Jeszcze więcej e-urzędów
E-administracja zatacza coraz szersze koła. Firma MIS SA rozpoczęła wdrażanie Elektronicznego Obiegu Dokumentów w kolejnych urzędach.
Stosy dokumentów gromadzonych w urzędach powoli odchodzą do lamusa. Nadszedł czas, w którym w wielu sprawach możemy być wyręczani przez komputer. Z tej możliwości korzysta coraz więcej urzędów.
Ostatnio na wdrożenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów zdecydowały się trzy placówki: Starostwo Powiatowe w Środzie Śląskiej, Urząd Miejski w Mieroszowie oraz Urząd Miejski w Książu Wielkopolskim. Firma MIS SA już prowadzi w tym kierunku niezbędne działania.
– Nie tylko przepisy, lecz także klienci urzędów mobilizują sektor publiczny do wykorzystywania innowacyjnych narzędzi. Oczekują, że na przykład elektroniczny kontakt z urzędem stanie się normą – mówi Marcel Kasprzak, prezes MIS SA. – Dzięki możliwości wykorzystania w tym celu środków unijnych, wiele urzędów decyduje się na ten krok. Zyskują zarówno urzędnicy, jak i petenci.
Dzięki elektronicznym systemom dokument nabiera zupełnie innego wymiaru. Przede wszystkim nie jest już potrzebna jego papierowa forma, bo wszelkie pisma są zaraz po wpłynięciu do urzędu skanowane i wprowadzane do systemu. Stały dostęp do wszystkich dokumentów mają wszyscy urzędnicy. – Droga od złożenia pisma do jego rozpatrzenia znacznie się skraca – tłumaczy Marcel Kasprzak. – W każdym dziale można taki dokument przejrzeć i sprawdzić stan realizacji zadania. W ten sposób wszyscy pracują na tej samej, elektronicznej wersji dokumentu, co znacznie usprawnia ich pracę.
Petenci mogą zaś podania do urzędu kierować przez internet. Wówczas, zgodnie z obowiązującymi procedurami, odpowiedź otrzymują tą samą drogą. E-administracja działa ekologicznie, oszczędzając papier i energię, ale też ekonomicznie, pozwalając na efektywniejsze wykorzystanie czasu.
Wszystkie e-rozwiązania są wypracowywane indywidualnie w zależności od potrzeb każdej instytucji. Przykładowo w Środzie Śląskiej, gdzie wraz z MIS SA wdrożenia realizuje ZETO Olsztyn, Elektroniczny System Obiegu Informacji zostanie połączony z Biuletynem Informacji Publicznej, Elektroniczną Skrzynką Podawczą, portalem oraz systemem dziedzinowym (czyli finansowo-księgowym i kadrowo-płacowym). Do urzędu dostarczone będą także 23 zestawy do podpisu elektronicznego.
W Mieroszowie i Książu Wielkopolskim wprowadzony zostanie Elektroniczny Obieg Dokumentów. – Potem przyjdzie czas na korzystanie z nowych rozwiązań, bo to od akceptacji narzędzi IT zależeć będzie powodzenie informatyzacji – tłumaczy Marcel Kasprzak. A gdy już zarówno urzędnicy, jak i petenci zaczną się sprawnie poruszać w elektronicznej przestrzeni, wszyscy odczują korzyści ze zmian. A urząd „przyjazny” znaczyć będzie tyle samo co „zinformatyzowany”.