Katalog prezentów na jedno kliknięcie
Wraz ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia użytkownicy programów lojalnościowych częściej zaglądają do katalogów nagród w poszukiwaniu prezentów pod choinkę. Wielu kontrahentów sumiennie gromadzi punkty przez cały rok, aby w grudniu wymienić je na upominki dla siebie lub najbliższych.
Nagrody rzeczowe to popularne formy gratyfikacji w programach lojalnościowych. Jednak, aby skutecznie motywowały i zachęcały do udziału w akcji, powinny być ujęte w szeroki katalog - tak, by każdy z uczestników mógł znaleźć w nim coś dla siebie. Podstawowa zasada, to różnorodność. Nie każdy ma bowiem takie same potrzeby i oczekiwania, poza tym wiele osób w katalogach szuka zarówno inspiracji, jak i prezentów dla bliskich, zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Dwa w jednym
Beneficjent akcji lojalnościowej funkcjonującej na systemach on-line, zamiast biegać po sklepach w poszukiwaniu idealnego prezentu, może w zaciszu domowym przejrzeć katalog nagród
w programie, w którym uczestniczy. Wśród setek różnych produktów czy usług, takich jak: ekskluzywna biżuteria, zegarki, galanteria, egzotyczne podróże z dodatkowymi atrakcjami, artykuły domowe czy najnowsze urządzania elektroniczne na pewno znajdzie się coś, co go uszczęśliwi.
W przypadku programu lojalnościowego trwającego cały rok, to właśnie w grudniu jego twórca pełni dodatkową funkcję. Oferując poszczególne nagrody, działa niczym Święty Mikołaj.
W tym przedświątecznym czasie organizator ma idealną okazję na wzbudzenie w uczestnikach kolejnych pozytywnych emocji związanych z programem, które pozostaną w jego pamięci
na długo. Dla organizatora to podwójna korzyść – nie tylko regularnie, w ciągu całego roku buduje relacje biznesowe, ale także dodatkowo je wzmacnia w okresie Bożego Narodzenia.
Uaktualnienie katalogu
Często organizatorzy, przygotowując program lojalnościowy, tworzą stały katalog nagród.
Jest to pewnego rodzaju ograniczenie, zwłaszcza w przypadku długofalowych programów,
które trwają rok czy dłużej. Wiadomo, upominki mogą się zmieniać, na rynek wchodzą co raz
to nowsze modele urządzeń dostępnych w danej kategorii. Ma to przede wszystkim duże znaczenie w elektronice i multimediach, ponieważ w dłuższym czasie wartość oraz atrakcyjność tych nagród spada, gdy na rynek wchodzą ich kolejne wersje. Ponadto katalog powinien być wzbogacany o upominki okazjonalne – choćby typowo świąteczne dotyczące Bożego Narodzenia.
Wprowadzanie natychmiastowych zmian, poszerzanie i okresowe dostosowywanie umożliwiają katalogi nagród dostępne w formie elektronicznej, które szybko zyskują na popularności.
„W przeciwieństwie do swoich drukowanych odpowiedników katalogi on-line są łatwo dostępne, a także szybko edytowalne – posiadają możliwość aktualizacji nawet kilka razy dziennie.
Dzięki temu organizatorzy programów lojalnościowych mogą na bieżąco modyfikować
ich zawartość, a uczestnicy bez wychodzenia z domu, szukać prezentowych inspiracji” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager, segment Lojalność i Motywacja
w Biznesie, Sodexo Benefits and Rewards Services.
Samodzielne przygotowanie rozbudowanego katalogu to niełatwe zadanie, związane z ponoszeniem dużych kosztów i nakładów pracy własnych pracowników. Wiąże się to przede wszystkim z wyborem odpowiednich towarów, negocjacjami cen, podpisaniem umów
z dostawcami, magazynowaniem, logistyką itd. Nie każda firma może pozwolić sobie na taki wydatek ze względu na ograniczony budżet, a także brak wystarczających zasobów ludzkich. Rozwiązaniem jest skorzystanie z popularnej platformy dostępnej on-line, takiej jak Sodexo Performance Suite oferowanej przez Sodexo Benefits and Rewards Services. System umożliwia stworzenie katalogu nagród, który może być dostosowany do potrzeb konkretnej firmy
m.in. planowanej lub aktualnie prowadzonej akcji.
Nagrody w gotowości
Katalog w wersji on-line to także brak konieczności zatowarowywania i ponoszenia
przez organizatora kosztów magazynowania upominków, które muszą być stale dostępne. Niemniej jednak firmy samodzielnie tworzące zbiory gratyfikacji muszą liczyć się z tym,
że zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia, może zwiększyć się popyt na niektóre produkty. Ich obowiązkiem jest zaopatrzenie się w taką ilość towaru, aby żaden uczestnik
nie pozostał bez prezentu tuż przez Gwiazdką. Może to negatywnie wpłynąć na postrzeganie firmy organizującej program lojalnościowym.
Problem ten nie dotyczy podmiotów, które korzystają z platform takich, jak Sodexo Performance Suite. Nie dość, że klient płaci jedynie za efekty, czyli faktycznie zamówione nagrody,
to zewnętrzny dostawca dba także o ich dostępność, magazynowanie, a nawet logistykę.
„Katalog przygotowany w ramach systemu do zarządzania programem wsparcia sprzedaży dostępnego on-line, można porównać do sklepu internetowego – użytkownik sam wybiera, zamawia i otrzymuje wybraną nagrodę. Beneficjent wskazuje adres dostawy, a przesyłka trafia
pod jego „drzwi” bez ponoszenia dodatkowych kosztów, czy też angażowania organizatora,
który nie martwi się już o kwestie logistyki, ewentualnych reklamacji czy zwrotów” – powiedział Dariusz Deszczka.
Nagrody to istotny element decydujący o sukcesie programu lojalnościowego, dlatego nie wolno lekceważyć tego aspektu, zwłaszcza w okresach świątecznych, kiedy to uczestnicy akcji chętnie zaglądają do katalogu gratyfikacji, szukając prezentów dla siebie czy też bliskich. Przemyślany dobór upominków podnosi atrakcyjność akcji oraz poziom zaangażowania beneficjentów.
Warto więc poświęcić trochę czasu na skomponowanie atrakcyjnego zestawu gratyfikacji,
aby zbudować lojalność, która zaprocentuje w przyszłości.