Kiedy biuro w Polsce jest doceniane za granicą?
Pod wieloma względami polskie biura międzynarodowych korporacji mają wysoką pozycję wewnątrz firmowej hierarchii lokalizacji – oceniają branżowi eksperci. Co wpływa na to, że polski oddział firmy jest pozytywnie postrzegany za granicą?
Zgodnie z raportem Związku Sektora Usług Biznesowych (ABSL) w Polsce w sektorze usług dla biznesu działa 1078 podmiotów, z których aż 70 proc. to centra zagranicznych firm, które przeważnie prowadzą równoległą działalność w wielu różnych krajach. Zdaniem przedstawicieli branży nieruchomości biurowych, polskie oddziały często są pozytywnie odbierane przez międzynarodowych inwestorów.
- Z rozmów z naszymi najemcami wiemy, że biura w Polsce potrafią być uznawane za referencyjne, a ich zagraniczni goście niemal w 100 proc. wyjeżdżają stąd z dobrymi wrażeniami dotyczącymi miejsca działania firmy. Polskie oddziały pełnią podobno nieraz rolę benchmarków w międzynarodowych strukturach naszych partnerów biznesowych. To cieszy podwójnie: bo nasze biurowce są dobrze oceniane, ale też w świat idą dobre opinie na temat Polski jako miejsca do ulokowania biznesu – mówi Halina Gniadecka z Allcon Investment, będącego właścicielem znajdujących się w Gdyni kompleksu Łużycka Office Park i biurowca Łużycka Plus.
Poniżej 4 główne czynniki, które zdaniem firmy mają największy wpływ na pozytywne postrzeganie przez zagranicę zlokalizowanych w Polsce biur.
1) Dostęp do komunikacji
Działanie zagranicznego centrum usług wiąże się z bardzo częstym przemieszczeniem się pracowników pomiędzy firmowymi biurami, znajdującymi się w innych miastach lub krajach. Dlatego dla najemców kluczowy jest dostęp do szeroko rozumianej komunikacji – od miejskiej przez międzymiastową na międzynarodowej kończąc. Dobrze obrazuje to przykład skandynawskich firm obecnych w Trójmieście.
- Dzięki temu, że dojazd na lotnisko zajmuje tylko 20 minut, a port lotniczy w Gdańsku obsługuje bardzo dużo połączeń ze Skandynawią, pracownicy naszych szwedzkich czy norweskich najemców mają możliwość przemieszczania się między polskim biurem a zagraniczną centralą z bardzo dużą częstotliwością, niemal codziennie. Docierają do nas sygnały, że to dla wielu firm kluczowy walor związany z lokalizacją – dodaje Halina Gniadecka.
2) Jakość i ekologia
Kolejnym istotnym elementem jest jakość obiektu, w którym prowadzona jest działalność. Dla najemców nie tylko cena za mkw. powierzchni jest ważna. Równie istotne są m.in. kwestie zużycia energii, wpływu budynku na stan powietrza, rozwiązań ograniczających zużycie wody, a także zastosowanych do budowy materiałów. Nie jest tajemnicą, że powszechne dziś są oczekiwania inwestorów, żeby przestrzeń biurowa była ekologiczna i energooszczędna - firmy chcą być zlokalizowane w „zielonych budynkach” i ma to wpływ na postrzeganie biura na szczeblu międzynarodowym. Warto też podkreślić, że niekiedy bardzo wyśrubowane wymagania w tym zakresie pozwalają najemcom wyraźnie optymalizować koszty prowadzenia działalności.
3) Dobre miejsce do życia i turystyki
Lokalizacja biura to nie tylko konkretny adres prowadzenia działalności. Dla pracowników i gości polskiego oddziału firmy bardzo ważna jest szeroko pojmowana atrakcyjność miasta. Widać to na przykładzie Trójmiasta. Według danych Poland Convention Bureau jest to trzecia najbardziej pożądana lokalizacja biurowa w Europie. Nadmorskie położenie i bogata oferta rozrywkowo-kulturalna, zwłaszcza Sopotu, są doceniane przez gości odwiedzających tutejsze oddziały firm. Dobrze oceniania jest ponadto jakość życia w Trójmieście, co jest z kolei ważne z punktu pracowników. Potwierdzają to coroczne rankingi miast, w których żyje się najlepiej. W Diagnozie Społecznej 2015 Gdynia po raz 3. z rzędu zajęła pod tym względem pierwsze miejsce z blisko 90 proc. usatysfakcjonowanych ze swojego miasta obywateli. Gdańsk zajął natomiast w tym zestawieniu 2. miejsce.
4) Ogólny komfort użytkowania biura
Możliwość elastycznego zaaranżowania biura w zależności od potrzeb firmy, profesjonalne usługi administrowania budynkiem (od recepcji po sprzątanie), dostęp do punktów gastronomicznych, miejsca parkingowe, infrastruktura rowerowa, otoczenie zieleni. To kilka elementów, które mają olbrzymi wpływ na to, jak postrzegane jest biuro. Każdy z nich znajduje odbicie w efektywności pracowników i satysfakcji z miejsca pracy. Aby była ona jak największa, właściciele i zarządcy parków biurowych coraz częściej sięgają po niestandardowe rozwiązania – zamieniają lobby biurowców w mini galerie sztuki czy organizują na terenie parków biurowych różnego rodzaju eventy.
- W celu poprawy komfortu użytkowania biura zdecydowaliśmy się na zakup do stref wspólnych naszych gdyńskich budynków rzeźb i obrazów. Promujemy i wspieramy w ten sposób lokalnych twórców, ale także dekorujemy przestrzeń biurowców dodając do nich coś, co można nazwać pierwiastkiem humanistycznym – wyjaśnia Halina Gniadecka z Allcon Investment.
***
Powyżej wymienione elementy często sprawiają, że biuro wyróżnia się na tle innych oddziałów firmy. Pozytywny odbiór biura w ramach struktur korporacyjnych ma duże znaczenie, m.in. może wspierać budowanie rangi prowadzonej w Polsce działalności. Dobrze odbierana na rynku przestrzeń biurowa może przynosić także inne korzyści, np. stanowić wsparcie procesu rekrutacji nowych pracowników.
Źródło: Allcon Investment
Nadesłał:
brandscope
|