Kilka faktów o misiach z okazji ich święta
Niedźwiadek - pieszczotliwie zwany misiem - to nie tylko pokaźnych rozmiarów drapieżny ssak, ale również najpopularniejsza maskotka i kształt kultowych żelków Haribo Złote Misie.
Obchodzony 25 listopada Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia to doskonała okazja, by dowiedzieć się czegoś więcej o historii najsłynniejszej maskotki i jej żelkowego odpowiednika.
Historia pluszowego misia rozpoczęła się 106 lat temu, w chłodny listopadowy poranek 1902 roku, kiedy to ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych - Teodor Roosevelt - wybrał się na polowanie. Towarzysze wyprawy, chcąc ułatwić mu zadanie, wystawili młodego niedźwiadka wprost na linię strzału prezydenta. Ten jednak, widząc przerażenie w oczach zwierzęcia odłożył broń i kazał misia wypuścić. Świadkiem zdarzenia był grafik Clifford Berryman, który uwiecznił całą historię w postaci komiksu, opublikowanego na łamach The Washington Post. Opowiadanie zainspirowało Morrisa Michtona - właściciela sklepu z zabawkami - do stworzenia pluszowych podobizn ocalonego niedźwiadka. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę - w ciągu kilku miesięcy maskotki chciały mieć wszystkie dzieci w okolicy. Za zgodą prezydenta Roosevelta misie zostały nazwane Teddy’s Bear - czyli niedźwiadki Teddy’ego, co jest zdrobnieniem od imienia głowy państwa - Teodor.
Dokładnie 20 lat później, w 1922 roku rozpoczyna się historia innego słynnego niedźwiadka - Misia Haribo. W tym czasie moda na pluszowe misie dotarła także do Niemiec, gdzie pewien młody cukiernik - Hans Riegel - szukał pomysłu na oryginalny kształt wytwarzanych przez siebie żelków. Przytulane przez coraz większe rzesze dzieci Teddy Bears oraz wielokrotnie oglądane na kartach książek występy niedźwiedzi podczas średniowiecznych jarmarków, zdecydowały o tym, Hans Riegel nadał żelkom kształt tych właśnie zwierząt. Pierwsze Złote Misie, wytwarzane z gumy arabskiej z dodatkiem owoców i aromatów były większe, ale zarazem chudsze od dzisiejszych. Podobnie jak pluszowa podobizna niedźwiadka, również jego smakowity odpowiednik w mgnieniu oka podbił serca dzieci i dorosłych na całym świecie, a Złoty Miś stał się symbolem firmy Haribo. Wśród wielbicieli tych legendarnych żelków znaleźli się m.in. Albert Einstein oraz były kanclerz Niemiec Konrad Adenauer. Każdego dnia powstaje aż 80 mln Złotych Misiów, z których w ciągu roku można by stworzyć łańcuch, oplatający Ziemię aż trzykrotnie.
Ponieważ symbolem Haribo jest uśmiechnięty miś, firma od lat wspiera w opiece nad niedźwiedziami ogrody zoologiczne oraz organizacje działające na rzecz tych zwierząt. W maju 2008 r. firma Haribo adoptowała Małą, Sabinę i Grzesia - trzy niedźwiedzie brunatne z warszawskiego ZOO, które mają za sobą ciężką pracę w cyrku oraz lata spędzone w pojedynkę w małych klatkach. Teraz cieszą się przestronnym wybiegiem oraz sprezentowanymi przez adopcyjnego opiekuna miodownikami, dzięki którym mogą uczyć się bardziej samodzielnego zdobywania pożywienia. Haribo wspiera również wychowanie najsłynniejszego niedźwiadka polarnego Knuta, mieszkającego w berlińskim ZOO. Miś doczekał się własnych żelków „Knuddel Knut”, z których część dochodu przeznaczana jest na opiekę nad słynnym zwierzakiem.
Trudno wyobrazić sobie świat bez pluszowego misia - najlepszego przyjaciela nie tylko dzieci, ale również wielu dorosłych, którzy z sentymentem przechowują swoje maskotki z dzieciństwa. Świat bez żelkowego Złotego Misia byłby natomiast pozbawiony wyjątkowego owocowego smaku, uzyskiwanego dzięki sekretnej recepturze i ponad 85 letniej tradycji, której towarzyszy motto: Haribo smak radości.
Informacje o firmie Haribo:
HARIBO to istniejący od 1920 roku producent żelków, pianek i gum rozpuszczalnych znanych na całym świecie. W swojej ofercie ma kilkaset rodzajów produktów HARIBO, pianek Marshmallows oraz gum rozpuszczalnych MAOAM o imponującym bogactwie kształtów, kolorów i smaków. Firma produkuje swoje wyroby w 18 fabrykach na świecie a jej produkty są kupowane przez dzieci i dorosłych w ponad 100 krajach. HARIBO produkuje dziennie 80 milionów Złotych Misiów. Z ich rocznej produkcji mógłby powstać łańcuch otaczający trzykrotnie ziemię! W Polsce HARIBO obecne jest od 1992 roku. Wysoką jakość produktów Haribo potwierdzają otrzymane nagrody i wyróżnienia: „Superprodukt 2005”, „Produkt Roku. Innowacja 2006”, „Złota Odznaka Jakości 2006, „Top Innowacje”, „Lider Forum 2006 i 2007”, złoty i srebrny medal DLG 2007, Oskar FMCG 2007.
Kontakt dla prasy:
Anna Królikowska, Effective Public Relations
tel. (22) 822 07 52
e-mail: akrolikowska@effectivepr.pl
Beata Falińska-Zubko, HARIBO
tel. (22) 836 11 92
e-mail: beata.falinska@pl.haribo.com