Klejenie, czyli łatwiejsza alternatywa
Producenci pojazdów specjalnych już od dawna wykorzystują nowoczesne kleje elastyczne do łączenia wielu elementów konstrukcyjnych. Połączenia te są bardzo wytrzymałe, charakteryzuje je brak naprężeń, zdolność tłumienia drgań i szybkie utwardzanie.
Rosnący poziom wymagań technicznych i ekologicznych w przemyśle motoryzacyjnym, stoczniowym i lotniczym wymusił powstanie całej gamy hybrydowych mas klejących nowej generacji - łączących w sobie najlepsze cechy poliuretanów i silikonów, pozbawionych przy tym ich wad.
Kleje do połączeń strukturalnych na bazie polimerów MS®
Kleje na bazie MS POLYMER® nie zawierają izocyjanianów, silikonów i rozpuszczalników, dlatego mogą być stosowane w miejscach o np. szczególnych wymaganiach sanitarnych (także tam gdzie proces technologiczny zawiera malowanie). Mają dobrą odporność na wiele chemikaliów, same również nie oddziałują chemicznie na podłoże i nie przebarwiają materiałów porowatych. Dają się aplikować również w niskich temperaturach, nawet na elementach wilgotnych. W wielu przypadkach nie wymagają specjalnego przygotowywania podłoża, ponieważ zawierają "wbudowany" środek gruntujący. W porównaniu ze spoiwami poliuretanowymi są bardziej odporne na starzenie, wszelkie warunki atmosferyczne i promieniowanie UV. Z tego też powodu trwałość złącza klejowego tego typu jest często określana jako dłuższa niż okres eksploatacji samochodu.
W zależności od potrzeb użytkownik może otrzymać produkt charakteryzujący się specyficznymi cechami:
- znakomitymi właściwościami tixotropowymi przydatnymi przy wszelkich klejeniach pionowych (Soudaseal 215LM),
- zdolnością do przenoszenia znacznych ruchów mocowanych konstrukcji, tłumienia wibracji i szybkiego utwardzania (Soudaseal 235 SF, Soudaseal 240 FC),
- wysoką siłą spojenia początkowego, co pozwala na rezygnację z mocowań mechanicznych i jest wręcz wymagane tam, gdzie zachodzi konieczność natychmiastowego poddania elementu dalszej obróbce technologicznej (Soudaseal HT),
- wydłużonym czasem otwartym pozwalającym sklejać elementy o dużej powierzchni (Soudaseal 260 CC),
- wybitną siłą spojenia (Soudaseal 270 HS).
Podstawowe zalety złącza klejowego przy produkcji pojazdów specjalnych
Za pojazdy specjalne uważamy samochody użytkowe z zabudowami izotermicznymi, chłodniami, kontenerami, przyczepami samowyładowczymi, pojazdy do przewozu zwierząt, bankowozy, pojazdy opancerzone, karetki pogotowia, autobusy. Przy ich produkcji realna jest konieczność łączenia wielu rodzajów materiałów o różnej rozszerzalności cieplnej, odporności na wilgoć, np. drewna, metalu i tworzywa sztucznego. Z reguły konstrukcje takie wykonywane są w wyspecjalizowanych zakładach, posiadających doświadczoną kadrę, ale pozbawionych - z racji ekonomicznych - wielu skomplikowanych instalacji i urządzeń - linii montażowych, obrabiarek, itd.
Dlatego stosowanie elastycznej masy klejącej przy małoseryjnej produkcji zabudów specjalistycznych ma wiele zalet - zarówno ekonomicznych, jak i praktycznych:
- niweluje powstające w takich sytuacjach naprężenia, mogące doprowadzić do deformacji łączonych elementów,
- zapewnia absolutną szczelność połączenia (w przypadku sztywnego połączenia np. skręcanego jest to praktycznie niemożliwe),
- pozwala na korektę ustawienia łączonych elementów przez około pół godziny. Nitowanie lub skręcanie wymaga zrobienia (wykonania) otworów montażowych, które po zmianie ustawień, szpecą i osłabiają konstrukcję, a także wymagają dodatkowego zabezpieczenia,
- wycisza, tłumi drgania - na dziurawych polskich drogach duże powierzchnie ścian bocznych działają wręcz jak pudło rezonansowe. Wszelkie stuki i wibracje zostają zwielokrotnione wpływając na komfort pracy kierowcy i trwałość konstrukcji,
- eliminuje dodatkowe ogniska korozji w postaci otworów, nitów, śrub i spawów,
- pozytywnie wpływa na estetykę wykończenia konstrukcji. Masy hybrydowe nie kurczą się i nie zapadają w spoinie. Dają się malować wieloma farbami, w tym na bazie wodnej.
Używanie klejów na bazie polimerów MS w produkcji pojazdów specjalnych ma wiele zalet, począwszy od prostoty zastosowania poprzez niskokosztowość tej metody, na ekologii skończywszy. Coraz częściej zamiast uruchamiać rzeszę fachowców i specjalistyczne urządzenia problem z łączeniem elementów konstrukcji można wyeliminować dosłownie jednym kartuszem kleju. Czy to łatwiejsze i bardziej opłacalne? Zdecydowanie.
Produkty:
Soudaseal 215 LM - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 235 SF - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 240 FC - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal HT - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 260 CC - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 270 HS - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Nadesłał:
Pegas
|