Kolej na czasie
Maksymalnie 48 godzin! Tyle zajmuje spółce LOTOS Kolej dostarczenie komponentów do produkcji paliw z Rotterdamu do rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku. Statek dla porównania pokonuje ten dystans w 4 dni, a w czasie jesienno-zimowych sztormów jeszcze dłużej.
LOTOS Kolej, wchodząca w skład grupy kapitałowej LOTOS, już w sierpniu 2007 r. uruchomiła dostawy z Holandii eteru, wykorzystywanego przez gdańską rafinerię do produkcji benzyn bezołowiowych.
- W tym roku rozpoczniemy również dostawy koleją komponentu ETBE, służącego do produkcji biopaliw, który do Gdańska w ciągu maksymalnie dwóch dni trafi z Hamburga – mówi Henryk Gruca, prezes spółki LOTOS Kolej. – Największym atutem naszych dostaw jest ich niezawodność i punktualność.
Realizację przewozów zagranicznych we współpracy z przewoźnikami z innych krajów LOTOS Kolej rozpoczęła w kwietniu 2007 r. Dzięki niej do Rumunii i na Słowację trafiają produkowane w gdańskiej rafinerii asfalty, gacze parafinowe transportowane są do odbiorców węgierskich natomiast spółka LOTOS Gaz otrzymuje gaz propan butan prosto z Niemiec.
W latach 2008-2009 LOTOS Kolej planuje przeprowadzić szereg inwestycji związanych m.in. z elektryfikacją toru szlakowego prowadzącego do pobliskiej stacji PKP Gdańsk Olszynka, rozbudową lokomotywowni oraz dobudowaniem 2 torów na bocznicy. Usprawni to w dużym stopniu logistykę kolejową LOTOSU przyspieszając proces realizacji dostaw komponentów oraz eksport gotowych produktów ropopochodnych.
Efektywna działalność spółki LOTOS Kolej wpisuje się bezpośrednio w założenia Programu Wzrostu Wartości grupy kapitałowej LOTOS, którego realizację zaplanowano na lata 2008-2010. W ramach programu koncern zakłada m.in. obniżenie kosztów logistyki o 11 mln zł.
5 lat minęło
W tym roku przypada jubileusz działalności przedsiębiorstwa LOTOS Kolej. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat spółka osiągnęła niebywałe wskaźniki rozwoju, działając na wyjątkowo konkurencyjnym rynku towarowych przewozów kolejowych.
- W styczniu 2003 r. LOTOS Kolej zatrudniała 78 osób, a jej udział w rynku przewozów towarów ogółem wynosił zaledwie 0,01% - podsumowuje prezes Gruca. – Na koniec ubiegłego roku spółka zatrudniała już 345 pracowników, a jej udział w rynku krajowym wzrósł do poziomu ok. 3%.
Na przestrzeni ostatnich pięciu lat przychody ze sprzedaży LOTOS Kolei wzrosły z ok. 23,5 mln zł w 2003 r. do ponad 325 mln zł w 2007 r. Zysk netto wzrósł w w/w latach z niecałych 625 tys. zł do około 16 mln zł.
W dowodzie uznania za niespotykaną dynamikę wzrostu wyników finansowych LOTOS Kolej dwukrotnie (za 2006 i 2005 r.) otrzymała statuetki „Gazeli Biznesu”. Otrzymują je laureaci plebiscytu „Pulsu Biznesu” - grono najbardziej dynamicznie rozwijających się firm w Polsce.
Liczba przewozów wykonywanych przez LOTOS Kolej wzrosła w latach 2003-2007 ponad 20-krotnie. Plany spółki na 2008 r. zakładają ilość przewozów jeszcze większą niż w ubr., bo sięgającą ponad 5 mln ton. Na ten rok LOTOS planuje dalszy wzrost udziału transportu kolejowego produktów rafineryjnych zarówno w przewozach krajowych jak i zagranicznych.
LOTOS Kolej należy do czołowej trójki prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka posiada ok. 15% udziału w rynku przewoźników prywatnych. Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS, w tym wykonywanie przewozów produktów ropopochodnych. LOTOS Kolej realizuje przewozy m.in. na trasach Gdańsk – Czechowice i Gdańsk – Jasło, najdłuższa z nich liczy 860 km. Spółka eksploatuje kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz 2 tys. cystern kolejowych. LOTOS Kolej od 2005 r. posiada certyfikat Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie zarządzania środowiskowego, jakością i BHP. Firma podejmuje działania służące nie tylko zwiększeniu zdolności przewozowych i poprawiających organizację pracy, ale i w znaczny sposób wpływa na ochronę środowiska i obniżenie kosztów logistyki.
Nadesłał:
Cieja
|