Konsorcjum firm Quercus i Abile wdrożyło SAP HCM dla 15 oddziałów GDDKiA
Ponad 20 konsultantów SAP, 100 użytkowników uczestniczących we wdrożeniu, ponad 4 000 pracowników objętych nowym systemem i 7 miesięcy pracy – tak w liczbach przedstawia się najnowszy system SAP HCM dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Priorytetowym celem projektu było uruchomienie modułu SAP HCM w 15 oddziałach GDDKiA w stosunkowo krótkim, jak na tego rodzaju wdrożenia, czasie. „Rzeczywiście czas odgrywał kluczową rolę, szczególnie że projekt obejmował łącznie 15 oddziałów w całej Polsce, odpowiadających poszczególnym województwom. W tym czasie musieliśmy nie tylko zaprojektować system, wdrożyć go i wykonać testy, ale również przeszkolić pracowników ze wszystkich lokalizacji. Wymagało to od nas precyzyjnego działania w ramach czasowych przewidzianych harmonogramem oraz dobrej koordynacji projektowej. Dużym wyzwaniem była migracja, z uwagi na fakt migracji danych z siedmiu różnych systemów informatycznych używanych do obsługi procesów kadrowo-płacowych w oddziałach. Ale to właśnie z powodu wyjątkowego tempa, jak na tak rozbudowane lokalizacyjnie wdrożenie, projekt nasz uznawany jest za innowacyjny” – wyjaśnia Paweł Wysocki, Prezes Quercus Sp. z o.o., konsultant wiodący wdrożenia.
Dla Quercus Sp. z o.o. to kolejne już wdrożenie, po Sądach Powszechnych, którego trudność wynikała z konieczności ujednolicenia systemów kadrowych w organizacji, gdzie administracja kadrami i płacami jest zdecentralizowana. System SAP HCM był wcześniej wykorzystywany jedynie w Centrali GDDKiA i w oddziale w Warszawie. Dzięki projektowi obecnie wszystkie oddziały w Polsce korzystają z tego samego systemu informatycznego, co pozwala na ujednolicenie obsługi i usprawnienie polityki kadrowo-płacowej. „Rozszerzenie systemu na wszystkie jednostki pozwala na nowoczesne zarządzanie firmą w zakresie obsługi bieżącej oraz na planowanie zmian kadrowych w ramach całej organizacji. Jest też rozwiązaniem efektywnym ekonomicznie: umożliwia wykonanie szeregu prac kadrowych w krótszym czasie dzięki automatyzacji niektórych procesów” – wyjaśnia Maciej Kabaciński, ekspert Quercus. Podkreśla również, że w przypadku podobnych wdrożeń wyzwaniem jest nie tylko praca pod presją czasu, ale również zakres koniecznych szkoleń obejmujących pracowników wszystkich lokalizacji oraz zapewnienie profesjonalnego wsparcia na początku działalności operacyjnej na nowym systemie.
Projekt SAP HCM dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad realizowany był od 1 stycznia 2017 r. do 31 lipca 2017 r. Quercus Sp. z o.o. był odpowiedzialny za obszar HR (kadry, czas pracy, obsługa płac), zaś Abile za część finansowo-księgową. Na moduł SAP HCM składały się takie segmenty, jak: OM (Struktura Organizacyjna), PA (Administracja Kadrami), PT (Zarządzanie Czasem Pracy) oraz PY (Płace).
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest centralnym urzędem administracji rządowej w Polsce, który obsługuje Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, powołanym w Ministerstwie Infrastruktury (następnie w Ministerstwie Transportu i Budownictwa oraz w Ministerstwie Transportu) w celu zarządzania drogami krajowymi oraz autostradami i drogami ekspresowymi, a także realizacji budżetu państwa w tym zakresie. Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad podlega Centrala GDDKiA w Warszawie i 16 oddziałów terenowych, których obszar działania pokrywa się z województwami. Oddziały mają w swej strukturze Rejony Dróg Krajowych zarządzające drogami w terenie.
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|