Konsumenci nowej generacji
Wygoda oraz łatwy, całodobowy dostęp do informacji i sklepów z całego świata bez ruszania się z domu - to tylko kilka cech, za które ludzie pokochali zakupy w Internecie.
Konsumenci tak się do nich przyzwyczaili, że coraz bardziej wymagają tych atrybutów od rzeczywistych sklepów, a nawet zupełnie odchodzą od tradycyjnych zakupów. Można śmiało stwierdzić, że Internet stworzył nowy typ konsumenta.
Jeszcze kilka lat temu jedną z ulubionych rozrywek, szczególnie wśród młodzieży, były wycieczki do centrów handlowych. Obecnie coraz częściej ich substytutem stają się zakupy online. Przeglądanie sklepów internetowych stało się sposobem spędzania wolnego czasu. Widać to szczególnie wśród dzisiejszej młodzieży, która od najmłodszych lat ma styczność ze światem wirtualnym. Dla nich zakupy online to codzienność, coś normalnego. Nie odczuwają niepewności i obaw towarzyszących czasem dorosłym, którzy dokonują zakupów w Internecie. Z badań Ceneo wynika, że 20% młodzieży do 18 roku życia dokonuje wirtualnych zakupów kilka razy w miesiącu.
Wszystkie sklepy świata we własnym mieszkaniu
Zakupy w Internecie zmieniły podejście konsumentów do nabywania towarów. W dzisiejszym, zabieganym świecie posiadają kilka niezaprzeczalnych zalet nad tradycyjną formą. - Umożliwiają dokonywanie zakupów bez konieczności wychodzenia z domu, o dowolnej porze. Badania pokazują, że większość zakupów internetowych odbywa się wieczorem i w nocy, ponieważ zapracowani konsumenci dopiero wtedy mają chwilę dla siebie. Co więcej, internauci posiadają nieograniczony dostęp do produktów, bez żadnych ograniczeń geograficznych. Siedząc w fotelu można przeglądać asortyment w nieskończonej ilości witryn na całej kuli ziemskiej – mówi Jacek Milewski z portalu aukcyjnego ZdrapCene.pl. Aby ułatwić sobie wybór w ciągu kilku sekund można skorzystać z porównywarki cen. W świecie rzeczywistym wymagałoby to wizyty w kilku, nieraz oddalonych od siebie, sklepach. Te cechy tak spodobały się konsumentom na całym świecie, że coraz częściej odchodzą od zwykłych zakupów.
Świadomi i spontaniczni
To co ma ogromny wpływ na zachowanie konsumentów to także dostęp do informacji. Internauci masowo poszukują opisów i opinii o danych produktach online – wolą taki sposób ich poznawania niż zasięganie porady u sprzedawców. Opisy na stronach internetowych, recenzje i opinie innych użytkowników zdają im się być bardziej wiarygodne. Dzięki temu współcześni konsumenci, mają ogromną wiedzę, uważnie wybierają i porównują produkty, negocjują i mają większy wpływ na ceny. Mogą bowiem kupić ten sam towar na drugim końcu świata o wiele taniej, nie odchodząc nawet od komputera. Tym samym zmuszają sprzedawców do większej konkurencji.
Z drugiej strony zakupy online sprawiają, że wiele osób poddaje się wrażeniu, że ma wszystkie produkty w zasięgu ręki. W odniesieniu do tańszych rzeczy transakcje w Internecie często zawierane są więc bardziej spontanicznie. Wielu konsumentów zrezygnowałoby z zakupu, gdyby wiązał się on z koniecznością pójścia do sklepu. W Internecie wystarczy kilka kliknięć i produkt zostaje wysłany do kupującego.
Modny trend
Zakupy online są trendy. Wiele osób poszukujących oryginalnych ubrań i gadżetów nabywa produkty przez Internet, ponieważ trudno je kupić w sklepach. Odnosi się to między innymi do marek nieosiągalnych w danym mieście lub kraju. Niektóre produkty można nabyć jedynie przez Internet. Przykładowo, Nike oferuje możliwość zaprojektowania w wirtualnym sklepie własnych butów. Klient tworzy unikalną parę poprzez indywidualne dobranie wszystkich elementów. Nabywca może także sygnować je swoimi inicjałami lub imieniem i nazwiskiem. Dla części Polaków niektóre zakupy przez Internet są też symbolem statusu i podążania za najnowszymi trendami – są to na przykład zakupy w zagranicznych witrynach czy zakupy spożywcze w internetowych delikatesach.
Zakupy online to coś więcej
Świat wirtualnych zakupów przyciąga internautów wartościami dodanymi. Wiele produktów można nabyć taniej. Konsumenci polują na obniżki, kupony promocyjne lub bierze udział w aukcjach. Nie tylko nabywają produkty, ale bardziej angażują się w cały proces, stając się uczestnikami społeczności skupionych wokół danej marki. Wystarczy spojrzeć na fanpage na Facebooku – wiele marek ma po kilkadziesiąt tysięcy aktywnych fanów. - Internauci masowo biorą udział w akcjach i konkursach organizowanych przez marki w Internecie. Szukają także zabawy i rywalizacji biorąc udział w aukcjach online – zarówno tradycyjnych, jak i nowych rodzajach: malejących i „za grosz” – ponieważ zapewniają element rozrywki – wyjaśnia Jacek Milewski, ZdrapCene.pl. Zakupy w Internecie są nie tylko zwykłym nabywaniem – stają się sposobem spędzania czasu, zabawą.
- Zakupy i „upolowanie” towaru jest sposobem na złe samopoczucie, czy odreagowanie stresu. Wiąże się to z reakcją chemiczną mózgu, który odpowiada na poczucie przyjemności zwiększoną dawką endorfin, zwanych hormonem szczęścia. Takie zmniejszenie napięcia emocjonalnego przynosi tymczasową ulgę i odprężenie – mówi dr Sławomir Wolniak, ordynator Kliniki Psychiatrycznej i Terapii Uzależnień Wolmed w Dubiu k. Bełchatowa - Wcześniej aby poprawić sobie nastrój zakupami trzeba było udać się do centrum handlowego. Obecnie uczucie to można osiągnąć bez wychodzenia z domu, dlatego wiele osób bardzo często korzysta z tej formy zakupów – dodaje psychiatra.
Czy zakupy online mają szansę zwyciężyć popularnością z tradycyjnymi sklepami? Już teraz widać, że kupujący w coraz większej mierze oczekują od rzeczywistych sklepów tego, co dostają w Internecie.
Nadesłał:
slawomir.dabrowski@zarowkamarketing.pl
|