Kostka brukowa bez tajemnic. Zasady, o których trzeba pamiętać przed rozpoczęciem prac brukarskich.
Kostki i płyty betonowe to najczęściej używane elementy do budowy alejek, podjazdów i tarasów w otoczeniu domu czy w przestrzeniach publicznych. Co trzeba wiedzieć, aby układane z nich nawierzchnie służyły przez długie lata i prezentowały się nienagannie?
Kostki i płyty betonowe to jeden z najbardziej funkcjonalnych i odpornych na warunki zewnętrzne materiałów do budowy podjazdów, alejek czy tarasów. Wystarczy, że prawidłowo wykonamy podbudowę i ułożymy nawierzchnię. Nie wymagają one częstych zabiegów pielęgnacyjnych, żeby przez długie lata prezentować się nienagannie. Trzeba je jedynie od czasu do czasu umyć, zamieść, a co dwa lata poddać impregnacji, która zapobiega wnikaniu zabrudzeń w głąb struktury i zmniejsza nasiąkliwość elementów betonowych. Warto też użyć do spoinowania piasku polimerowego tj. np. Dr + NextGel. Dzięki swoim właściwościom nie jest on podatny na erozję przy zmianach warunków atmosferycznych oraz czynnościach konserwacyjnych. To gwarancja pięknej nawierzchni, która pozostanie w idealnej kondycji przez długie lata! Skoro betonowe chodniki, alejki oraz podjazdy są tak trwałe i łatwe w utrzymaniu, to co może pójść nie tak?
Grubość pod lupą
Okazuje się, że jako inwestor musimy zadbać nie tylko o prawidłowe wykonawstwo, a później konserwację powierzchni we właściwych interwałach. Zanim rozpoczniemy prace brukarskie i układanie nawierzchni trzeba dobrać odpowiednią grubość elementów betonowych. Zasada jest prosta – im „tęższa” płyta, tym większemu obciążeniu będzie w stanie sprostać. Dlatego też najcieńsze płyty o grubości 4,5 cm stosuje się tam, gdzie odbywa się tylko i wyłącznie ruch pieszy. Doskonale nadają się one na taras albo alejki, po których nie będą jeździć pojazdy. Przykładem takiego rozwiązania jest Polbruk Bosso – kwadratowa, wielkoformatowa płyta o boku 60 cm i grubości 4,5 cm dostępna w dwóch modnych szarościach – nerino i grafitowym. Jeśli natomiast przewidujemy, że po nawierzchni będą jeździć samochody do 3,5 t, warto zainwestować w elementy o grubości co najmniej 6 cm lub 8 cm. Z powodzeniem sprawdzą się one niemal w każdej roli – jako nawierzchnia podjazdu, alejki czy tarasu. Przykładem takiej płyty jest wcześniej już wspomniane Bosso, ale o grubości 8 cm. Płytę Bosso o tej grubości można zastosować na podjazdach przeznaczonych dla lekkiego ruchu kołowego, czyli samochodów do 3.5t. Wśród innych można wymienić kostkę Petra czy jedną z największych płyt dostępnych na rynku – Magna o wymiarach 50x75 cm i 75x100 cm. Pierwsza z nich cechuje się nieregularną krawędzią, kamiennym wyglądem i jest dostępna w trzech inspirujących kolorach: alpen, onyx i sahara. Są one idealne do aranżacji przestrzeni w klimacie śródziemnomorskim lub rustykalnym. Natomiast Magna to wymarzona propozycja dla zwolenników stylu nowoczesnego, skandynawskiego i japońskiego. Dobór kostki brukowej i płyt odpowiedniej grubości do przewidywanych obciążeń na nawierzchni to podstawowa zasada każdego brukarza. Przed zakupem kostki bezwzględnie należy sprawdzić jej przeznaczenie. Takie informacje znajdują się w deklaracjach właściwości użytkowych produktu, do których przygotowania jest zobowiązany każdy producent.
Kolor pod kontrolą
Wybór kostek czy płyt odpowiedniej grubości do wykończenia tarasu, podjazdu czy alejek to połowa drogi do sukcesu. Przed przystąpieniem do brukowania warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno wskazanie ekspertów, jakim jest zasada trzech palet. Polega ona na tym, że przy układaniu nawierzchni, ze względu na niewielkie różnice w wybarwieniu poszczególnych partii produkcyjnych, dobrą praktyką jest mieszanie elementów z co najmniej trzech palet jednocześnie. Różnice kolorystyczne wynikają z faktu, że kostki są produkowane z naturalnych surowców. Produkuje się je z piasku, cementu i kruszywa, które mogą różnić się od siebie w zależności od źródeł ich pochodzenia. Zastosowanie się do tej zasady pozwala na zniwelowanie różnic w odcieniu kostek i płyt betonowych. W sytuacji, gdy tego nie zrobimy istnieje ryzyko, że na nawierzchni powstaną jaśniejsze i ciemniejsze „wyspy”. Będzie to wyglądać niezbyt spójnie, dlatego też zasadę trzech palet warto wziąć sobie do serca. W innym przypadku zamiast nawierzchni o harmonijnym, naturalnym wyglądzie możemy uzyskać mało atrakcyjną kompozycję z widocznymi odcięciami kolorystycznymi. Zasada układania obok siebie elementów pochodzących na przemian z kilku palet ma znaczenie zwłaszcza w przypadku tak modnych, nawierzchni w odcieniach szarości, które powinny cechować się minimalistycznym, jednorodnym wyglądem.
Kostki i płyty betonowe to niezwykle wdzięczny materiał do budowy alejek, chodników, podjazdów czy tarasów. Tworząc z nich nawierzchnie, trzeba pamiętać o kilku rzeczach. W szczególności należy pamiętać o odpowiednim dopasowaniu grubości elementów tak, aby podczas użytkowania nawierzchni nie było nieprzyjemnych niespodzianek, gdy wjedziemy na nie samochodem lub cięższym pojazdem. Gwarancją uzyskania oczekiwanej kolorystyki nawierzchni jest stosowanie zasady trzech palet.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z liderów w produkcji kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce. Stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.
www.polbruk.pl
www.facebook.com/polbruk
www.instagram.com/polbruk_inspirujemy/
www.facebook.com/JestemFachowcem