Koszyk cen: Produkty wielkanocne w supermarketach w zbliżonych cenach. Tylko 6 zł różnicy
Przed Wielkanocą redakcja dlahandlu.pl zestawiła ceny 10 popularnych produktów. W sklepach na Górnym Śląsku różnica przy zakupie 10 produktów wynosi ok. 6 zł, zaś sztandarowy produkt wielkanocny – jaja – oferowany jest niemal w identycznej cenie we wszystkich sieciach.
W porównaniu do Wielkanocy 2012, większość supermarketów utrzymała lub obniżyła poziom cen.
Za 10 produktów z Koszyka wielkanocnego (jaja 10 sztuk, chleb 1 kg, cukier 1 kg, mąka pszenna 1 kg, masło extra 200 g, kiełbasa podwawelska 1 kg, kurczak, 1 kg, schab wieprzowy 1 kg, mleko Łowickie 3,2 proc. 1 l, olej Kujawski 1 l) przed Wielkanocą zapłacimy na Górnym Śląsku: w Stokrotce – 60,42 zł, w Piotrze i Pawle – 62,29 zł, w Almie – 63,97 zł, w Polomarkecie – 65,8 zł i w Intermarche – 66,91 zł.
Cena 10 sztuk jaj to 3,99 zł w Intermarche, Piotrze i Pawle oraz Stokrotce i wybranych sklepach Polomarket oraz 4,49 zł w Almie. Rok temu ceny jaj w supermarketach wahały się od 6,5 do 7,5 zł za 10 sztuk. Jednocześnie, zestawienie cen proponowanych przez sieci supermarketów w okresie Wielkanocy 2012 i obecnie pokazuje, że większość sieci utrzymała lub obniżyła stosowany poziom cen. Wyjątkiem jest Alma, w której obecnie ceny są wyższe o ok. 10 proc.
– W tym roku Polacy mogą zrobić na Wielkanoc tańsze zakupy niż rok wcześniej. W porównaniu z Wielkanocą 2012 mniej kosztują jaja, wędliny, warzywa. Sieci supermarketów, jak pokazuje ostatnie badanie Koszyka cen dlahandlu.pl, na przestrzeni ostatniego roku także zeszły z cenami. Pomimo tego nastroje konsumenckie są pesymistyczne. Odmieniane przez wszystkie przypadki słowo "kryzys" spowodowało, że klienci są mniej skłonni do zakupów, a gdy już się na nie wybiorą poszukują okazji cenowych. To z kolei zmusza sieci handlowe do dużej aktywności promocyjnej, by zapewnić sobie dobre pozycjonowanie cenowe. Dlatego wszystkie sieci sklepów krzyczą "jesteśmy najtańsi", mając nadzieję, że tym hasłem podbiją mniej zasobne portfele Polaków – mówi Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu dlahandlu.pl.
Za pełny Koszyk 50 produktów w sieci Polomarket zapłacimy od 263,04 zł na Górnym Śląsku, gdzie obowiązywały ceny promocyjne, do 287,18 zł w Bydgoszczy. Miesiąc temu zakupy 50 produktów kosztowały tutaj 274,65 zł. Rok wcześniej przed Wielkanocą 2012 zakupy w Polomarkecie kosztowały od 285 zł we Wrocławiu do 287,5 zł w Warszawie. Oznacza to, że średnio, w zależności od lokalizacji, sieć zeszła z cenami o kilka, a nawet kilkanaście złotych.
Za Koszyk 50 produktów w Piotrze i Pawle zapłacimy od 266,12 zł w Bydgoszczy do 270,22 zł na Górnym Śląsku. Miesiąc temu ceny w tej sieci oscylowały wokół 263,07 zł. Oznacza to podwyżkę względem lutego br. od 3 do 7 zł w zależności od lokalizacji. W porównaniu z Wielkanocą 2012, gdy zakupy w Piotrze i Pawle kosztowały od 268,5 zł do 272,5 zł, ogólny poziom cen w tej sieci nie uległ zmianie.
Sieć Stokrotka zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie 275,40 zł we wszystkich miastach. Jest to niewielka zmiana – wzrost cen o 1 zł miesiąc do miesiąca. Jednocześnie jak w przypadku innych sieci – w porównaniu z poprzednim rokiem – sieć zeszła z cen średnio o ok. 20 zł. W marcu 2012 roku Stokrotka proponowała zakupy w cenie od 291 zł w Krakowie do 298 zł w Warszawie.
Oferta na zakup 50 produktów z Koszyka w sieci Intermarche pod koniec marca kształtuje się na poziomie 277,50 zł w Poznaniu do 280,89 zł na Górnym Śląsku. Miesiąc temu podobne zakupy można było zrobić w Intermarche za 273,24 zł we wszystkich badanych przez portal dlahandlu.pl miastach. Oznacza to wzrost cen o ok. 3-7 zł na przestrzeni miesiąca. Jednak w porównaniu z Wielkanocą 2012 roku sieć obniżyła ceny, które roku temu oscylowały wokół 284 zł za zakup 50 produktów z Koszyka.
W sieci Alma Koszyk 50 produktów kosztuje obecnie od 292,60 zł w Bydgoszczy do 295,11 zł w Trójmieście. Miesiąc temu ceny wahały się tu od 286,38 zł do 288,72 zł w zależności od miasta. Oznacza to wzrost cen o ok. 10 zł miesiąc do miesiąca. Alma to jedyna sieć, która zdecydowała się na inny ruch niż konkurencja i podwyższyła ceny rok do roku. Przed Wielkanocą 2012 w Almie można było zrobić zakupy złożone z 50 produktów w cenie od 268 do 274 zł, czyli o ok. 20 zł taniej.
***
Koszyk cen dlahandlu.pl to projekt, który służy monitorowaniu cen produktów FMCG w 8 polskich miastach w kilku kategoriach sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety, sklepy osiedlowe – w sumie 18 różnych sieci handlowych).
Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku rynkową cenę średnią dla danego produktu. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, 450 g w przypadku wędlin, itp.
Więcej informacji:
http://www.dlahandlu.pl/koszyk
Małgorzata Bożym, dlahandlu.pl, T: 22 550 69 27, E: malgorzata.bozym@ptwp.pl
###
Informacje o Grupie PTWP SA:
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.
Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.
Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.
Nadesłał:
ImagoPR
|