KREATYWNE MEBLE DO PRZECHOWYWANIA W ZGODZIE Z IDEĄ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU


KREATYWNE MEBLE DO PRZECHOWYWANIA  W ZGODZIE Z IDEĄ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
2018-07-31
Rycotewood Furniture Centre na uczelni City of Oxford College to jeden z najwyżej ocenianych wydziałów meblarskich w Wielkiej Brytanii. Jego studenci stworzyli niezwykłe meble do przechowywania, wykonane z jednego z najbardziej odnawialnych gatunków drewna na świecie. W gronie studentów jest Polak

Założeniem projektu było zapoznanie studentów z mało znanym na terenie Europy surowcem – amerykańskim dębem czerwonym. W ramach wspólnego projektu Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) dostarczyło materiał, a uczelnia wybrała dziesięciu studentów drugiego roku kształcenia zawodowego, których poproszono o stworzenie mebli do przechowywania. Zadanie polegało na zastosowaniu kreatywnego podejścia i efektywnego wykorzystania naturalnych cech drewna, a także na odnotowaniu wszystkich użytych podczas pracy materiałów oraz ilości zużytej energii, co pozwoliło na obliczenie wpływu ich produkcji na środowisko.

Projekt nadzorował Philip Koomen – znany brytyjski projektant i twórca mebli, który zapewniał studentom wsparcie w trakcie warsztatów projektowych. Poprosił ich ponadto o wskazanie artystów, rzeźbiarzy czy architektów, którzy stanowili dla nich inspirację przy pracy.

Studenci z entuzjazmem podeszli do postawionego przed nimi zadania. Otwartość na nowe wyzwania i odwaga w podejmowaniu artystycznego ryzyka zaowocowała niezwykle innowacyjnymi projektami – przyznał Koomen. Jestem pod wrażeniem rezultatów ich pracy. W tych meblach widać rozważne planowanie i dobre rzemiosło.

Tom Morgan, który interesuje się szewstwem, stworzył wielokolorową szafkę na buty. Inspirując się pracami Richarda Deacona, Tom rozpoczął prace od podzielenia forniru z czerwonego dębu na węższe listwy. Następnie splótł ze sobą ufarbowane na różne kolory cienkie paski, tworząc w ten sposób ekran otulający ramę z litego drewna, w której zmieścił pięć szczebelkowych półek.

 

Farrell Livingstone lubi przekształcać naturalne materiały w oryginalne. formy. Szukał więc sposobu, jak połączyć kształty znane z lotnictwa i nowoczesnej architektury industrialnej, takiej jak Muzeum Designu w Barcelonie, z naturą. W efekcie powstał stolik kawowy z wysuwanym japońskim ogrodem

 

 

 

Biurko „Oat and Oak” (Owies i dąb), zaprojektowane przez Andrew Joye, posiada dekoracyjną unoszoną pokrywę wykonaną z giętych na parze listewek z czerwonego dębu. Konstrukcja mebla wykonana jest z litego dębu, a blat z naturalnego korka. Fronty szuflady i szafki wykonane są ze słomy owsianej pochodzącej z orkadzkiej farmy. Całość inspirowana była krzesłem i szafką z Orkadów, meblami zaprojektowanymi przez Garetha Neala we współpracy z Kevinem Gauldem.

 

 

 

 

 

Biurko „Zgodne z naturą” autorstwa Davida Howsona ma widoczne szuflady i trzy miedziane donice na rośliny wbudowane w blat roboczy. Inspiracją do projektu stała się teoria mówiąca, że rośliny w miejscu pracy pozytywnie wpływają na twórcze myślenie. Dbając o zieleń przykładamy także większą uwagę do utrzymania porządku na biurku.

 

 

 

 

Daisy Brunsdon skupiła się na społecznej funkcji mebli. Inspiracją dla jej szafki na gramofon i alkohole były integrujące rodzinę wspólne chwile przy gramofonie znalezionym przez jej matkę. Wykorzystana tu forma łuku wywodzi się z architektury oksfordzkiej. Samo drewno zostało zabezpieczone emulsją mydlaną, która pozwala zachować jego naturalny wygląd.

 

Z kolei Marcin Waszak, projektując swoje szuflady ścienne, inspirował się falistymi, organicznymi, a często dziwacznymi kształtami, jakie można odnaleźć w architekturze Franka Ghery’ego, zwłaszcza w hotelu Marques de Riscal w Hiszpanii. Proces twórczy okazał się niezwykle pracochłonny, ponieważ przed wygięciem na parze poszczególnych elementów z czerwonego dębu należało je wcześniej namoczyć.

 

 

 

Michael Buick stworzył serię półek inspirowanych japońskim minimalizmem i starą techniką drewnianych łączeń na kołki. Półki zostały wykonane z amerykańskiego czerwonego dębu, dyble z jesionu, a kołki z dębu europejskiego. Seria została zaprojektowana tak, aby całość była łatwa do składania i transportu, idealna dla osób, które wynajmują mieszkania i często się przeprowadzają. Każdy element w razie konieczności można rozmontować, spakować na płasko i ponownie zmontować.

Darren Scott postanowił podejść do projektu z perspektywy architekta i stworzyć kredens, łączący różne materiały. Do czerwonego dębu dodał więc łupek i papier washi, często używany w japońskiej architekturze; takie podejście pozwoliło podkreślić grę światła i cienia.

 

 

 Na pracę Emily Taylor miały wpływ dzieła twórcy ceramiki, Richarda Slee, który czerpał inspirację z przedmiotów codziennego użytku. Regał stworzony przez Emily ma formę sztalug, a szafka z zasłonką pełni rolę podstawy. Na zasłonkę autorka projektu wybrała szary materiał, który podkreśla chłodny odcień czerwonego dębu.

 

 

 Szafka na wino z szufladami wykonana przez Freddiego Jacksona została zaprojektowana specjalnie do 400-letniego domu. Autorowi zależało, aby szafka wpisała się w charakter domu, dlatego inspirował się resztą umeblowania. Kolorystyka czerwonego dębu jest spójna ze stylem tradycyjnym, choć kształt samego mebla jest zdecydowanie bardziej nowoczesny.

 

 „Współpraca z Rycotewood Furniture Centre to doskonała okazja do tego, aby grupa niezwykle utalentowanych studentów mogła poeksperymentować z tym pięknym i wysoce odnawialnym materiałem, zbyt rzadko wykorzystywanym w projektowaniu mebli. Przy okazji studenci mogli nauczyć się, jak wyliczać wpływ na środowisko tworzonych przez siebie przedmiotów,” powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. „Amerykański czerwony dąb stanowi niemal 20% zasobów naturalnych lasów liściastych w Stanach Zjednoczonych, a w ciągu ostatnich 50 lat objętość jego drzewostanu zwiększyła się ponad dwukrotnie. Mimo to, to piękne drewno, bardzo cenione na innych rynkach, jest w Europie tylko nieznacznie wykorzystywane. Nasza inicjatywa stanowi część szerszej kampanii AHEC, której celem jest zachęcenie europejskich projektantów i twórców do wykorzystywania wszystkich oferowanych nam przez naturę gatunków drewna, nie tylko tych dyktowanych aktualną modą. Dzięki temu będą oni mieli wpływ na prowadzenie bardziej zrównoważonej gospodarki leśnej”.

 

Dodatkowe informacje na temat zrealizowanych projektów znajdują się tutaj.

 

Amerykański dąb czerwony jest gatunkiem dominującym w amerykańskich lasach liściastych – jego drewno cechuje się charakterystycznym rysunkiem usłojenia oraz niekoniecznie czerwoną barwą. Nazwa gatunku pochodzi przypuszczalnie od barwy liści w sezonie jesiennym. Czerwony dąb amerykański występuje wyłącznie w lasach rosnących naturalnie i niemal wyłącznie na terenie Ameryki Północnej, chociaż bywa sadzony i na innych kontynentach. Z Analizy Inwentaryzacji Lasów (FIA) wynika, że drzewostan czerwonego dębu amerykańskiego obejmuje 18,7% drzewostanu gatunków liściastych w Stanach Zjednoczonych ogółem. Rocznie wycina się prawie 34 mln m3 tego drewna, ale przyrost naturalny w tym samym okresie wynosi ponad 32 mln m3. Biel czerwonego dębu ma zazwyczaj barwę jasnobrązową, a twardziel często różowawą po czerwonawobrązową. Czerwony dąb amerykański ma doskonałe właściwości ogólne związane z wytrzymałością w stosunku do masy. Jest wykorzystywany przede wszystkim do produkcji mebli, podłóg i drzwi, a także w wybranych zastosowaniach w branży budowlanej.

 

Więcej informacji na temat amerykańskiego czerwonego dębu znajduje się na tej stronie.

 

RYCOTEWOOD FURNITURE CENTRE

Od ponad osiemdziesięciu lat Rycotewood Furniture Centre cieszy się uznaniem w branży meblarskiej. Uczniowie Centrum regularnie zdobywają nagrody w krajowych konkursach, takich jak New Forest Show, Mixology czy City & Guilds. Dzięki rozbudowanej sieci partnerskiej, studenci Rycotewood mogą współpracować z organizacjami takimi jak Muzeum im. Pitta Riversa i prezentować swoje prace w Worshipful Company of Furniture Makers. Wyjątkowość Rycotewood polega na tym, że szkoła oferuje kształcenie zawodowe od kursu wprowadzającego (na poziomie 1) do licencjatu z wyróżnieniem (na poziomie 6). Program meblarski prowadzony przez szkołę jest ostatnim w kraju, który traktuje to rzemiosło priorytetowo – każdy uczeń ma swój warsztat, a szkoła oferuje praktyki w przedsiębiorstwach na terenie całej Wielkiej Brytanii.

Uczniowie są szkoleni przez doświadczonych nauczycieli w profesjonalnie wyposażonych warsztatach i mogą zdobywać praktyczną wiedzę zawodową. Rycotewood oferuje też kursy na poziomie uniwersyteckim: kształcenie zawodowe w projektowaniu i wytwarzaniu mebli, oraz licencjat z tej samej dziedziny, obydwa w pełnym i niepełnym wymiarze godzin.
Więcej informacji dostępnych jest
tutaj.

@rycotewood_furniture

 

AHEC

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów tego surowca. AHEC prowadzi szereg działań promujących amerykańskie drewno liściaste na ponad 50 rynkach na świecie. W tym celu dostarcza architektom, projektantom oraz użytkownikom informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów.

 

www.americanhardwood.org
Twitter; Instagram: @ahec_europe

 

Kontakt dla mediów

Rocío Pérez-Íñigo

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)

e-mail: rocio@americanhardwood.org

lub

 

Jacek Borowiec

Questia Communications Management Consultants

e-mail: jborowiec@questiapr.pl

tel.: +48 22 623 07 00

Nadesłał:

Questia Sp. z o.o. Communications Management Consultants
http://www.questiapr.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl