2015-03-05
Wyniki badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab wspólnie z B2B International pokazują, że kobiety korzystające z internetu w mniejszym stopniu przejmują się koniecznością zapewnienia sobie ochrony przed zagrożeniami online niż mężczyźni.
Naturalnie, takie podejście może pociągać za sobą niebezpieczne konsekwencje, ponieważ nie istnieje żaden kodeks honorowy, który zabrania cyberprzestępcom polować na kobiety.
Jedynie 19% kobiet uważa, że może paść ofiarą cyberprzestępców, podczas gdy taką ewentualność przyjmuje co czwarty mężczyzna (25%). Co więcej, wyniki badania pokazują, że kobiety ogólnie wiedzą mniej na temat cyberzagrożeń niż mężczyźni. Na przykład, 27% mężczyzn i 38% kobiet nie jest świadomych istnienia oprogramowania ransomware, które szyfruje dane lub blokuje dostęp do komputera i żąda okupu za zdjęcie blokady; 23% mężczyzn i 34% kobiet wie niewiele na temat mobilnego szkodliwego oprogramowania; 21% mężczyzn i 34% kobiet w ograniczonym stopniu orientuje się, czym jest exploit, czyli szkodliwy program infekujący komputer poprzez luki w zabezpieczeniach systemu operacyjnego lub zainstalowanych aplikacji.
Brak świadomości może być powodem tego, że kobiety zwracają mniejszą uwagę na kwestię zabezpieczenia się przed cyberzagrożeniami. Pozwalając innym osobom (dzieciom, przyjaciołom, kolegom itd.) korzystać ze swojego głównego urządzenia, 36% kobiet nie podejmuje żadnych kroków, aby chronić swoje dane, ponieważ „nie dostrzega żadnego ryzyka”. W ten sam sposób zachowuje się 28% mężczyzn. 75% mężczyzn i 68% kobiet sporządza kopie zapasowe. 13% kobiet nie posiada żadnego rozwiązania bezpieczeństwa na swoim urządzeniu, podczas gdy w przypadku mężczyzn, odsetek ten wynosi 10%.
Jednocześnie z badania wynika, że w okresie 12 miesięcy celem incydentów związanych ze szkodliwym oprogramowaniem było więcej mężczyzn niż kobiet (35% w stosunku do 27%) – ryzyko poniesienia konsekwencji finansowych również było wyższe w przypadku mężczyzn (22% w stosunku do 19%). Mężczyźni zwykle częściej wydają pieniądze na zakup specjalnych programów stworzonych w celu czyszczenia systemu lub zabezpieczenia go w przyszłości, podczas gdy kobiety wolą zwrócić się po pomoc do specjalistów IT.
Istnieją również inne zagrożenia, które częściej dotykają mężczyzn niż kobiety: na przykład, w 2014 r. cyberataki, których celem były dane finansowe użytkowników, dotknęły 47% mężczyzn i jedynie 39% kobiet. Może to wynikać z tego, że kobiety są szczególnie czułe na punkcie bezpieczeństwa transakcji finansowych w porównaniu z innymi aktywnościami online. 59% mężczyzn i 64% kobiet martwi się, że ich konta bankowe będą celem oszustwa online, podczas gdy 46% mężczyzn i 51% kobiet dostrzega ryzyko dokonując płatności online. Ponadto, kobiety w nieco większym stopniu niepokoją się tym, że ktoś może szpiegować ich za pomocą ich kamery internetowej (41% w stosunku do 38%).
„W prawdziwym życiu ludzie rozumieją, jak ważne jest podjęcie rozsądnych, codziennych działań zaradczych w celu ochrony przedmiotów, które cenią. To samo dotyczy internetu. Przestrzeganie rozsądnych zasad dotyczących bezpieczeństwa online pozwoli znacznie zmniejszyć ryzyko utraty cennych danych lub stania się ofiarą oszustwa finansowego” – powiedziała Elena Karczenko, szefowa działu zarządzania produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.
Zdrowy rozsądek i świadomość zagrożeń to dwa z trzech elementów niezbędnych do zapewnienia sobie ochrony online. Trzecim jest skuteczne oprogramowanie bezpieczeństwa, takie jak Kaspersky Internet Security – multi-device, oferujący ochronę przed wszelkimi cyberzagrożeniami czyhającymi na użytkowników komputerów z systemem Windows, OS X oraz urządzeń z Androidem. Produkt ten wyposażony jest m.in. w specjalną technologię „Bezpieczne pieniądze”, która chroni transakcje finansowe online, oraz moduł „Ochrona kamery internetowej”, informujący właściciela urządzenia o każdej próbie połączenia się z jego kamerą internetową.
Pełne wyniki badania wykorzystanego w niniejszej informacji są dostępne w języku angielskim na stronie: http://r.kaspersky.pl/vdBib.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.
Nadesłał:
Kaspersky Lab Polska Sp. z o.o.
http://kaspersky.pl
|
|