„Kto czyta, nie błądzi”, czyli dlaczego warto czytać etykiety.
Rusza akcja edukacyjna Stowarzyszenia Polska Wódka i Muzeum Polskiej Wódki, na którą składa się pięć animacji video opowiadających o tym, co czyni Polską Wódkę jedyną, wyjątkową oraz niepowtarzalną.
Nie wszyscy kojarzą określenie „Chronione Oznaczenie Geograficzne”, jednak większość osób zdaje sobie sprawę, że istnieją produkty przypisane do danego kraju lub regionu, związane z jego tradycją i historią. Ich obecność na liście chronionych oznaczeń geograficznych oznacza, że ich receptura, składniki i miejsce produkcji są ściśle związane z danym krajem, a jednocześnie gwarantuje jakość i oryginalność produktu, chronione prawem UE. Przykładem mogą być powszechnie znane i lubiane rogale świętomarcińskie, jabłka grójeckie, andruty kaliskie czy ser koryciński, a to tylko namiastka flagowych produktów z Polski. Jednym z nich jest Polska Wódka.
Choć w Polsce jest produkowanych wiele wódek, nie każdą z nich można nazwać mianem „Polskiej Wódki” – nazwa ta przysługuje jedynie produktom, które spełniają szereg wymogów prawnych. „Polska Wódka” może być produkowana wyłącznie z pochodzących z Polski, pięciu tradycyjnych rodzajów zbóż (żyto, pszenica, owies, jęczmień, pszenżyto) albo ziemniaków, a cały proces produkcji musi odbywać się na terenie naszego kraju. Dlatego też wódka stworzona z tofu lub ta wyprodukowana w Hiszpanii, mimo że faktycznie jest wódką, nie będzie mogła być nazywana „Polską Wódką”.
Dokładnie 8 lat temu, 13 stycznia 2013 roku, weszła w życie aktualna definicja Polskiej Wódki. W tym roku, celebrując nieoficjalny Dzień Polskiej Wódki właśnie 13 stycznia, Stowarzyszenie przygotowało pięć animacji o charakterze edukacyjnym, które w prosty i przyjemny sposób mają zachęcać konsumentów do czytania etykiet. Materiały można zobaczyć na stronie: https://pva.org.pl/pva_drupal/pl/kampania-edukacyjna.
Znajomość oznaczeń widocznych na butelkach ma zachęcić konsumentów do podejmowania bardziej świadomych decyzji zakupowych. „Polska Wódka, podobnie jak francuski Cognac czy Scotch Whisky, została wpisana na listę Chronionych Oznaczeń Geograficznych i od wielu lat jest jednym z flagowych polskich produktów eksportowych, cenionym na całym świecie za smak i jakość. Naszym celem jest, aby przygotowane przez nas filmy edukowały i uświadamiały konsumentów, w jaki sposób rozpoznać nasz narodowy trunek, z którego chcemy i powinniśmy być dumni” – tłumaczy Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.
Jak więc odróżnić na sklepowej półce Polską Wódkę, chronione oznaczenie geograficzne od innych wódek? Zgodnie z określonymi kryteriami Polską Wódką jest jedynie produkt z obowiązkowym oznaczeniem Polska Wódka/Polish Vodka na butelce. Dodatkowo mogą być umieszczone na niej: napis „chronione oznaczenie geograficzne” lub skrót ChOG oraz unijne logo chronionego oznaczenia geograficznego, jak również znak Stowarzyszenia Polska Wódka przygotowany dla uczestników programu.
Kreację i koncepcję kampanii przygotował „Brand Kolektyw”.