Kto spędza więcej czasu w kuchni - Ty czy Twoja mama? Zbadaliśmy to!


Kto spędza więcej czasu w kuchni - Ty czy Twoja mama? Zbadaliśmy to!
2019-05-10
Jak pielęgnujemy domowe zwyczaje z pokolenia na pokolenie? Czy nastąpiły zmiany w podziale obowiązków? Kto teraz urzęduje w kuchni? I skąd w codziennym pędzie w ogóle znaleźć czas na gotowanie obiadów? Marka FRoSTA zapytała o to Polaków i mówi jak jest!

Kto planuje, kto gotuje

W niemal każdym gospodarstwie domowym ktoś gotuje, ktoś sprząta, ktoś robi zakupy - dzielimy się obowiązkami domowymi. Kto najczęściej jest zaangażowany w ich realizację? Marka FRoSTA przeprowadziła badanie, w którym pytała m.in. o podział obowiązków domowych czy przekonania dotyczące gotowania. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące zarówno zwyczajów panujących w gospodarstwach domowych, które założyli, ale też o te, które pamiętają z domów rodzinnych. Celem badania było sprawdzenie czy nadal to kobiety częściej niż mężczyźni realizują obowiązki domowe.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że to panie zazwyczaj gotują obiad, przygotowują małe posiłki, planują co należy zakupić i robią codzienne zakupy. To, co istotne, to zauważalny trend włączania się mężczyzn w wykonywanie obowiązków domowych związanych właśnie z gotowaniem i robieniem zakupów. W domach rodzinnych badanych zaledwie co czwarty mężczyzna gotował ciepłe posiłki, a w obecnych gospodarstwach już 35% ankietowanych deklaruje, że się tym zajmuje. Podobny wzrost widzimy przy przygotowywaniu małych posiłków – z 25% do 34%. Nieco mniejszy, ale wciąż zauważalny wzrost, widzimy w przypadku robienia małych codziennych zakupów i planowania zakupów (odpowiednio z 29% do 36% oraz z 26% do 32%).

Obszarem, w którym w ogóle nie zmienił się udział mężczyzn i jest na stałym poziomie w obu badanych pokoleniach, jest robienie dużych zakupów – angażuje się w to 35% panów zarówno w przypadku domu rodzinnego, jak i teraz.

W przypadku kobiet dochodzi do spadku ich udziału w wykonywaniu wszystkich badanych czynności domowych: gotowania ciepłych posiłków (z 64% w poprzednim pokoleniu do 46% obecnie), planowania zakupów (z 63% do 50%), przygotowywania małych posiłków (z 62% do 43%), robienia małych codziennych zakupów (z 58% do 46%) i robienia dużych zakupów raz na tydzień lub dwa (z 55% do 50%).

Generalnie zatem, ze zdecydowanej większości kobiet, które czuły się odpowiedzialne za ogół obowiązków domowych powiązanych z przygotowaniem posiłków, prawie doszliśmy do kuchennego równouprawnienia. Jesteśmy na dobrej drodze!

Czas, czas, czas, czyli wszystko, czego nam brakuje

Podobno wszystko jest względne, również czas. Bezwzględnie jednak zawsze jest nam go za mało. Szybki styl życia odbija się również na czasie, jaki poświęcamy na posiłki i ich przygotowanie. Ciągle rosnący trend odżywiania się na mieście wcale nie zamierza zwalniać. Aż 50% respondentów zamieszkujących duże miasta (powyżej 200 tys. mieszkańców) deklaruje, że do restauracji chodzi minimum raz w tygodniu! Co więcej, do większości biur codziennie przyjeżdżają firmy cateringowe, a dieta „pudełkowa” cieszy się wielkim zainteresowaniem. Czemu wychodzimy z założenia, że lepiej jest kupić posiłek niż zrobić samemu? Bo mamy błędne podejście! Zdaniem aż 88% ankietowanych, na przygotowanie obiadu potrzeba co najmniej 30 minut, a ponad połowa jest zdania, że czynność ta zajmuje co najmniej godzinę. Nie dziwią zatem odpowiedzi ankietowanych, że na gotowanie zwyczajnie nie mają czasu.

Warto jednak zwrócić uwagę na rozwiązania, które przychodzą… same. Gotowe dania mrożone, które, gdy nie zawierają dodatków do żywności, są wartościowym i smacznym posiłkiem. Mrożonki bowiem od dawna nie oznaczają już tylko warzyw i owoców. Do sklepów wkraczają coraz ciekawsze dania, które zawierają w sobie wszystkie składniki klasycznego obiadu, a mają jeszcze jedną dużą przewagę: przygotujemy je na jednej patelni. I to w około 10 minut! Dla fanów kuchni meksykańskiej polecamy Mexican Chicken, dla rodzin z dziećmi kluseczki Noodles and chicken, a dla miłośników kuchni wegańskiej - Wok Mango Curry. Wszystko od FRoSTY! 


Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research w marcu 2019 na próbie reprezentatywnej osób w wieku 25-55 lat, N=1015, marzec 2019.

Nadesłał:

dominika.kac

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl