Kupuj online, sprawdzaj offline
Polscy internauci chętnie korzystają z możliwości dokonywania zakupów online. Według statystyk przedstawionych przez Gemius w raporcie „E-commerce w Polsce 2011” ponad 70% osób deklaruje, że choć raz skorzystało z tej formy kupna.
Jak wykorzystać tendencję wzrostową?
Według prognoz branża e-commerce zanotuje wzrost i w tym roku. Polacy zostawią w sklepach internetowych 5,6 mld. euro, a rynek polski będzie najszybciej rozwijającym się w Europie. Jak działać, aby z tej puli jak najwięcej trafiło do naszego sklepu internetowego? Jednym ze sposobów jest wyciąganie wniosków z raportu i dostosowanie asortymentu do potrzeb swoich obecnych i potencjalnych klientów.
„Wszystkie badania rynku e-commerce mówią, że sektor ten nadal będzie notował wzrost. Uważnie analizujemy powstałe raporty zewnętrzne oraz tworzymy swoje, analizując sprzedawane w naszym sklepie produkty i wyciągając wnioski na jakie artykuły jest największe zapotrzebowanie. Jesteśmy polskim oddziałem międzynarodowego sklepu internetowego, mamy więc możliwość płynnego wprowadzenia nowych produktów do naszej oferty, a takie działania pozwalają nam decydować o kolejności i ilości dostępnych produktów." - mówi Michał Nowak, Prezes polskiego oddziału sklepu Conrad.pl, który w obecnym roku zwiększył asortyment o 50 000 produktów z kategorii, które według raportu są jednymi z najczęściej kupowanych online, np. akcesoria samochodowe, narzędzia, dom i hobby, oraz elektronika.
Rynek e-commerce w Polsce a działania online i offline
Według badania, które zostało przeprowadzone przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia dla Grupy Nokaut S.A. przeciętnym e-klientem jest osoba w wieku 25-34 lata. Warto jednak zwrócić uwagę, że udział w zakupach online mają również osoby w przedziale wiekowym 35-50 lat. Choć wzrasta ilość zakupów dokonywanych drogą internetową w każdej grupie wiekowej, to w dalszym ciągu klienci bardzo często przed zakupem chcą produkt zobaczyć w sklepie. Trudno im bowiem zdecydować się na konkretną rzecz bez dokładnego jej oglądnięcia.
Aby dotrzeć również do tych osób, Conrad.pl przygotowuje bezpłatny katalog w wersji drukowanej, który będzie przedstawiał wybrane 48 000 spośród ponad 100 000 produktów dostępnych w obecnej ofercie sklepu.
„Nie posiadamy sklepu stacjonarnego, w którym klienci mogliby oglądnąć produkt, zobaczyć jego wymiary, dotknąć. Często w zapytaniach skierowanych do naszego Biura Obsługi Klienta pojawiała się kwestia katalogu drukowanego, który klienci mogliby otrzymać i zapoznać się z ofertą „na spokojnie". - tłumaczy Michał Nowak - Każdy z oddziałów firmy Conrad.pl corocznie wydaje go w swojej wersji językowej. Po raz pierwszy będzie on dostępny również w Polsce i będzie obejmował cały nasz asortyment. Jest to pokaźne źródło informacji dla naszych klientów, gdyż każdy z produktów będzie posiadał opis oraz zdjęcie artykułu."
Premiera katalogu odbyła się w czerwcu 2012, jednak w dalszym ciągu klienci mogą zamawiać go na stronie sklepu. Początkowo dedykowany jest on firmom i instytucjom, bo właśnie od nich najczęściej pojawiały się zapytania. Dodatkowo w związku z zainteresowaniem ze strony przedsiębiorstw Conrad.pl zdecydował się na otwarcie biura B2B (bussines to bussines), które będzie pozyskiwało nowych klientów oraz obsługiwało i utrzymywało relacje z firmami będącymi klientami oraz klientami kluczowymi. Podjęte działania wynikają z obserwacji rynku e-commerce, ale również monitorowania rozwoju branży elektronicznej i technicznej. Wsparte są pozycjonowaniem oraz innymi działaniami marketingowymi online, między innymi reklamami bannerowymi, obecnością w serwisie Facebook oraz autorskim programem testów produktów, który pozwala użytkownikom w zamian za test produktu otrzymać go na własność. Wszystko razem mają za zadanie stworzenie spójnej komunikacji oraz utrwalenie wizerunku sklepu jako największego w Europie sklepu z elektroniką.