Lądowanie i co dalej?
Gdziekolwiek nie polecisz, żeby znaleźć się u celu podróży, nie wystarczy po prostu wysiąść z samolotu. Lotniska, zwłaszcza te, na których lądują przewoźnicy niskokosztowi, są budowane nawet kilkadziesiąt kilometrów od granic miast.
Lecąc w zagraniczną podróż, nie polegajmy tylko na swojej karcie kredytowej.
– Zawsze warto mieć trochę drobnych w walucie kraju, do którego lecimy, na autobus czy taksówkę – radzi Monika Półtorzycka-Jon, specjalista ds. marketingu Portu Lotniczego Wrocław. – Oczywiście w Europie najczęściej będzie to euro.
W krajach Beneluksu i Norwegii
Z Wrocławia możemy polecieć do Eindhoven, skąd autobusem linii 401 dojedziemy do stacji kolejowej. Stamtąd najczęściej wybierane kierunki to Amsterdam lub centrum Eindhoven. Linia AirExpressBus łączy lotnisko z centrum Amsterdamu. Bilet w jedną stronę kosztuje ok. 25 euro.
Lecąc z Wrocławia do portu Bruksela Charleroi, znajdziemy się 46 km od centrum Brukseli. Odległość tę najtaniej jest pokonać autobusem (ok. 10 euro, ponad 20 połączeń dziennie), bo koszt dojazdu taksówką może sięgnąć 100 euro. Inna opcja to dojazd autobusem linii A do dworca kolejowego w Charleroi i tam przesiadka do pociągu.
Oslo Rygge i Oslo Torp to dwa lotniska stolicy Norwegii, które mają bezpośrednie połączenie z Wrocławiem. Tam za wszystko zapłacimy nie w euro, ale w koronach norweskich (1 korona = ok. 60 groszy). Ceny taksówek są dość wysokie, warto więc postawić na autobus. Za podróż z Torp do Oslo ok. 70 koron. Trasę 66 km z portu Oslo Rygge do Oslo pokonamy autobusem lub koleją ze stacji oddalonej o 4 km od lotniska.
W Niemczech
Lecąc z Wrocławia do Frankfurtu nad Menem i Düsseldorfu, mamy do wyboru po dwa lotniska. W pierwszym przypadku to porty lotnicze Frankfurt (20-30 minut samochodem od centrum, taksówka kosztuje ok. 20 euro) i Frankfurt Hahn (odległy aż 130 km od Frankfurtu nad Menem). Z obu jeżdżą autobusy nie tylko do Frankfurtu, ale i wielu innych miejsc w regionie. Między lotniskiem Franfurt (Hahn) a dworcem kolejowym we Frankfurcie kursują autobusy linii Bohr Omnibus. Cena biletu dla osoby dorosłej to 16 euro.
Do Monachium z lotniska najszybciej dojedziemy pociągiem (S1 lub S8, bilet w jedną stronę - ok. 9 euro). Oprócz tego z portu lotniczego kursują także autobusy, nie tylko do Monachium, ale i do dalszych zakątków Niemiec.
Z lotniska Düsseldorf do centrum taksówką dojedziemy za ok. 16 euro. Tańszą alternatywą są liczne linie autobusowe lub przejazd pociągiem z dworca kolejowego Bahnhof Düsseldorf Flughafen. Jeżeli podróżujemy tanimi liniami lotniczymi to wylądujemy w Airport Weeze, skąd by dostać się do Düsseldorfu trzeba przebyć 89 km. W pobliżu lotniska znajduje się stacja kolejowa. Jazda pociągiem do centrum zajmuje ok. godziny. W Dortmundzie autobus w 25 minut dowiezie nas z lotniska do dworca kolejowego w tym mieście. Koszt podróży osoby dorosłej to 5 euro.
W Wielkiej Brytanii
Z funtami w kieszeni (choć niektórzy kierowcy przyjmują też euro) lądujemy w Wielkiej Brytanii. Co dalej?
Linią autobusową Bristol International Flyer za 5 funtów (w dwie strony: 7 funtów) dojedziemy z lotniska Bristol do centrum miasta. Port Lotniczy East Midlands położony jest między Nottingham (dojazd taksówką: ok. 24 funty lub linią autobusową Skylink), Leicester (ok. 16 funtów) i Derby (ok. 22 funty lub linią Airline Shuttle). Wiele połączeń autobusowych łączy także lotnisko Liverpool z całym regionem.
Gdy spośród czterech londyńskich lotnisk wybierzesz Londyn Stansted, będziesz miał do przebycia 64 km, by znaleźć się w centrum Londynu. Najlepiej tę odległość pokonać jednym z pociągów Stansted Express, który kursuje co 15-30 minut, a bilet w jedną stronę kosztuje ok. 15 funtów. Nieco bliżej jest z portu Londyn Luton – 52 km. Stamtąd najłatwiej dojechać liniami autobusowymi 8 i 9. Za bilet w jedną stronę zapłacimy, w zależności od przewoźnika, od ok. 8 do 12 euro.
Przylatując z Wrocławia do irlandzkiego Cork, wsiądźmy do autobusu linii Air Coach Service, którym szybko przejedziemy 8 km dzielące nas od centrum (cena biletu: ok. 4 funty). Lądując na lotnisku Doncaster Sheffield, mamy do wyboru: jechać do oddalonego o 9 km Doncaster lub 29 km Sheffield (do tych miejsc kursuje kilka linii autobusowych). Lądując w Shannon, wypatruj autobusów linii Bus Eireann lub Citylink, które łączą z wieloma irlandzkimi miejscowościami.
W Hiszpanii i we Włoszech
W tym roku jeszcze do końca października można polecieć z wrocławskiego lotniska do pięknych miejscowości na południu Europy.
Port Lotniczy Alicante jest położony 11 km od centrum miasta. Taksówką dojedziemy tam w ok. 20 minut, płacąc ok. 8-15 euro za kurs. Bilet autobusowy kosztuje tylko 1 euro, za to autobus jedzie dwa razy dłużej.
Lecąc na lotnisko Barcelona (Girona), trzeba pamiętać, że leży ono znacznie bliżej Girony (12 km) niż Barcelony (90 km). Do obu tych miejscowości kursują busy Ryanaira. Dojazd do Girony kosztuje 1,75 euro, zaś do Barcelony pojedziemy za 11 euro.
Z lotniska Malaga do centrum jest stosunkowo niedaleko, bo tylko 8 km. Za 1 euro dojedziemy tam linią 19 w 30 minut. Tyle samo czasu zajmie nam podróż kursującym na tej trasie co pół godziny pociągiem. Stacja kolejowa znajduje się tuż przed terminalem nr 2.
Do Mediolanu samoloty będą latać z Wrocławia także zimą. Jak dostać się do miasta z lotniska Bergamo - Orio al Serio? Autobusem miejskim Azienda Trasporti Bergamo za ok. 1,5 euro dotrzemy na stację kolejową w oddalonym o 5 km Bergamo, stamtąd pociągiem przejedziemy prosto do Mediolanu.
Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Dynamiczny rozwój ruchu lotniczego port notuje od 2003 roku. W ciągu 5 lat liczba pasażerów wzrosła pięciokrotnie. Na jego terenie funkcjonuje baza operacyjna tanich linii lotniczych Wizz Air. Oferuje regularne połączenia lotnicze, m.in. z Paryżem, Mediolanem, Brukselą i Oslo. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.