Lavazza - wzrost sprzedaży o 5 procent
W ciągu ostatnich 10 miesięcy sprzedaż włoskich kaw rosła średnio o 0,5 procenta miesięcznie. W efekcie udział kaw Lavazza w polskim rynku kaw premium podwoił się. Bezsprzecznie jest to zasługą wprowadzenia ich do sieci dystrybucyjnej grupy Mokate.
Od dawna już, w 9 na 10 badanych sklepów spożywczych, można znaleźć przynajmniej jeden produkt ze spółek Mokate. To jeden z najwyższych wskaźników na rynku. Teraz Mokate chce uzyskać podobny wskaźnik na rynku HORECA.
Rynek kaw premium rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Wysoka sprzedaż ciśnieniowych ekspresów do kawy znajduje swoje odbicie w popycie na kawę ziarnistą premium. Ale zyskuje też kawa mielona z tej samej półki. Każdy procent udziału ma wartość kilkudziesięciu milionów złotych.
- Rynek oczywiście przeżywa różne zawirowania związane z nastrojami konsumenckimi, niemniej jednak w segmencie kaw, w którym pozycjonujemy Lavazzę - zauważamy lekki, lecz stabilny rozwój sprzedaży - podkreśla Sylwia Mokrysz z zarządu Mokate SA.
W ciągu ostatnich dwóch lat spożycie kawy w Polsce zwiększyło się o ponad 23 proc. Obecnie według Międzynarodowej Organizacji Kawy (ICO) wynosi 126 tys. ton, a to zapewnia nam szóste miejsce na Starym Kontynencie. Analitycy szacują, że aktualnie wartość rynku kawy w Polsce wynosi ok. 3 mld zł. Natomiast udział kaw premium w sprzedaży kawy według różnych źródeł waha się od 10 do 15 proc.
Detal i rynek gastronomiczny
Rynek gastronomiczny w Polsce czeka kolejny rok szybkiego rozwoju. Firma badawcza Euromonitor International, na którą powołują się pisma branżowe, podała nawet estymację, zgodnie z którą w przyszłym roku Polacy wydadzą w restauracjach, barach i kawiarniach łącznie ok. 7,4 mld euro, czyli ponad 30 mld zł. To o prawie 2 mld zł więcej niż w 2011 r. Zdaniem Euromonitora Polacy będą także coraz częściej odwiedzać kawiarnie. Za cztery lata wartość tego segmentu rynku ma wynieść 2 miliardy 100 milionów euro.
Duża zasługa w tym kawiarni sieciowych, które Polacy coraz chętniej odwiedzają. Jak wynika z najnowszego raportu, ARC Rynek i Opinia „Cafe Monitor”, odwiedza je już 80 proc. wielkomiejskich konsumentów. W 2010 r. było to 60 proc.
- To dla nas bardzo atrakcyjny rynek, wszyscy coraz częściej dajemy się namówić na małą czarna poza domem. Jeszcze nie tak dawno w lokalach dominowały kawy ze średniej i niższej półki. Teraz jednak to się zmienia. Wprowadzenie dobrych jakościowo kaw, to również element budowania przewagi konkurencyjnej. Jestem przekonana, że to bardzo atrakcyjny segment rynku -podsumowuje Sylwia Mokrysz.
Od pierwszego stycznia tego roku, obowiązuje umowa, na podstawie której Mokate zostało autoryzowanym dystrybutorem włoskiej Lavazzy. Rozmowy poprzedzające podpisanie kontraktu trwały blisko rok. - Wkrótce przyjdzie czas na podsumowanie rocznego okresu współpracy. Charakteryzował go systematyczny rozwój sprzedaży zarówno w detalu, jak i na rynku gastronomicznym. To nie jest jednak nasze ostatnie słowo - zapewnia Sylwia Mokrysz.
Grupa Mokate jest jednym z największych producentów kawy rozpuszczalnej i herbaty w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz Węgrzech. W 2009 r. skonsolidowane przychody firmy wyniosły ok. 512 mln zł. Rok później odnotowano kolejny ich wzrost. W 2011 roku grupa chce przekroczyć poziom 600 mln złotych przychodów. Od kilku lat, ponad połowa przychodów (55 proc. w 2009 roku i 57 proc. w 2010 roku) generowane jest w eksporcie. Po zakończeniu realizowanego programu rozbudowy w ciągu najbliższych dwu lat zdolności produkcyjne zakładów Mokate w Żorach i Ustroniu zwiększą się o około 25 proc.
Nadesłał:
Witold Barłóg
|