Leasing na samolot i statek powoli staje się standardem
Według danych Związku Polskiego Leasingu, w I kwartale 2018 r. sektor leasingu na samoloty, statki i kolej osiągnął wartość 304 mln zł, to o blisko 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2017 r. Miesięczny koszt leasingu na samolot może wynieść nawet niewiele ponad 4 tys. zł.
Zalety posiadania własnego samolotu coraz częściej dostrzegają polscy przedsiębiorcy. Jeszcze kilka lat temu prywatny samolot czy łódź były symbolami luksusu, na który mogli sobie pozwolić tylko najbogatsi. Dziś koszt małego samolotu nie przekracza ceny bardzo dobrego samochodu, a i koszt jego utrzymania jest stosunkowo niewielki. W skali roku jest to ok. 15 tys. zł bez paliwa, a cena godzinnego lotu to ok. 400 zł.
304 mln w I kwartale roku
Z raportu udostępnionego przez Związek Polskiego Leasingu wynika, że tylko na początku tego roku firmy leasingowe sfinansowały środki transportu z segmentu „samoloty, statki, kolej” o łącznej wartości ok. 300 mln zł, to o blisko 5 proc. więcej niż w I kwartale 2017 r.
- Od mniej więcej dwóch lat zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania nietypowymi dotychczas środkami transportu - samolotami czy też łodziami i to zarówno sfinansowanymi dzięki leasingowi, jak i kredytom. Co ważne, klienci coraz częściej wybierają samoloty jako środek transportu w swojej firmie, nie ograniczając się do najtańszych czy ultralekkich maszyn. Powodem może być dostępność opcji np. samolotu w leasing na kilka firm. Jest to bardzo dobra opcja dla przedsiębiorców, którzy nie mogą pozwolić sobie na taki wydatek samodzielnie, z jednego miasta, którzy nie mają problemów z porozumieniem się np. w kwestii ustalenia grafiku lotów – tłumaczy Paweł Mazur z ANG Biznes.
Koszty leasingu na samolot czy łódź mogą zmieścić się w 5 tys. zł miesięcznie
Eksperci z ANG Biznes wyliczyli koszt leasingu operacyjnego dla łodzi motorowej o wartości 300 tys. zł, samolotu za 200 tys. zł oraz śmigłowca kosztującego 800 tys. zł.
Okres leasingowania łodzi motorowej to min. 69, max. 72 miesiące, a opłata wstępna zależy od sytuacji finansowej klienta. Przy opłacie wstępnej w wysokości 10 proc., czyli 30 tys. zł oraz maksymalnym okresie leasingowania, miesięczny koszt leasingu na łódź motorową wynosi 3 621,37 zł netto. Całkowity koszt leasingu to natomiast 362 738,64 zł netto. Co ważne, decydując się na tę opcję, nie tracimy możliwości pływania poza granicami Polski.
- Przy opcji leasingu na samolot o wartości 200 tys. zł, pierwsza opłata leasingowa wynosi 10 proc., natomiast okres leasingowania to 36 miesięcy. Miesięczna rata wyniesie natomiast 4390 zł netto, a całkowity koszt leasingu to ok. 215 tys. zł. Wykup samolotu jest możliwy po wpłacie 20 proc. jej wartości, czyli w tym przypadku 40 tys. zł. Jeżeli natomiast zdecydujemy się na droższą maszynę – śmigłowiec o wartości 800 tys. zł., możemy skorzystać z opcji leasingowania przez 72 miesiące. Miesięczny koszt leasingu wyniesie wtedy 11 375 zł netto, a całkowity jego koszt 907 tys. zł. – dodaje Paweł Mazur.
Należy pamiętać, że do tego dochodzą koszty licencji lub zatrudnienia pilota, AeroCasco, serwisowania samolotu, hangaru oraz oczywiście paliwa. Wylicza się, że godzina lotu śmigłowcem to koszt 2 tys. zł. Jeżeli przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na takie koszty, to może skorzystać z usług powietrznego taxi. Firmy oferujące takie usługi dysponują specjalnymi ofertami dla przedsiębiorców, w ramach których można np. zadeklarować liczbę godzin, które zostaną wylatane w ciągu roku.
Źródło: ANG Biznes
Nadesłał:
brandscope
|