Leasing w zbliżeniu. Krajobraz polskiego rynku motoryzacyjnego
Śląskie, przed mazowieckim i dolnośląskim w leasingu samochodów. Z tej formy finansowania najrzadziej korzysta się w lubuskim i podlaskim.
Leasing jest traktowany jako barometr całej gospodarki. Pokazuje potencjał poszczególnych województw, a także siłę i kierunki rozwoju polskiej przedsiębiorczości. Europejski Fundusz Leasingowy zbadał bastiony polskiego leasingu motoryzacyjnego.
W porównaniu do poprzedniego roku, układ województw, w których przekazano w leasing najwięcej samochodów nie uległ zmianie. Bastionem polskiego leasingu jest Śląsk. Co 6 leasingowany samochód w tym regionie, finansowany jest przez EFL. Od 2008 r. zwiększyła się różnica między pierwszą a drugą pozycją w rankingu. W I połowie 2009 r. EFL wyleasingował przedsiębiorcom z województwa mazowieckiego ponad 1000 samochodów. Flota mniejsza o 70 sztuk została przekazana w województwie dolnośląskim. Najsłabiej wypadły lubuskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. W każdym z nich wyleasingowano mniej niż 100 samochodów.
Analizując mapę polskiego leasingu, możemy z dużą pewnością wypowiadać się o kondycji poszczególnych województw. Leasing jest mocny w tych województwach, w których jest silna produkcja przemysłowa bądź sektor usług. Tylko stabilne firmy o ugruntowanej pozycji i pewnej sytuacji na rynku mogą inwestować w rozwój floty. - powiedział Krzysztof Tekieli, manager rynku pojazdów w Europejskim Funduszu Leasingowym.
Pierwsze półrocze 2009 r. okazało się mniej sprzyjające dla leasingu samochodów niż analogiczny okres w poprzednim roku. Niemal we wszystkich regionach odnotowano znaczące spadki. Największe w województwach lubuskim (-40%) i warmińsko-mazurskim (-38%). Tylko w podkarpackim liczba samochodów przekazanych w leasing wzrosła (o 9%). Wynik z ubiegłego roku utrzymany został natomiast w województwie świętokrzyskim.
Krajobraz polskiego leasingu ulega zmianom. Bieżące spadki są odzwierciedleniem gorszej kondycji całej gospodarki. Jednak sektor flotowy jest tym, z którym cała branża wiąże ogromne nadzieje. W przyszłości będzie on dojrzewał z obecnie najpopularniejszego czystego finansowania na zarządzanie flotą, czyli usługę, której finansowanie będzie tylko częścią. - powiedział Andrzej Krzemiński, prezes EFL.
Zdecydowana większość, ¾ samochodów wyleasingowanych przez EFL w I połowie 2009 r. to pojazdy osobowe, a co 4 to auto dostawcze do 3,5 tony.
W ciągu sześciu miesięcy 2009 r. najpopularniejszymi segmentami okazały się samochody luksusowe (10%), SUV-y (9%) i minivany (8,5%). Jednocześnie najdroższe samochody, obok mini, zanotowały najwyższe spadki sięgające 50%, a w przypadku mini - nawet ponad 50-procentowe.
Polscy przedsiębiorcy stawiają na jakość i pewność. W przeciwieństwie do kupowanych aut, te leasingowane są w przeważającej większości nowe. Zaledwie 28% to auta z drugiej ręki.
Europejski Fundusz Leasingowy jest liderem leasingu pojazdów. W pierwszej połowie roku sfinansował blisko 12 tys. sztuk samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, czyli co 5 oddany w leasing samochód w Polsce.
Nadesłał:
ap
|