Libet dostarcza płyty na łódzkie chodniki
W Łodzi obowiązuje nowy standard wykonywania śródmiejskich chodników. Zgodnie z nim na ciąg pieszy składają się trzy części – główna i dwie opaski, a każdej z nich przypisane są materiały nawierzchniowe o ściśle określonych parametrach. Spełniają je m.in. płyty chodnikowe 25x25x8 cm firmy Libet.
Obowiązujący w Polsce standard chodników w tzw. strefie wielkomiejskiej przewiduje użycie płyt betonowych o wymiarach 50x50x7 cm.
- Tak duże, a przy tym stosunkowo cienkie płyty dobrze się sprawdzają, jeżeli przeznaczone są tylko dla ruchu pieszych. Rozwiązanie to nie sprawdza się jednak w naszych realiach, gdzie kierowcy, szczególnie samochodów dostawczych, regularnie wjeżdżają na chodniki - mówi Rafał Jędrzejczak, Koordynator ds. rozwoju rynku z firmy Libet. - Pod wpływem znacznego nacisku spowodowanego ciężarem auta - zarówno stojącego, jak i będącego w ruchu - wzrasta podatność płyt na pękanie i łamanie się - dodaje ekspert.
A nierówne i uszkodzone chodniki stanowią bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych, nie wspominając o ich fatalnym wyglądzie oraz dużych kosztach związanych z ciągłymi naprawami.
Łódź liczy i wyciąga wnioski
Radni miejscy w Łodzi policzyli, że koszty związane z budową, a potem naprawianiem i remontami zniszczonych m.in. przez samochody chodników rosną z roku na rok i, co gorsza, przybierają niepokojące rozmiary. Najprostszym i najbardziej korzystnym rozwiązaniem było zaadoptowanie do łódzkich warunków sprawdzonych rozwiązań, które z powodzeniem zdają egzamin w innych krajach, np. w Niemczech.
Efektem prac Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi oraz Biura Architekta Miasta było opracowanie nowych standardów projektowania i wykonywania chodników. W strefie wielkomiejskiej zaczęły obowiązywać ich ujednolicone wzory. W przypadku każdego remontu czy budowy nowego ciągu pieszego, wykorzystywane są materiały nawierzchniowe o określonych parametrach, układane w odpowiedni sposób. Obowiązkową stała się również zasada podziału chodnika na trzy części. Środkowa - najszersza - służy do przemieszczania się pieszych, jej uzupełnieniem są dwie węższe opaski usytuowane od strony elewacji oraz krawężnika.
Ponadto, poszczególnym częściom przypisane zostały określone materiały. Główny ciąg pieszy tworzą płyty betonowe o wymiarach 25x25x8 cm, a w najbardziej reprezentacyjnej strefie miasta - płyty granitowe cięte w takim samym formacie. Z kolei opaski muszą być wykonywane z kostek granitowych łamanych lub kostek granitowych ciętych w wymiarze 8x8x10 cm.
Nowe chodniki, nowa jakość
Ale właściwie dlaczego wybrano płyty o formacie 25x25x8 cm? Pierwszą i najważniejszą ich zaletą jest odporność na uszkodzenia, nawet pod wpływem dużego nacisku.
- Nasza płyta chodnikowa 25x25x8 cm idealnie wpisuje się w parametry nowego standardu ciągów pieszych przyjętych dla miasta Łodzi. Mniejsze wymiary i jednocześnie większa grubość sprawiają, że płyty te są znacznie mniej podatne na pękanie i łamanie przy nacisku spowodowanym przez samochody, niż te dotychczas stosowane - wyjaśnia Rafał Jędrzejczak.
Kolejna to możliwość elastycznego dostosowywania szerokości chodników. Walor ten ma istotne znaczenie na terenach usytuowanych w centrum miasta, gdzie szlaki komunikacyjne przeznaczone dla pieszych są z reguły węższe. Poszczególne części chodnika nie mają narzuconych z góry wymiarów, więc w zależności od potrzeb można je swobodnie kształtować. Daje to możliwość takiego dobrania szerokości głównej części pieszej, aby była wygodna nie tylko dla użytkowników, ale także ułatwiała prace brukarskie (brak konieczności docinania płyt).
Ponadto, w przypadku zastosowania płyty chodnikowej 25x25x8 cm, dzięki mniejszej w porównaniu do standardowych materiałów wadze pojedynczego elementu, tempo wykonywanych prac jest zdecydowanie większe, co jest dużym ułatwieniem dla brukarzy. Istotny jest również fakt, iż montaż kostek 25x25x8 cm jest łatwy i może go wykonywać tylko jedna osoba. W przypadku płyt 50x50 takie rozwiązanie nie jest wskazane.
Trójdzielny podział chodnika, obok eleganckiego wyglądu, ma również znaczenie użytkowe. Z opasek usytuowanych przy budynkach mogą korzystać właściciele lokali usługowych lub gastronomicznych, traktując je jako np. miejsce na niewielkie stojaki promocyjne. Natomiast opaska położona od strony jezdni wydaje się idealną lokalizacją na miejsca postojowe, stojaki rowerowe, latarnie czy kosze na śmieci.
Nowe standardy chodników ułatwiają także poruszanie się osobom starszym, małym dzieciom, niepełnosprawnym, głównie z dysfunkcją wzroku, oraz kobietom na wysokim obcasie. A wszystko to za sprawą odpowiedniego fazowania, które zabezpiecza materiał przed uszkodzeniem krawędzi, a tym samym przed powstawaniem pęknięć i szczelin. Ponadto opaski wykonane z kostek granitowych stanowią m.in. element systemu kierowania osób niedowidzących oraz słabo widzących, podobnie jak specjalne płytki z wypustkami stosowane w okolicach skrzyżowań i przystanków komunikacji miejskiej.
Rachunek korzyści
Łódź jest pierwszym miastem w Polsce, w którym na tak dużą skalę wprowadzane są nowe standardy projektowania i wykonywania śródmiejskich chodników. Według tych wytycznych w najbliższym czasie planowane jest przeprowadzenie remontów i modernizacji kilkudziesięciu ulic. Zyskają na tym nie tylko mieszkańcy, ale również wizerunek i estetyka miasta, a w dłuższej perspektywie także jego finanse.
Nadesłał:
PRoteina PR
|