Loeb i Sordo walczą o nowy rekord Citroena na trasach Sardynii
Rajd Włoch, który rozegrany zostanie w najbliższy weekend na Sardynii, wyznacza półmetek bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. Zespół Citroën Total World Rally podchodzi do kolejnego zadania z takim samym pragnieniem zwycięstwa, jak do poprzednich rund.
Sébastien Loeb i Daniel Elena, niezwyciężeni od początku sezonu 2009, będą walczyli o poprawienie swojego aktualnego rekordu 5 wygranych rajdów z rzędu.
Członkowie drugiej załogi zespołu, Dani Sordo i Marc Martí obiecują walczyć o utrzymanie zdobytej niedawno drugiej pozycji w Klasyfikacji Kierowców.
Rajd Włoch wywodzi swoją legendę z poprzedniej sławnej lokalizacji- od końca lat 20-tych do roku 2003 rozgrywany był jako Rallye Sanremo, a na Sardynię przeniesiony został dopiero 5 lat temu. Kręte, zalesione, górskie drogi, którymi prowadzą odcinki specjalne na wyspie położonej na Morzu Śródziemnym są doskonale znane uczestnikom cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, którzy regularnie testują tam swoje samochody.
„Pierwsze edycje Rajdu Sardynii cechowały się niezwykle krętymi trasami, ale z biegiem lat organizatorzy zaczęli je urozmaicać. Moim zdaniem zmiany te idą w dobrym kierunku" - uważa Sébastien Loeb.- „Ostatnio oesy tego rajdu są już wystarczająco szybkie i bardzo ciekawe. Na skrajach dróg natrafia się na wiele dużych i ostrych kamieni, co wymaga od kierowców wielkiej precyzji w doborze toru jazdy."
Loeb i Elena, zwycięzcy w latach 2005, 2006 i 2008, wystąpią siłą rzeczy w roli faworytów. Pięciokrotni Mistrzowie Świata pozostają niepokonani od Rajdu Wielkiej Brytanii, kończącego sezon 2008. Wygrywając przed trzema tygodniami Rajd Argentyny, wyrównali swój własny rekord - serii sześciu zwycięstw z rzędu - po raz pierwszy ustanowiony w roku 2005, w rundach od Rajdu Nowej Zelandii do Rajdu Argentyny. Jeżeli i tym razem wygrają, poprawią ten znakomity rekord. „Przy każdym starcie odczuwam równie silną motywację do tego, by znowu zająć pierwsze miejsce. Kolejne sukcesy na pewno nie podkopują mojego poziomu motywacji" - zapewnia Loeb.- „Bardzo nie lubię przegrywać, można więc powiedzieć, że w tej chwili jestem w dość szczęśliwej sytuacji. Doskonale rozpoczęliśmy ten sezon i wraz z każdym kolejnym zwycięstwem nasza seria wygranych staje się coraz bardziej wyjątkowa."
Dani Sordo i Marc Martí, którzy po Rajdzie Argentyny wysunęli się na drugie miejsce w Klasyfikacji Kierowców, zamierzają zacięcie bronić na Sardynii wywalczonej pozycji, którą Mikko Hirvonen z pewnością pragnie odzyskać. „Ten rajd będzie dla mnie prawdziwą próbą, zwłaszcza, że nie byłem zbyt zadowolony z piątego miejsca, jakie zająłem tutaj rok temu" - mówi hiszpański kierowca.- „Ten sezon ma dla mnie szczególne znaczenie, bo nareszcie czuję, że robię prawdziwe postępy na wszystkich rodzajach nawierzchni. Jeżeli potwierdzi się to także w najbliższej rundzie, uznam, że mogę rywalizować z Mikko jak równy z równym. Fakt, że jesteśmy na drugim miejscu w tabeli, nie zmienia mojego podejścia do startu ani roli w zespole, niemniej zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby zachować tę pozycję!".
Podobnie, jak we wszystkich rajdach na nawierzchni szutrowej, duże znaczenie dla czasów przejazdu zawodników będzie mieć kolejność startowa. Działa ona na niekorzyść zawodnika, który jedzie jako pierwszy i „odkurza trasę". „Myślę, że w tym rajdzie może to mieć jeszcze większy wpływ na wyniki niż w innych rundach" - komentuje Sébastien Loeb.- „Ziemia jest tu bardzo twarda, ale po wierzchu pokryta grubą warstwą piasku. Potrzeba kilku przejazdów, aby koła samochodów odsłoniły bardziej przyczepny grunt, dlatego różnice czasowe pomiędzy pierwszym a dziesiątym zawodnikiem na trasie bywają ogromne. Pierwszego dnia rajdu możemy się spodziewać z tego powodu sporego zamieszania w klasyfikacji. Nic na to nie poradzimy, będzie, co będzie. W każdym razie pozostajemy ufni w nasze możliwości..."
RAJD SARDYNII od A do Z
Rajd Włoch - Sardynia (runda 6/12) (21 - 24 maja 2009).
Nawierzchnia: szuter.
Miejsce: Olbia.
Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w hotelu Melia w Olbia. Park serwisowy rozlokowany został na terenie portu przemysłowego w Olbii. Pomiędzy Sardynią a Francją (GMT+2) nie ma różnicy czasu. Pierwszego dnia rajdu - w piątek 22 maja - słońce wzejdzie w Olbii o godz. 6:08, a zajdzie o 20:33.
Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w silniki, które mają już za sobą udział w rajdach Argentyny i Portugalii. Na rajdy Sardynii i Grecji (Akropolu) każda załoga ma do dyspozycji komplet zapasowy, złożony z jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki.
Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostaną zaplombowane przed startem.
Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.
Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 19 maja i środę 20 maja, w godz. od 8:00 do 20:00. Podczas przejazdów zapoznawczych nie wolno przekraczać prędkości 70 km/h (ewentualnie niższej tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki).
Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 21 maja, w godz. od 8:00 do 12:00, w Monte Pinu, o 10 km od parku serwisowego, na trasie długości 3,75 km.
Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 21 maja, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
Uroczystość startu: we czwartek 21 maja, od godz. 19:00, na nabrzeżu morza w Olbii.
Trasa: o całkowitej długości 1263,20 km, w tym 17 odcinków specjalnych (9 różnych) o łącznym dystansie 347,12 km.
Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 22 maja: 428,04 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 130,20 km. Start o godz. 8:00. OS1: Sa Conchedda (14,99 km); OS2: Loelle (22,30 km); OS3: Crastazza (27,81 km). Komasacja (12:35/20 min.) Serwis A (12:55/30 min.). OS4: Sa Conchedda (14,99 km); OS5: Loelle (22,30 km); OS6: Crastazza (27,81 km). Serwis B (18:00/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.
Etap 2: sobota 23 maja: 511,76 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 130,74 km. Serwis C (6:30/15 min.); OS7: Sa Linea (14,20 km); OS8: Fiorentini (22,02 km); OS9: Monte Lerno (29,15 km). Komasacja (12:10/25 min.). Serwis D (12:35/30 min.). OS10: Sa Linea (14,20 km); OS11: Fiorentini (22,02 km); OS12: Monte Lerno (29,15 km). Serwis E (18:30/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.
Etap 3: - niedziela 24 maja: 323,40 km, w tym 5 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 86,18 km. Serwis F (6:00/15 min.). OS13: Monte Olia (19,31 km); OS14: Sorilis (18,66 km); OS15: Arzachena (10,24 km); OS16: Monte Olia (19,31 km); OS17: Sorilis (18,66 km). Serwis H (13:24/10 min.). Meta o godz. 14:15. Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 24 maja od godz. 14:15, w Marina Vecchia w Porto Cervo. Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 24 maja, w biurze prasowym rajdu, od godz. 15:30. Nowości: W 6 edycji Rajdu Sardynii do programu wracają klasyczne odcinki specjalne Loelle, Crastazza i Monte Lerno, natomiast po raz pierwszy do trasy rajdu włączono dwa nowe oesy, wytyczone w regionie Goceano: Fiorentini i Sa Linea.
Statystyki załóg przed rajdem Sardynii:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nieukończ.). Liczba startów w WRC: 118. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 52. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008). Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 64. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 130. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Sardynii: Sébastien Loeb / Daniel Elena, obecni we wszystkich dotychczasowych edycjach, wezmą w nim udział po raz szósty. Poprzednie wyniki: 2008 (C4 WRC /1 m.), 2007 (C4 WRC/ nie ukończ.) 2006 (Xsara WRC /1 m.), 2005 (Xsara WRC /1 m.), 2004 (Xsara WRC /2 m.). Dani Sordo: Na Sardynii wystartuje po raz piąty. Poprzednie wyniki: 2008 (C4 WRC /5 m.), 2007 (C4 WRC/3 m.) 2006 (Xsara WRC /3 m.), 2005 (C2 Super 1600 /17 m.). Marc Martí: będzie to jego szósty start w rajdzie Sardynii. Poprzednie wyniki: Poprzednie wyniki: 2008 (C4 WRC /3 m.), 2007 (C4 WRC /3 m.) 2006 (Xsara WRC /3 m.), 2005 (C2 Super 1600 /17 m.), 2004 (, Xsara WRC /3 m. z Carlosem Sainz).
Nadesłał:
ap
|