Logistyka dla branży grzewczej i wentylacyjnej
Logistyka produktów wentylacyjnych, grzewczych i klimatyzacyjnych cechuje się specyficznymi wymaganiami. Często są to wyroby o wysokiej wartości, dedykowane pod konkretne projekty inwestycyjne i wrażliwe na uszkodzenia. Ponadto – co jest wyzwaniem dla producentów i dystrybutorów – sezonowe.
Towar wartościowy
Artykuły z branży wentylacyjnej, grzewczej i klimatyzacyjnej mogą mieć wysoką wartość. „Duże, technicznie zaawansowane wyroby typu pompa ciepła wyprodukowana na specjalne zamówienie, pod konkretną inwestycję, mogą mieć wartość nawet kilkuset tysięcy złotych” – mówi Wojciech Cipiur, kierownik logistyki kontraktowej Dachser w Polsce. Wysoka wartość tych produktów oraz wyjątkowa wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne powodują, że ich transport musi być szczególnie zabezpieczony. „Poprzez własną spółkę ubezpieczeniową, oferujemy proste i łatwe ubezpieczenie towarów naszych klientów, w tym ubezpieczenie ładunków cargo. Wyjątkowo cennymi przesyłkami zajmuje się specjalnie dedykowany, odpowiednio przeszkolony personel” – wyjaśnia. W Dachser do przewozu wyjątkowych przesyłek stosowane są specjalnie palety, o wymiarach dopasowanych do ładunku. Przesyłki te mogą być dodatkowo zabezpieczone przed uszkodzeniami drewnianymi kątownikami oraz bandowaniem.
Produkty wartościowe powinny być przechowywane w magazynach z zapewnieniem szczególnego bezpieczeństwa. W magazynach Dachser wygradzane są specjalne strefy składowania, do której dostęp mają tylko określeni pracownicy. Znajdują się one w miejscu najrzadziej odwiedzanym w magazynie, z daleka od ścieżek komunikacyjnych i głównej strefy kompletacji. Takie strefy objęte są monitoringiem kamer.
Systemy IT
„Stosujemy szereg procedur i wysokie standardy jakościowe, a dzięki wykorzystaniu jednego systemu IT, jesteśmy w stanie na bieżąco udostępniać informacje o drodze przesyłki” – wyjaśnia Wojciech Cipiur. Systemy informatyczne pomagają również w zapewnieniu bezpieczeństwa dla przesyłek. „W Dachser stosujemy autorski system WMS Mikado, dzięki któremu możemy prowadzić stałą inwentaryzację określonych lokalizacji magazynowych, po każdorazowym pobraniu towaru. Umożliwia to wychwycenie błędów, zanim zamówione towary opuszczą centrum dystrybucyjne” – mówi Wojciech Cipiur. „Dzięki takim rozwiązaniom systemowym oraz jasno określonym procedurom, wszystkie towary jakie magazynujemy i transportujemy są odpowiednio zabezpieczone” – dodaje.
Sezonowość
Sporym problemem dla branży jest sezonowość. Wyzwaniu temu muszą sprostać również operatorzy logistyczni pracujący dla tego segmentu rynku. „Obsługując od lat firmy z branży budowlanej, doskonale znamy specyfikę produktów i całego sektora” – mówi Juliusz Pakuński, project manager usługi Dachser DIY Logistics, kierowanej dla dostawców marketów budowlanych. „Znamy zarówno rynek dystrybucji tradycyjnej, czyli współpracę z hurtowniami i sklepami specjalistycznymi, jak i nowoczesnej, czyli realizację dostaw dla marketów sieciowych. Wypracowaliśmy szereg rozwiązań, które optymalizują koszty oraz usprawniają dystrybucję produktów, w tym również ich zwroty do magazynów” – wyjaśnia. W ramach Dachser DIY Logistics operator oferujerównież merchandising na terenie sklepów, czyli m.in. wykładanie towaru na półki, organizację promocji oraz kontrolę zwrotów.
Outsourcing magazynowania
Duży dostawca usług logistycznych, posiadający wiele magazynów oraz współpracujący z klientami z różnych branż, może równoważyć wykorzystanie zasobów, łagodząc w ten sposób problemy związane z sezonowością. Zlecając magazynowanie operatorowi logistycznemu, producent czy dystrybutor nie musi martwić się, co zrobić z załogą magazynu w okresie braku zamówień. „W magazynach Dachser, w których składujemy produkty sezonowe, stosujemy zatrudnienie elastyczne. Cały czas utrzymujemy podstawowy personel magazynu, a w okresach o większym natężeniu pracy zatrudniamy dodatkowe osoby z agencji pracy tymczasowej” – wyjaśnia Wojciech Cipiur. „To jeden z wielu problemów, które zdejmujemy z przedsiębiorców. Mogą oni przenieść swoich dotychczasowych pracowników magazynowych do wsparcia produkcji lub sprzedaży. Z naszej strony pozwala to nie tylko na optymalizację kosztów, ale także usprawnia przebieg procesów magazynowych” – dodaje Wojciech Cipiur.
Efektywność kosztowa transportu
Zauważalny trend na rynku usług logistycznych, dotyczący właściwie każdej branży, to nacisk na efektywność kosztową transportu. Dzięki odpowiednim systemom do zarządzania operacjami, Dachser optymalizuje procesy transportowe już na etapie przygotowywania zamówień w magazynie „Jeśli zarządzamy zarówno magazynem, jak i dystrybucją, jesteśmy w stanie tak zaplanować transport, aby jego koszty były jak najmniejsze” – mówi Juliusz Pakuński. System IT musi posiadać informacje o wadze produktów, ich dokładnych wymiarach lub ewentualnym zakwalifikowaniu do grupy produktów niebezpiecznych. Dzięki tym informacjom można dokładnie wyliczyć optymalny ładunek lub np. wykluczyć te produkty, które nie mogą danym transportem pojechać ze względu na ciężar, długość czy kwalifikację towaru niebezpiecznego. Dzięki zastosowaniu takiego systemu, również operacje magazynowe są planowane zgodnie z priorytetami transportowymi. W pierwszej kolejności są planowane kompletacje zamówień według ważności zamówienia, terminu odbioru, czy termnu załadunku w centrum dystrybucyjnym.
Wyraźnym trendem na rynku usług logistycznych jest rozdrobnienie zamówień – są one mniejsze i częstsze. Przedsiębiorcy nie chcą utrzymywać dużych zapasów z powodu wysokich kosztów oraz niepewnej przyszłości. Ta tendencja oraz nacisk na efektywność kosztową transportu powoduje, że operator logistyczny ma wyjątkowo trudne zadanie. „Dzięki naszym systemom IT, doświadczeniu oraz znakomitej organizacji, sprawnie organizujemy nawet najbardziej skomplikowany transport, optymalizując go pod względem kosztów oraz czasu dostawy” – wyjaśnia Juliusz Pakuński.
W 2012 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,41 mld euro, zatrudniając 21 650 pracowników w 347 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,8 mln przesyłek o łącznej wadze 37,5 mln ton.
Nadesłał:
katarzyna.prochniak@globalbrand.pl
|