Logistyka w mieście
Jakie czynniki brane są pod uwagę przy tworzeniu planów miejscowych? Co zrobić, by usprawnić transport samochodowy w mieście? I czy Kolej Metropolitalna jest rozwiązaniem dla problemów komunikacyjnych?
To tylko niektóre pytania, na które odpowiadali zaproszeni goście V Konferencji „Logistyka Miejska”.
Przedsięwzięcie organizowane przez Studenckie Koło Naukowe Logistyki WSL „CorLog” jak co roku przyciągnęło do siedziby Uczelni osoby, które z rozwiązywaniem problemów z komunikacją w miastach zajmującą się na co dzień. Wśród nich byli między innymi: Elżbieta Janus Dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej oraz Jacek Szukała, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. Konferencja trwała dwa dni i w całości poświęcona została rozważaniom nad ulepszeniem życia w dużych aglomeracjach.
Dr Zygmunt Białka z Wyższej Szkoły Zarządzania i Komunikacji w swoim wystąpieniu podkreślał rolę systemów informatycznych w usprawnieniu kwestii logistyki w mieście, a także zaproponował wykorzystanie tramwajów do transportu towarów, dzięki czemu z poznańskich ulic w znacznym stopniu zniknęłyby duże samochody dostawcze. To natomiast, przyczyniłoby się do odkorkowania centrum miasta.
W aspekty tworzenia planów zagospodarowania wprowadziła słuchaczy Elżbieta Janus, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu, a zalety Kolei Metropolitarnej w Trójmieście przybliżył Michał Górski z Akademii Morskiej w Gdyni. Mówiąc o infrastrukturze Gdańska, Gdyni i Sopotu, przedstawił propozycje rozmieszczenia tras tramwajowych, kolejowych i trolejbusowych tak, aby omijały główne ulice aglomeracji.
Następnie z Trójmiasta z powrotem przenieśliśmy się do Poznania. Jacek Szukała, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich opowiedział o inwestycjach drogowych, jakie w ostatnich latach zostały przeprowadzone w stolicy Wielkopolski. Natomiast o przygotowaniach miasta do Euro 2012 mówili Dawid Borowiak i Grzegorz Irla z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Projekt III Ramy, który w dużej mierze przeniesie ruch samochodowy poza granice miasta, pomysł szynobusu łączącego Dworzec PKP z Lotniskiem Ławica oraz koncepcja zbudowania linii kolejowej między Warszawą, Szczecinem, a Poznaniem – to tylko niektóre zaproponowane przez nich rozwiązania.
Na zakończenie pierwszego dnia studenci z Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Dariusz Zarębski i Jakub Piskor podjęli temat punktów mobilności jako narzędzia radzenia sobie z kongestią w dużych miastach. Przedstawione przez nich propozycje nie tylko skrócą czas podróży, czy zmniejszą koszt operacyjny transportu, ale także zmniejszą straty czasu, zniwelują zanieczyszczenie środowiska oraz koszty ponownego planowania tras przejazdu. Wśród sposobów walki z kongestią wymienili między innymi Congestion Charge, czyli opłaty za wjazd do centrum miasta (na przykładzie Londynu) oraz Urban Consolidation Market, polegający na łączeniu ładunków w celu efektywniejszego wykorzystania powierzchni ładunkowej.
Po wyczerpującej intelektualnie Konferencji uczestnicy integrowali się na specjalnie dla nich przygotowanej imprezie w Kiekrzu, gdzie dowiózł ich oczywiście autobus MPK.
Drugi dzień studenckiego spotkania to między innymi prezentacja Marcina Jurczaka i Michała Górnego z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, którzy przekonywali słuchaczy do tego, że kolej jest jednym z najbardziej sprawnych systemów komunikacji aglomeracyjnej. Natomiast Michał Sujkowski z Wyższej Szkoły Logistyki przedstawił zalety i wady II Ramy Poznania.
- Konferencja co roku cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Świadczy to nie tylko o jej wysokim poziomie, ale także o sukcesie organizacyjnym studentów WSL, którzy potrafią zachęcić do przyjazdu na Logistykę miejską swoje koleżanki i kolegów z uczelni z całego kraju – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Logistyki. - W tegorocznej edycji wzięli udział studenci między innymi z Gdyni, Krakowa, Szczecina i Katowic – wymienia.
Nadesłał:
kmatysik
|