LOTOS liderem rynku asfaltów
Blisko 136 tys. ton asfaltów modyfikowanych sprzedała w ubiegłym roku spółka LOTOS Asfalt. To 10% wzrost w stosunku do 2007 r. Ponad 13 tys. ton tych asfaltów trafiło na eksport. To o 120% więcej w porównaniu z danymi uzyskanymi dwa lata temu.
Głównymi krajowymi odbiorcami asfaltów z LOTOSU były największe firmy drogowe, realizujące w minionym roku podstawowe inwestycje związane przede wszystkim z budową autostrad A1, A2 i A4.
Oprócz dostaw na główne place budów LOTOS Asfalt dostarczał również w 2008 r. asfalty modyfikowane i klasyczne przedsiębiorstwom realizującym kontrakty na drogach krajowych i wojewódzkich.
- Na budowę całego 90 km odcinka autostrady A1 dostarczyliśmy w latach 2006-2008 ponad 55 tys. ton najwyższej jakości asfaltów, w tym także asfaltów modyfikowanych, znacznie zwiększających wytrzymałość nawierzchni drogowych bez względu na zmiany pogodowe czy różnice temperatur - podkreśla Krzysztof Brygała, prezes LOTOS Asfalt.
To właśnie za produkcję asfaltów modyfikowanych MODBIT LOTOS Asfalt uhonorowano w czerwcu ubiegłego roku nagrodą „Teraz Polska". To jedna z najbardziej prestiżowych i najważniejszych krajowych nagród gospodarczych, wyróżniająca najlepsze polskie produkty, usługi oraz przedsięwzięcia innowacyjne.
- Znakomite właściwości tych asfaltów spowodowały, że coraz częściej stosuje się je w niższych warstwach konstrukcji drogowej, gdzie do tej pory wykorzystywano asfalty klasyczne - mówi Waldemar Gańko, kierownik działu handlu krajowego LOTOS Asfalt. - Znaczną rolę odgrywa tutaj zwiększona trwałość konstrukcji drogowej, w której zastosowano asfalt modyfikowany.
LOTOS Asfalt podbija obce rynki
- Zagranicą zainteresowanie asfaltami modyfikowanymi wzrosło głównie na Litwie. Naszymi głównymi odbiorcami są tam liczące się w branży budowy i remontu dróg firmy - komentuje Adam Wojczuk, dyrektor ds. handlu w LOTOS Asfalt.
Asfalty z LOTOSU poza rynkiem krajowym i litewskim sprzedają się równie doskonale m.in. w Niemczech, Austrii, Czechach, Rumunii oraz na Ukrainie czy Słowacji. Polska spółka idealnie wykorzystuje koniunkturę budowlano-remontową infrastruktury drogowej panującą w Europie Środkowo-Wschodniej. Docelowo LOTOS Asfalt przewiduje wzrost udziałów w litewskim rynku asfaltów do ponad 40% i dodatkowo sprzedaż na Łotwie i w Estonii.
- W 2010 roku chcemy wprowadzić na rynek nawet 1,3 mln ton produktów - kończy prezes Brygała. - Znacznie zwiększy to dostępność asfaltów tak potrzebnych do rozbudowy infrastruktury drogowej m.in. pod kątem organizowanych w Polsce i na Ukrainie finałów mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r.
Spółka LOTOS Asfalt powstała w kwietniu 2004 r., w czerwcu tego samego roku spółka przejęła pracowników i aktywa asfaltowe rafinerii w Jaśle, a w lipcu 2005 r. kupiła wydział asfaltowy dawnej rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach. Tym samym LOTOS Asfalt dysponuje obecnie trzema ośrodkami produkcyjnymi - w Gdańsku, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Do klientów w Polsce i Europie trafiają produkowane w nich asfalty drogowe, asfalty przemysłowe, emulsje i specyfiki asfaltowe. LOTOS Asfalt jest liderem pod względem wielkości produkcji asfaltów modyfikowanych w Polsce. Produkuje je zarówno w rafinerii gdańskiej, jaki i na Śląsku - w Czechowicach-Dziedzicach. Ulepszenie klasycznych asfaltów stało się konieczne z powodu wzrostu liczby pojazdów i większego obciążenia nawierzchni dróg krajowych. Ponadto warunki klimatyczne występujące w Polsce skłaniają do wykorzystywania w budowie dróg najwyższej klasy materiałów. Asfalty z LOTOSU z powodzeniem wykorzystywane są nie tylko przy budowie autostrady A1 oraz wielu innych dróg na Pomorzu, ale znalazły również zastosowanie podczas budowy i remontów autostrad A2, A4 i A6 oraz słynnej „Zakopianki".
Nadesłał:
ap
|