LOTOS ma pod dostatkiem diesla
Nawet 4,5 miliona ton najwyższej jakości oleju napędowego wyprodukuje rocznie rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku po zakończeniu realizacji Programu 10+. To o ok. 1,5 miliona ton diesla więcej w porównaniu z ubiegłoroczną produkcją zakładu i aż o ok. 2,5 miliona ton więcej niż w 2007 roku.
Polski rynek paliw płynnych jest coraz bardziej uzależniony od paliwa do silników wysokoprężnych.
Potwierdzają to najnowsze prognozy Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, która szacuje wzrost konsumpcji oleju napędowego w latach 2009-2015 na poziomie 2-6 procent rocznie. Wg danych organizacji konsumpcja diesla będzie rosła odpowiednio o 2 proc. w 2009 r., 3 proc. w 2010 r., 5 proc. w 2011 r., 6 proc. w 2012 r., 3 proc. w 2013 r., 2 proc. w 2014 r. i tyle samo w 2015 r. Dla porównania, zgodnie z prognozami POPiHN-u, w latach 2009-2015 konsumpcja benzyny będzie rosła o ok. 1 proc. rocznie, natomiast popyt na autogaz w latach 2009-2010 nie zmieni się, w okresie 2011-2012 wzrośnie po 1 proc. rocznie, a w kolejnych trzech latach uzyska rokrocznie jednoprocentowy spadek. Zdaniem POPIHN-u konsumpcja paliw płynnych w tym roku wzrośnie ogółem o ok. 1 proc. w porównaniu do ub. r. Z raportu organizacji podsumowującego rynek paliw w 2008 r., wynika że sytuacja na rynku paliw w ub. r. była stabilna, a zużycie oleju napędowego utrzymało trend wzrostowy i przekroczyło o 4 proc. poziom z 2007 r. (wzrost o 560 tys. m sześc.).
- Program 10+ od samego początku stawiał na produkty, które długofalowo będą cieszyły się największym popytem oraz wygenerują najwyższe marże - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A.
- Na uwagę zasługuje fakt, iż produkowany w gdańskiej rafinerii diesel od lat spełnia surowe kryteria Unii Europejskiej, obowiązujące w Polsce od początku tego roku, które dotyczą minimalnej zawartości siarki, tj. do 0,001% - komentuje Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. - Dzięki inwestycjom w najnowocześniejsze technologie, po zakończeniu Programu 10+, jeszcze większa ilość tego najwyższej jakości ekologicznego paliwa trafi do polskich kierowców.
Już w wakacje tego roku LOTOS odda pierwszą instalację wybudowaną w ramach Programu 10+. Chodzi o HDS - instalację służącą do hydroodsiarczania oleju napędowego. Z kolei jesienią spółka uruchomi nowy zakład destylacji ropy naftowej. Rozpoczęcie przez niego produkcji oznaczać będzie początek zwrotu zainwestowanego w 10+ kapitału. Zgodnie z planem cały program zostanie zrealizowany do końca 2010 roku.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i Petrobalticu (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2008 r. wyniosło 4878 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOS-u po czterech kwartałach 2008 r. przekroczyły 16 mld zł i były wyższe o 24% niż w 2007 r. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Udział koncernu w krajowym rynku paliw po dwunastu miesiącach 2008 r. osiągnął poziom 25,4% i był wyższy o 1,4% w porównaniu z 2007 r. Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze. W ramach realizowanego Programu 10+ rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zwiększy w 2010 r. zdolności przerobowe surowca do 10,5 mln ton rocznie. Dodatkowo, zgodnie z założeniami strategii do 2012 r. spółka planuje osiągnąć wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.
Nadesłał:
ap
|