Matematyka w życiu społecznym


Matematyka w życiu społecznym
2010-03-11
Niemiecki filozof, Immanuel Kant powiedział swego czasu, że „żaden kraj z ambicjami nie może być krajem analfabetów matematycznych.” Zapewne był to jeden z powodów, dla których 2008 rok w jego ojczyźnie został ogłoszony Rokiem Matematyki.

Kampania CKE rozpoczęła się 15 lutego. Przed następne dwa miesiące telewizja TV4 będzie emitować filmy edukacyjne i spoty "MAT+MA - zobacz, jakie to proste", w ramach których osobistości świata sztuki i nauki będą przekonywać ogół społeczeństwa, w tym maturzystów (od tego roku matematyka na maturze jest obowiązkowa) o istotności matematyki w życiu człowieka, starając się jednocześnie obalić stereotypy dotyczące tej nauki.

Do projektu zostali zaangażowani między innymi Marta Sziłajtis-Obiegło, najmłodsza polska żeglarka czy dyrygent Łukasz Borowicz. Kampania jest sponsorowana w 85% z Unii Europejskiej w ramach Społecznego Funduszu Europejskiego, a całkowity jej koszt wyniesie 20 mln zł.

Projekt CKE może stanowić uzupełnienie programu „kierunki zamawiane" realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego mający na celu zwiększenie liczby studentów na deficytowych kierunkach technicznych, matematycznych czy przyrodniczych. Obalenie stereotypów dotyczących matematyki może wpłynąć na maturzystów, którzy skierują swoje zainteresowania w stronę owych specjalności deficytowych.

W szkole nie matematyka ma być nowoczesna, ale jej nauczanie
Filmy i spoty edukacyjne próbują przedstawić matematyką jako naukę nie tylko interesującą, ale przydatną w codziennym życiu. Powszechnie uważa się, że matematyka jest nauką trudną i tylko wybrani, szczególnie uzdolnieni uczniowie są w stanie ją opanować. Twierdzi się również, że matematyka jest przedmiotem nudnym, z którym wiąże się tylko rozwiązywanie abstrakcyjnych równań. W związku z tym ogół zagadnień przedstawionych w spotach został precyzyjnie wyselekcjonowany i powiązany z przykładem, który mógłby być zastosowany w codziennym życiu. Dlatego też siatka sześcianu czyli przedstawienie wielościanu na płaszczyźnie, jedno z podstawowych zagadnień geometrycznych, zostało zobrazowane na przykładzie historii z pająkiem i muchą w roli głównej. W prosty sposób dowiadujemy się jak wybrać najkrótszą drogę między przeciwległymi wierzchołkami sześcianu po jego powierzchni. I chociaż nie ma tu szczęśliwego zakończenia, bo pająk muchę zjada, my wzbogacamy się o podstawową wiedzę matematyczną. Co więcej, film staję się bodźcem to pogłębienia tej wiedzy.

Inny spot zaznajamia nas z potęgą liczby 2 z wykorzystaniem zwykłej kartki papieru. Ile razy można złożyć kartkę papieru? Jak gruba będzie kartka złożona 10 razy? Okazuje się, że łatwością każdy z nas jest w stanie odpowiedź na to pytanie.

Oglądając spoty, możemy się również przekonać jak trywialna może być logika. Zwłaszcza na przykładzie dotyczącym uczniów uczęszczających na zajęcia z języków obcych. Dojście do rozwiązania wydaje się naprawdę dziecinnie proste.

W matematyce nie ma drogi specjalnie dla królów
Kampania CKE nie jest jednak jedyną inicjatywą zachęcającą do zmiany opinii na temat „królowej nauk." Bardzo dużą rolę w popularyzacji matematyki wśród uczniów odgrywa krakowskie środowisko matematyczne, a w szczególności Oddział Krakowski Polskiego Towarzystwa Matematycznego organizujący rozliczne konkursy i wykłady. Ostatnią inicjatywą organizowaną wraz z Wydziałem Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego jest cykl „matematycznych czwartków na UJ". Jak twierdzi opiekun projektu, dr Jerzy Szczepański, wykładowca Instytutu Matematyki UJ „celem spotkań jest pokazanie piękna matematyki a zarazem jej użyteczności właściwie w każdej dziedzinie nauki." A matematyka wykorzystywana jest zarówno w naukach przyrodniczych, fizycznych, chemicznych, jak i technicznych i inżynieryjnych. Pomysł na projekt zrodził się we wrześniu 2008 roku, kiedy Wydział został przeniesiony  do nowej siedziby na terenie Kampusu 600-lecia Odnowienia UJ. Warunki lokalowe pozwoliły wtedy na zapraszanie młodzieży na spotkania odbywające się regularnie raz lub dwa razy w miesiącu.

Spotkania cieszą się sporym zainteresowaniem. Co miesiąc na czwartkowe spotkania przychodzi około 180-240 uczniów, którzy zwiedzają budynek Wydziału Matematyki i Informatyki UJ, a następnie wysłuchują wykładu jednego z pracowników Wydziału. Potem, młodzież może wziąć udział w quizie matematyczno-historycznym sprawdzającym wiedzy z zakresu historii matematyki i Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Kwestia istotności matematyki została poruszona również na XIX Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, która odbyła się w Gdańsku w dniach 12 - 15 lutego 2010 r. Sympozjum przebiegło pod hasłem „Z matematyką od przedszkola do matury" i zgromadziło blisko 600 nauczycieli z całego kraju. W programie znalazło się łącznie 112 warsztatów oraz wykładów. Uczestnicy projektu wzbogacili się o nową wiedzę dotyczącą możliwości organizowania zajęć z matematyki w szkołach. Ponadto, można było zapoznać się z alternatywnymi metodami przekazywania wiedzy matematycznej, na przykład przy pomocy matematycznego konkursy filmowego czy humory matematycznego.

Czy prowadzone w Polsce kampanie odniosą upragniony skutek przekonamy się niebawem. Najistotniejsze jest jednak to, że o matematyce się mówi. I to mówi w pozytywnym kontekście, co pozwala mieć nadzieję, że o tym przedmiocie będziemy myśleć jak wspomniany Immanuel Kant, Carl Friedrich Gauss czy Pitagoras.

Justyna Kukian, TwojeInnowacje.pl
Źródło:
http://www.twojeinnowacje.pl/

Nadesłał:

Alexandrite Group
http://www.alexandrite.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl