Media lubią skrajności
Jak zaistnieć w rankingu medialności „Polska Piłka”? Trzeba grać albo bardzo dobrze, albo bardzo źle. Media kochają skrajności, a owocem tego jest duża liczba publikacji na temat klubów piłkarskich.
„Polska Piłka” to comiesięczny raport przygotowywany przez firmę „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” od ponad 5 lat. Analiza bada m.in. medialność klubów Ekstraklasy. Przygotowywana jest w oparciu o publikacje z ponad 1100 tytułów prasowych oraz wybranych stron internetowych. Badanie sprawdza, jak często dziennikarze piszą o zespołach i ile te publikacje są warte. Dzięki temu łatwo można sprawdzić, jak dużo pieniędzy musiałby wydać każdy z klubów, gdyby chciał osiągnąć określoną medialność. Kwoty sięgają milionów. Co zatem zrobić, żeby zaistnieć w mediach zupełnie za darmo?
Analiza październikowych publikacji wykazała, że dziennikarze najbardziej lubią skrajności. Popularne kluby to zarówno te, które grają porywający i skuteczny futbol, jak i „czerwone latarnie” ligowej tabeli. W gronie pięciu najbardziej medialnych zespołów znalazła się m.in. Cracovia. „Pasy” zajęły trzecie miejsce w zestawieniu, bo media doceniły ich wysoką formę na boisku. Tuż za plecami drużyny z Krakowa uplasowały się Śląsk Wrocław i Górnik Zabrze. Śląsk gra poniżej oczekiwań. Poza tym, w domowych meczach, występuje na dużym i nowoczesnym stadionie, którego nie jest w stanie zapełnić nawet w 1/3. Górnik z kolei nie może liczyć na doping kompletu publiczności, bo remont jego obiektu przedłuża się od wielu miesięcy. Poza tym Zabrzanie zajmują ostatnie miejsce w ligowej tabeli. W zestawieniu prowadzi Legia Warszawa, którą wyprzedza Lech Poznań.
Medialność przynosi klubom wymierne korzyści. Przekłada się na wysokość ekwiwalentu reklamowego, czyli wartość publikacji informujących o konkretnych zespołach. Gdyby kluby chciały zapłacić za reklamę równą powierzchni artykułów na ich temat, musiałyby wydać miliony złotych. W październiku najwięcej warte były doniesienia dotyczące Legii Warszawa, które wyceniono na blisko 23 mln zł. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Lech Poznań z ekwiwalentem przekraczającym 20,8 mln zł. Trzecia była Cracovia – 17,8 mln zł. Na czwartym miejscu znalazła się Wisła Kraków. „Biała Gwiazda” w rankingu medialności była szósta, ale pisano o niej obszerne artykuły, dlatego ich wartość wyniosła aż 14,8 mln zł. Największy „skok” zaliczyła jednak Korona Kielce. W rankingu medialności znalazła się dopiero na jedenastej pozycji, ale publikacje na jej temat warte były ponad 14 mln zł, co okazało się piątym wynikiem wśród klubów Ekstraklasy.
Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest na podstawie monitoringu ponad 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz wybranych portali internetowych. Łącznie od początku badania - czyli od 1 marca 2010 do 31 października 2015 roku - analitycy firmy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wzięli pod uwagę już ponad 1,05 mln informacji.
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.
Nadesłał:
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
|