Mikko Hirvonen liderem WRC po zwycięstwie w Rajdzie Polski!
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen z zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team wygrali Rajd Polski i objęli prowadzenie w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Załoga Forda Focus RS WRC ma teraz 1-punktową przewagę nad rywalami na cztery rundy przed zakończeniem sezonu.
Było to trzecie z rzędu zwycięstwo Forda po poprzednich wygranych we Włoszech i w Grecji.
Finowie wygrali rajd z przekonywującą przewagą 1 minuty 10 sekund nad rywalami. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila byli o włos od drugiego miejsca w klasyfikacji, gdy musieli wycofać się z rajdu na kończącym rajd Super OS-ie w Mikołajkach, mając metę w zasięgu wzroku.
Tegoroczny Rajd Polski był zaliczany do mistrzostw świata po raz pierwszy od 1973 roku. Ponad 200 000 kibiców dopingowało swych faworytów na trasie podczas 3-dniowej rywalizacji na 18 szutrowych odcinkach specjalnych o łącznej długości 352 km, położonych wśród malowniczych mazurskich jezior i lasów. Wąskie, piaszczyste, szybkie odcinki specjalne okazały się bardzo trudnym wyzwaniem dla kierowców. Na jednym z piątkowych OS-ów średnia szybkość Hirvonena wyniosła 129,44 km/h.
Mikko Hirvonen objął prowadzenie po trzecim odcinku piątkowego poranka, mając za sobą Latvalę, gdy ich najgroźniejszy rywal Sébastien Loeb uderzył w pień drzewa i uszkodził zawieszenie samochodu. Duet zespołu BP Ford Abu Dhabi odpierał od tej pory ataki trzeciego w klasyfikacji Daniela Sordo aż do dramatu, który miał miejsce w niedzielne popołudnie.
"To był nasz najlepszy start w tym sezonie," powiedział 28-letni Hirvonen. "Polskie OS-y okazały się bardzo szybkie i wąskie, a tłumy kibiców stworzyły wspaniałą atmosferę. Po raz pierwszy wygrałem dwa kolejne rajdy, a dzięki zdobytym punktom objąłem prowadzenie przed moim domowym rajdem w Finlandii. Ten weekend ułożył się perfekcyjnie od startu do mety. Po piątkowym błędzie Loeba sądziłem, że zwyciętwo przyjdzie stosunkowo łatwo, ale tak nie było. W sobotę musiałem cisnąć naprawdę na 100 %, aby utrzymać prowadzenie. To fantastyczne uczucie wygrać po takiej walce.
"W niedzielę rano wystartowałem zdeterminowany do walki i jazdy na 100 % na pierwszej porannej pętli, ale gdy zobaczyłem międzyczasy moich rywali mogłem nieco odpuścić. Teraz znów wszystko jest możliwe w mistrzostwach. Jestem na prowadzeniu, a w ostatnich czterech rajdach wszystko jest w moich rękach," dodał Hirvonen.
Latvala jechał bezbłędnie aż do ostaniego OS-u. 24-letni Fin radził sobie doskonale na wąskich, szybkich trasach, wspierając zarówno Hirvonena, jak i zespół Forda w walce o trzeci tytuł mistrzowski w ostanich czterech latach. Jednak drugi zakręt liczącego zaledwie 2,5 km Super OS-u okazał się pechowy dla Fina.
"To był mój błąd," przyznał załamany Latvala. "Nie jechałem zbyt szybko, po prostu za wcześnie skręciłem i zawadziłem o beczkę wypełnioną piaskiem. Siła uderzenia uszkodziła układ kierowniczy i nie mogłem złożyć się w kolejny zakręt. Uderzyłem w barierę po przeciwnej stronie trasy. Wiem, że zawiodłem nadzieje zespołu, a co gorsza nie zdobyłem ważnych punktów, których może zabraknąć do zdobycia tytułu mistrza świata wśród zespołów."
Latvala i Anttila, zdeterminowani, by osiągnąć metę rajdu, próbowali pchać samochód do mety, ale musieli się poddać.
Dla dyrektora zespołu BP Ford Abu Dhabi Malcolma Wilsona był to zatem weekend pełen emocji i mieszanych odczuć. "Mikko spisał się fantastycznie. Jechał znakomicie przez cały weekend i w pełni zasłużył na drugie z rzędu zwycięstwo. Ale nigdy nie spodziewałbym się tego, co zobaczyłem na ostatnim odcinku. Przyszedłem, aby oglądać perfekcyjne zakończenie perfekcyjnego weekendu i nie mogłem uwierzyć w to, co stało się na moich oczach. Doskonały wynik wymknął nam się z rąk, po trzydniowym, wielkim wysiłku całego zespołu."
Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe Gerard Quinn powiedział: "Trzy kolejne zwycięstwa to wspaniała nagroda za ciężką pracę zespołu w ostatnich miesiącach. Mikko został liderem klasyfikacji przed swoim domowym rajdem. Teraz wszystkie nasze wysiłki skupione są na tym, aby podtrzymać zwycięską passę w Finlandii."
Wiadomość z innych zespołów Forda
Załoga zespołu Stobart Henning Solberg i Cato Menkerud ukończyła rajd na trzecim miejscu, pokonując po zaciętej walce Pettera Solberga. Po odpadnięciu z rajdu Sebastiena Ogiera druga załoga Stobarta Matthew Wilson i Scott Martin awansowała na piąte miejsce, a idol polskich kibiców Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją zajęli doskonałą szóstą pozycję, sprawiając wielką satysfakcję swoim fanom.
Kolejny rajd
Kolejna runda WRC, Rajd Finlandii odbędzie się w ojczyźnie Hirvonena i Latvali z bazą w Jyväskylä w dniach 30 lipca - 2 sierpnia.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Polski
1 | M Hirvonen/J Lehtinen | FIN | Ford Focus RS | 3hr 07min 27.5sec |
2 | D Sordo/M Marti | ESP | Citroen C4 | 3hr 08min 37.8sec |
3 | H Solberg/C Menkerud | NOR | Ford Focus RS | 3hr 09min 33.2sec |
4 | P Solberg/P Mills | NOR | Citroen Xsara | 3hr 09min 51.8sec |
5 | M Wilson/S Martin | GBR | Ford Focus RS | 3hr 11min 45.0sec |
6 | K Holowczyc/L Kurzeja | POL | Ford Focus RS | 3hr 12min 01.4sec |
7 | S Loeb/D Elena | FRA | Citroen C4 | 3hr 26min 42.6sec |
8 | C Rautenbach/D Barritt | ZIM | Citroen C4 | 3hr 26min 48.1sec |
9 | E Novikov/D Moscatt | RUS | Citroen C4 | 3hr 26min 53.7sec |
10 | M Bębenek/G Bębenek | POL | Mitsubishi Lancer | 3hr 30min 36.2sec |
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 8/12)
Kierowcy
1 | M Hirvonen | 58 pkt |
2 | S Loeb | 57 pkt |
3 | D Sordo | 39 pkt |
4 | H Solberg | 27 pkt |
5 | J-M Latvala | 25 pkt |
6 | P Solberg | 25 pkt |
Zespoły
1 | Citroen Total | 106 pkt |
2 | BP Ford Abu Dhabi | 89 pkt |
3 | Stobart VK M-Sport Ford | 60 pkt |
4 | Citroen Junior | 29 pkt |
5 | Munchi's Ford | 18 pkt |
Nadesłał:
ap
|