Mity na temat systemów CRM
Dlaczego małe firmy nie korzystają z rozwiązań, które od lat z powodzeniem służą największym graczom? Obalamy mity na temat systemów CRM i zachęcamy małe firmy, by zwiększały swoją konkurencyjność na rynku.
1. 1. CRM jest za drogi dla małej firmy
Dlaczego małe firmy rzadko korzystają z systemów CRM? Ponieważ ich właściciele myślą, że ich na to nie stać. Jednak nie każda firma potrzebuje skomplikowanych i mocno rozbudowanych rozwiązań. W mikro i małych firmach można osiągnąć doskonałe wyniki już przy wykorzystaniu najprostszych, darmowych wersji systemów CRM. Wraz z rozwojem firmy zmieniają się jej potrzeby i możliwości. W małej firmie dynamika tych zmian jest duża, dlatego warto wybierać CRM o modułowej strukturze. Dzięki temu CRM będzie ewoluował razem z firmą, a koszty wdrożenia rozłożą się w czasie.
2. 2. Trzeba długo czekać na efekty wdrożenia CRM
Wielu przedsiębiorców obawia się, że będą czekać na pozytywne efekty w nieskończoność. Niekoniecznie tak musi być. CRM szybko wprowadzi w firmie porządek, co samo w sobie będzie korzyścią i na początek obniży koszty pracy. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie systemu CRM do firmy to ciągły proces i wiąże się przede wszystkim ze zmianą kompleksowej filozofii i strategii działania.
3. 3. CRM jest zbyt skomplikowany dla małej firmy
CRM wcale nie musi być skomplikowany. Istnieją systemy CRM dedykowane dla mikro i małych firm. Takie systemy uwzględniają specyfikę małych firm i są skalowalne, co pozwala dopasować system do potrzeb każdej firmy. Na rynku są dostępne systemy proste w obsłudze z intuicyjnym interfejsem. CRM w małej firmie nie powinien mieć zbyt wielu funkcjonalności, które i tak nie będą wykorzystywane. Najlepiej tak dobrać system, by posiadał jedynie niezbędne funkcje pomocne w codziennej pracy.
4. 4. CRM to rozwiązanie dla korporacji
W ostatnich dwóch latach zaczęła rosnąć popularność rozwiązań klasy CRM w małych firmach. Jednak nadal niewiele małych firm docenia zalety systemu CRM. Głównie dlatego, że powyższe mity całkiem dobrze funkcjonują. Niesłusznie, ponieważ przewagą konkurencyjną małych firm jest właśnie bliska relacja, sprawna obsługa klienta i elastyczność. Każdy z tych atutów może być wzmocniony przez wdrożenie systemu CRM.
5. 5. CRM to system informatyczny
CRM to coś więcej niż system informatyczny. CRM to kompleksowa strategia takiej obsługi klienta, która pomoże zdobyć jego lojalność i w efekcie zwiększyć sprzedaż oraz zyski firmy. Systemy informatyczne klasy CRM mają za zadanie ułatwić nawiązywanie prawidłowych relacji z klientami, a także umożliwić planowanie w czasie rzeczywistym. Jednak żadne oprogramowanie samo nie zwiększy sprzedaży, nie wpłynie na lepszą obsługę klienta ani nie zaplanuje odpowiednich działań marketingowych. Aby w pełni korzystać z rozwiązań informatycznych, trzeba najpierw ukierunkować filozofię firmy na klienta i zaangażować w ten proces wszystkich pracowników.
Nadesłał:
ITC
|