Młodzi tworzą zawartość internetu, starsi ją wykorzystują
Polscy internauci codziennie lub prawie codziennie korzystają z sieci, spędzając w niej średnio nieco ponad 4 godziny.
Najbardziej aktywnie w tym czasie, m.in. tworząc treści, udzielają się w sieci osoby w wieku 18-24 lat, podczas gdy pozostali wolą wykorzystywać już istniejące zasoby - pokazuje badanie „Mądry Internet", przeprowadzone na zlecenie Netii.
Aktywne i pasywne korzystanie z internetu najprościej można pokazać na przykładzie serwisów społecznościowych. 81 proc. respondentów zadeklarowało, że posiada konto w jednym z nich, natomiast aktywnie w nich uczestniczy jedynie połowa badanych - z istotną przewagą kobiet. Jak pokazało badanie, jest to najpopularniejsza forma aktywności widocznej w sieci. Inne, jak udostępnianie treści (programów, filmów, gier, itp.) czy zamieszczanie komentarzy na forach i blogach są znacznie mniej powszechne - deklaruje je odpowiednio 35 i 34 proc. respondentów. Wśród osób prowadzących tego typu aktywność w sieci przeważają ludzie młodzi, w wieku 18-24 lat, a im respondenci są starsi, tym mniejszą aktywność twórczą deklarują.
Spośród różnych form „pasywnego" korzystania z zasobów internetowych najbardziej powszechne jest przeglądanie portali internetowych, adresowanych do szerokiego grona odbiorców (91 proc.), poszukiwanie informacji o produktach lub usługach na stronach producentów i dystrybutorów (88 proc.), czy informacji o produktach i usługach przed ich zakupem w portalach tematycznych (86 proc.). Te działania częściej podejmują internauci powyżej 25 roku życia.
Wśród „pasywnych" czynności w internecie najmniej popularne jest korzystanie z materiałów odpłatnych - tylko nieco ponad 20 proc. respondentów korzysta z odpłatnych serwisów, oferujących w różny sposób dostęp do filmów i seriali, a 19 proc. korzysta z płatnych archiwów gazet i bibliotek artykułów.
O badaniu „Mądry Internet"
Badanie „Mądry Internet" zostało przeprowadzone na zlecenie Netii przez MillwardBrown SMG/KRC w maju 2009 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięło udział 1004 respondentów, stanowiących reprezentatywną grupę polskich internautów. Celem badania było stworzenie obrazu aktywności online polskich internautów oraz zbadanie ich opinii, dotyczącej różnych zachowań w sieci.
Netia jest wiodącym alternatywnym operatorem telekomunikacyjnym, świadczącym m.in. usługi głosowe oraz szerokopasmowego Internetu klientom indywidualnym i biznesowym. Działa na bazie własnej infrastruktury oraz sieci TP.
Nadesłał:
ap
|