Młodzież ignoruje reklamę w Internecie
Ponad 63% młodych Polaków nie ogląda reklam internetowych. Jednocześnie aż 69% osób wyraża wobec nich obojętność. Czy reklamy faktycznie nie wzbudzają zainteresowania młodego pokolenia? W jaki sposób reklamodawcy mogą zatem przyciągnąć jego uwagę?
Z badania przeprowadzonego wśród osób w wieku 15 - 25 lat przez firmę doradczą UnitedCast Entertainment Ltd. Oddział w Polsce (Spółka UCE) wynika, że ponad połowa badanych respondentów spędza w sieci ponad 7 godzin dziennie. Natomiast 29% z nich zadeklarowało, że korzysta z Internetu od 5 do 7 godzin. Jednak pomimo tak długiego czasu poświęconego surfowaniu, ponad 63% młodzieży nie klika w reklamy internetowe. Tylko 13% osób potwierdziło, że w nie klika, z czego 3% ankietowanych odpowiedziało, że robi to często, natomiast pozostałe 10% osób wchodzi w reklamy, ale sporadycznie.
Zdecydowana większość badanych osób, bo aż 69%, stwierdziła, że pozostaje obojętna na reklamę w Internecie. Tylko 16% młodych internautów uważa, że reklama stanowi cenne źródło informacji na temat produktów i usług. Aż 67% uczestników badania uznało, że reklam w sieci jest zdecydowanie za dużo, określając je ponadto jako agresywne i nachalne. Nie przeszkadzają one niedużej grupie osób (23%).
Powyższe wyniki badań są tym bardziej interesujące, że wciąż większość młodych internatów (58%) twierdzi, że reklamy w sieci są wiarygodne i zachęcają do zakupu. Natomiast 34% uczestników badania uważa, że w żadnej mierze nie wpływają one na ich decyzje odnośnie zakupu. Daniel Potasz z portalu Qday.pl potwierdza wyniki badań: "Już od dłuższego czasu widoczna jest ogólna tendencja spadku zainteresowania reklamą wśród młodych ludzi. W dużej mierze jest to efekt ich nadmiernej ilości oraz niejednokrotnie braku kreatywności specjalistów od reklamy. Obecnie standardowy banner może się okazać niewystarczający, by zachęcić osoby do zapoznania się z ofertą produktową, dlatego staramy się zachęcić naszych użytkowników do zapoznania się z reklamą poprzez zastosowanie interaktywnej formy promocji".
Zauważalne są również zmiany trendu wśród internautów młodego pokolenia odnośnie preferencji form reklamy. Największą popularnością cieszą się reklamy multimedialne (37%) nieco mniej konkursy (19%). 12% osób wskazało natomiast bannery. Takie formy promocji, jak linki, artykuły sponsorowane lub newslettery są nisko pozycjonowane. W związku z tym konieczna wydaje się weryfikacja potrzeb internautów przez reklamodawców. "Użytkownicy oczekują, że forma przekazu będzie bardziej intrygująca, ciekawa i mniej natarczywa. Dotarcie do potencjalnego odbiorcy nie jest więc łatwe, w kontekście pozyskania jego uwagi i zainteresowania zapoznaniem się z treścią przekazu. Aktualnie zbyt często odbywa się to w sposób zbyt natarczywy, co może wywołać negatywne skojarzenia z reklamą, a w efekcie niezapoznanie się z prezentowaną treścią. Należy skupić się na zwróceniu uwagi potencjalnego klienta za pomocą przekazu o wysokiej jakości i poziomie atrakcyjności" - mówi psycholog Maria Rotkiel.
Pobierz pełną wersję badania.
Nadesłał:
Paweł Kajetanowicz
|