MŚP: inwestycje rosną, ale wyzwań nie brakuje
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce, z uwagi na potrzeby rynkowe, rosnące zagrożenia cybernetyczne i postęp w zakresie sztucznej inteligencji (AI), skłania się do intensyfikacji inwestycji w technologie IT.
Według raportu Polcom "Transformacja cyfrowa sektora MŚP w latach 2024-2026", kluczowe obszary wzrostu nakładów inwestycyjnych to bezpieczeństwo i ciągłość działania (72%) oraz wdrażanie nowych technologii i innowacji (59%). Niemniej, firmy mają problem z realizacją w całości lub częściowo tych projektów. Dlaczego?
Źródło wyzwań
Jak wynika z badania Polcom, 58% polskich firm zdołało zrealizować część zaplanowanych inwestycji cyfrowych. Z kolei aż 20% projektów okazało się nietrafionych lub przekroczyło założone budżety. Główną przeszkodą jest brak wykwalifikowanego personelu – aż 66% menedżerów IT wskazuje na ten problem. 53% przedstawicieli średniej wielkości firm wskazało, że na wykonanie w całości planu inwestycyjnego nie wystarczyło czasu, co stanowi naturalne pokłosie braków kadrowych w IT. W małych firmach dodatkowym wyzwaniem są ograniczenia finansowe (58%).
– W obliczu niedoboru specjalistów IT firmy coraz częściej decydują się na outsourcing usług informatycznych. Według raportów Polcom, rośnie zainteresowanie modelami usługowymi w obszarach, w których trudno o pozyskanie odpowiednich kompetencji na rynku pracy, np. w zakresie cyberbezpieczeństwa. Stąd obserwujemy, że firmy coraz częściej sięgają po rozwiązania takie jak Security Operations Center (SOC), które zapewniają im wysoki poziom ochrony i ciągłość operacyjną. Outsourcing pozwala także optymalizować koszty oraz zwiększać efektywność procesów biznesowych, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla samodzielnego rozwijania zespołów IT – mówi Piotr Zaborowski, Managing Consultant w Polcom.
Potencjał AI
– Dla przykładu, raporty IDC wskazują, że sztuczna inteligencja może pomóc w łagodzeniu problemu związanego z odpowiednimi kadrami, automatyzując procesy i wspomagając analizę danych. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że skuteczność AI również zależy od aktywnego zaangażowania pracowników IT. Bez ich nadzoru wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji często nie przynosi oczekiwanych rezultatów – wskazuje Piotr Zaborowski.
Rozwiązania AI mają potencjał zwiększenia efektywności biznesowej, ale ich skuteczność w dużej mierze zależy od stopnia zaawansowania transformacji cyfrowej samej organizacji oraz od odpowiedniego zarządzania całością procesu. Eksperci z Polcom podkreślają, że rola zespołów IT w projektach opartych na AI jest kluczowa – odpowiadają oni za analizę danych, monitorowanie wyników oraz wdrażanie ulepszeń. Firmy, które postawią na połączenie zaawansowanych technologii i kompetencji ludzkich, zyskają przewagę konkurencyjną na rynku.
Prognozy na przyszłość
Pomimo wspomnianych wyzwań, polski rynek IT wykazuje stały wzrost. W 2023 roku jego wartość wyniosła według danych PMR 66,3 mld zł, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu r/r. Prognozy na kolejne lata są równie optymistyczne – przewiduje się, że w 2025 roku wartość rynku wzrośnie do 74 mld zł, a do 2029 roku osiągnie 85,6 mld zł.
– Obserwujemy stały wzrost zainteresowania różnymi usługami IT, co potwierdzają także prognozy rynkowe na nadchodzące lata. Ten trend potwierdza, że zarządy firm zdają sobie sprawę z konieczności dostosowania się do dynamicznych zmian rynkowych, również poprzez inwestycje w obszarze IT. Współpraca ludzi i technologii oraz strategiczne podejście do outsourcingu mogą się więc okazać kluczowymi czynnikami sukcesu na drodze do przyszłości biznesu – podkreśla Zaborowski.
Nadesłał:
EMon
|