Multivan - duży van z serii T5
Wynalezienie vana przypisuje sobie wielu producentów samochodów. Ale fakty mówią jednoznacznie: już w marcu 1950 roku bus Volkswagena, zwany popularnie „Ogórkiem" znalazł uznanie w oczach ludzi z dużymi rodzinami lub dużym gronem przyjaciół.
Już wtedy łączył dziewięć miejsc siedzących z komfortem i lekkością samochodu osobowego. Historyczne wersje, jak wyjątkowo „przewiewny" Samba-Bus z 23 oknami, są dzisiaj tak samo obiektem pożądania, jak cenne oldtimery.
Prawie sześćdziesiąt lat później tradycję tę podtrzymuje nowy Multivan. Jest to klasyczny van w ofercie serii T5: ze stosunkowo kompaktową długością zewnętrzną 4,89 metra oferuje on przestronne i dające się modyfikować wnętrze, w którym może pomieścić się siedmioosobowa grupa podróżnych wraz z bagażem. Potrójna kanapa daje się przesuwać w seryjnym systemie szyn do przodu i do tyłu. W wersjach wyposażenia Comfortline i Highline montowane są fabrycznie dwa obrotowe pojedyncze fotele.
Multivan w wersji Comfortline dostępny jest także w drugim wariancie nadwozia, z przedłużonym o 40 centymetrów rozstawem osi. W tym przypadku Multivan może pomieścić nawet osiem osób. W obu wariantach odchylająca się szeroko tylna pokrywa umożliwia dostęp do części bagażowej, która dzięki niskiej krawędzi może być praktycznie i z łatwością wykorzystywana także do transportu większych przedmiotów.
Multivan Startline: Volkswagen oferuje nowego Multivana ponownie w czterech wersjach wyposażenia. Najniższa, pięcioosobowa wersja Startline znacznie zyskała na atrakcyjności. W odróżnieniu od poprzednika ma teraz w pełni tapicerowane wnętrze oraz poduszki chroniące głowy i poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu. Zderzaki pokryte są lakierem w kolorze nadwozia. Multivan Startline jest dostępny z silnikami o mocy do 103 kW/140 KM.
Multivan Comfortline: Jeszcze większy komfort podróżowania i stylowe elementy wyposażenia oferuje siedmioosobowy Multivan Comfortline. Osłona chłodnicy ozdobiona jest dwoma eleganckimi chromowanymi listwami. Na 16-calowe koła ze stopu metali lekkich „Cartagena" nałożone są szerokie opony o rozmiarze 215/65 R16. W połączeniu z napędem na wszystkie koła lub silnikiem biturbo o mocy 132 kW / 180 KM montowane są koła 17-calowe, podkreślające dynamiczny wygląd samochodu. Wnętrze zdobią aluminiowe aplikacje, tkaniny w poszyciu bocznym i podsufitce oraz zegary w wersji „High".
Do tego dochodzą tak wygodne elementy, jak półautomatyczna klimatyzacja "Climatic", rolety przeciwsłoneczne w tylnej części kabiny, oświetlenie przestrzeni wokół nóg, osłona części bagażowej i składany stolik w lewej ścianie bocznej. Do wyposażenia seryjnego należy także potrójna kanapa i dwa obrotowe, pojedyncze fotele.
Jako napęd dla tej wersji wyposażenia można wybrać zarówno 2-litrowy silnik benzynowy (85 kW/ 115 KM), jak i trzy mocniejsze silniki TDI (od 75 kW / 102 KM do 132 kW/ 180 KM) wraz z opcjonalną przekładnią dwusprzęgłową (DSG) i opcjonalnym napędem na wszystkie koła 4MOTION.
Multivan Highline: Charakteryzuje go luksusowy wygląd i odpowiednio wysoki komfort.
Z zewnątrz jest rozpoznawalny między innymi po dodatkowej chromowanej listwie w osłonie wlotu powietrza, chromowanych pierścieniach wokół świateł przeciwmgielnych z nową funkcją doświetlania zakrętów i 17-calowych kołach ze stopu metali lekkich „Neva". Rozsuwane drzwi po lewej stronie ułatwiają wejście do wnętrza. Podobnie jak prawe drzwi otwierają się one i zamykają elektrycznie po wciśnięciu odpowiedniego przycisku.
We wnętrzu panuje wyjątkowo luksusowa atmosfera, którą zapewniają między innymi seryjne pokrycia siedzeń ze skóry i Alcantary, elementy dekoracyjne z aluminium lub szlachetnego drewna, welurowe dywaniki i metalowa osłona krawędzi bagażnika. Tylna pokrywa zamyka się wyjątkowo łatwo dzięki elektrycznemu wspomaganiu. Niezwykle praktyczny jest przesuwny stolik wielofunkcyjny. Nowe, opcjonalne wyposażenie wnętrza ze skóry Nappa dostępne jest w nowych kolorach - beżowym „Desert" i brązowym „Dattel". Do dalszych elementów seryjnego wyposażenia tego 7-osobowego samochodu należy automatyczna klimatyzacja (Climatronic), zegary „Premium" z kolorowym wyświetlaczem, tempomat oraz ogrzewanie przednich siedzeń.
Do wysokich wymagań klientów dostosowana jest także oferta silników: najwyższy wariant Multivana jest dostępny wyłącznie z dwoma najmocniejszymi silnikami TDI (103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM), które mogą być połączone z 7-biegową DSG oraz elektronicznie regulowanym napędem na wszystkie koła 4MOTION. Multivan Highline jest ponadto wyposażony seryjnie w nowy Servotronic. W tym przypadku wspomaganie kierownicy jest zależne od prędkości jazdy. System ten ułatwia manewrowanie i jednocześnie zwiększa precyzję kierowania przy dużych prędkościach. Servotronic jest dostępny jako opcja dla wszystkich pozostałych wariantów modelu.
Multivan PanAmericana: Multivan PanAmericana nadaje się równie dobrze dla globtroterów, jak i do współczesnej dżungli wielkich miast. Jego najważniejsze cechy charakterystyczne to seryjny napęd na wszystkie koła 4MOTION z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi, wzmocnione sprężyny i amortyzatory oraz wyjątkowe cechy stylistyczne, które podkreślają jego przydatność do dalekich i trudnych wypraw. Należą do nich masywne zderzaki (z przodu ze spojlerem pokrytym aluminium) i 17-calowe koła ze stopu metali lekkich „Thunder" z całorocznymi oponami 215/60 R17. We wnętrzu zastosowano materiały charakteryzujące się wysoką jakością i dużą trwałością, funkcjonalnością oraz urokiem typowym dla obieżyświatów. Do elementów nadających koloryt wnętrzu należą aluminiowe wstawki w kokpicie, aluminiowa, żebrowana blacha zamiast wykładziny dywanowej w części pasażerskiej i sześć pokrytych skórą pojedynczych foteli. Seryjna jest również klimatyzacja Climatic. Za siłę ciągu w Multivanie PanAmericana odpowiedzialne są silniki TDI o mocy 103 kW/ 140 KM i 132 kW/ 180 KM.