Nadszedł czas wymiany opon, co warto wiedzieć?
Pomimo, że przy zakładach wulkanizacyjnych nie ma jeszcze kolejek to należy już wymieniać opony, gdyż temperatura spadła poniżej 7 stopni Celsjusza. Przy takiej aurze opony letnie nie są już efektywne a guma twardnieje. Rozmiar i zasady montażu
Montując opony, należy się upewnić, że przyszły rozmiar posiada homologacje producenta. Wiele osób zapomina, że do rozmiaru zalicza się również indeks prędkości i nośności.
Oprócz informacji o zwykłym rozmiarze jest jeszcze kilka ważnych zasad dotyczących montażu opon.
Kodeks drogowy wskazuje jednoznacznie na to jak nie wolno postępować.
Na jednej osi
Zakazany jest montaż opon o różnej budowie na tej samej osi. W praktyce oznacza to, że opony na osi nie mogą być różnych marek. Oczywiście musi też mieć identyczny rozmiar (razem z indeksem prędkości i nośności). Ale uwaga dopuszczalne jest posiadanie dwóch różnych rozmiarów na różnych osiach (nie na tej samej) tylko, jeżeli producent samochodu udzielił takiej homologacji. Jest to możliwe m.in. w niektórych modelach Porsche czy BMW, ale w znacznej większości aut w Polsce samochody mają wszystkie rozmiary na 4 kołach takie same.
Ważne jest także identyczne zastosowanie opon tzn. nie możemy mieć jednej opony zwykłej drogowej, a drugiej do samochodu typu 4x4.
Zamieniaj opony
Jeżeli chcesz uzyskać równomierne zużycie opon warto zamieniać opony z osi tylnej na oś przednią raz w roku – co sezon. Będziemy mogli używać dłużej posiadanego kompletu opon - dlaczego? Zazwyczaj na naszych drogach mamy samochody z napędem przednim. Po przejechaniu około 10-12 tys. kilometrów stan wysokości bieżnika może się już różnić pomiędzy tyłem a przodem samochodu.
Ciśnienie opon
Jeżeli chodzi o ciśnienie w oponach to powinno ono być w zimie troszkę wyższe niż w sezonie letnim. Najlepiej, gdy dopompujemy opony o maksymalnie 0,2 bara co pozwoli ewentualnie uniknąć zmniejszenia ciśnienia, gdy temperatura znacznie spadnie na przykład podczas styczniowej nocy.
Dokręcanie kół
Jeżeli ktoś musiał wymieniać koło na zapasowe z powodu „złapania gumy” wie jak ciężko jest odkręcić śruby. Czasami koła są tak przykręcone, że nie można ich odkręcić i trzeba wezwać pomoc drogową. Można temu zaradzić prosząc mechanika w zakładzie wulkanizacyjnym, aby dokręcił koła kluczem dynamometrycznym do momentu, który nakazuje producent.
Zaworki
Wymiana tzw. zaworków powinna następować najlepiej przy każdej sezonowej wymianie opon. Wiele osób zapomina o tym bądź chce uniknąć dodatkowego kosztu. Podczas jazdy zaworki odkształcają się i mogą w kolejnym sezonie nie działać prawidłowo.
Stan felg i opon
Nawet, jeżeli nie jesteś specjalistą z branży motoryzacyjnej powinieneś zobaczyć co posiadasz. Przed wyjazdem do wulkanizatora, jeżeli masz opony z poprzedniego sezonu dokładnie je zweryfikuj czy nie ma żadnych „elementów obcych” jak śrubki, gwoździe i innych przedmiotów w gumie. Należy przekręcać powoli oponę i weryfikować stronę zewnętrzną i wewnętrzną. Ważne są też wszelkie popękania i przecięcia – szczególnie zweryfikuj boki i ranty. Jeżeli cokolwiek wydaje Ci się anormalne poinformuj o tym wulkanizatora przed montażem.
Wymiany opon letnich na opony zimowe należy dokonywać w wyznaczonych punktach, a robienie tego samemu bez specjalistycznego sprzętu może na trwałe uszkodzić opony jak i jest też niebezpieczne.
Nadesłał:
rezulteo_opony
|