Nissan ogłasza ambitne plany rozwoju na rynku lekkich pojazdów użytkowych
Podczas konferencji prasowej, zorganizowanej w trakcie 62 Salonu Samochodowego w Hanowerze, Nissan ogłosił swoje plany zmierzające do podwojenia przychodów z segmentu lekkich pojazdów użytkowych oraz osiągnięcia w nim najwyższego poziomu satysfakcji klienta.
W ramach planu przewidującego prezentację 13 zupełnie nowych produktów w okresie objętym średnioterminowym biznes planem, znanym jako GT 2012, Nissan wprowadzi na ogólnoświatowy rynek niewielkiego vana już w roku 2009.
Pojazd ten, zainspirowany koncepcyjnym modelem NV200, zaprezentowanym po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Tokio w roku 2007, trafi na drogi Japonii już wiosną. Następnie, w drugiej połowie 2009 roku, pojawi się w Europie i na kilku innych rynkach.
Podobnie jak auto koncepcyjne, ten zupełnie nowy van będzie nosił nazwę NV200. Jego atrakcyjna stylistyka połączona będzie z praktycznością, wygodą, niskimi kosztami eksploatacji oraz wysoką jakością. Dzięki przemyślanej konstrukcji, NV200 będzie oferował jedną z największych na świecie przestrzeni ładunkowych w tej klasie.
W związku z wagą, jaką przykłada się w eksploatowanych w Europie flotach lekkich pojazdów użytkowych do niskiego zużycia paliwa oraz niskiego poziomu emisji spalin, Nissan ogłosił, że pracuje nad wprowadzeniem na rynek przed końcem 2012 roku lekkiego pojazdu użytkowego z napędem hybrydowym. Prototyp hybrydowego Cabstara zaprezentowany na tegorocznym Salonie Samochodowym w Hanowerze jest wyrazem zaangażowania Nissana w technologię hybrydowych aut segmentu LCV oraz w najnowsze osiągnięcia w zakresie technologii akumulatorowej.
Auto zaprojektowane zostało przy współpracy ze specjalistami od układów napędowych z firmy ZF. Samochód ten będzie spędzał znaczną część czasu w miastach, gdzie normą jest nieustanne ruszanie i zatrzymywanie się. Nissan szacuje, że oszczędność emisji CO2 i zużycia paliwa wyniesie do 30%.
„Nie osiągnęliśmy jeszcze pełni naszych możliwości" stwierdził Andy Palmer, wiceprezes Nissan Motor Company ds. Pojazdów LCV. „Dążymy do znacznego rozwinięcia naszej działalności dzięki inteligentnym nowym produktom i usługom, które spełnią oczekiwania naszych klientów zarówno w Europie. jak i na całym świecie" - dodaje.
Nissan zaprezentował również odświeżony model Cabstar, w którym dostępna jest teraz nowa automatyczna, mechaniczna skrzynia biegów. Brak pedału sprzęgła sprawia, że jazda staje się dla kierowcy prostsza i przyjemniejsza, szczególnie w mieście, gdzie trzeba często ruszać i hamować. Kolejną korzyścią jest ograniczone zużycie najważniejszych elementów przeniesienia napędu, takich jak sprzęgło - co zmniejsza potencjalnie koszty eksploatacji oraz skraca czas niezbędny na naprawy.
Wnętrze Cabstara również zmodernizowano, podnosząc poziom wygody i komfortu zarówno kierowcy, jak i pasażera.
Cabstar dostępny będzie również opcjonalnie z filtrem cząstek stałych (Diesel Particulate Filter - DPF) w wersji wyposażonej w wysokoprężny, trzylitrowy silnik ZD30. Poziom emisji spalin zostanie obniżony, a samochód będzie spełniał surowe wymogi normy Euro 5. Nowy Cabstar z automatyczną, mechaniczną skrzynią biegów lub filtrem DPF dostępny będzie od wiosny 2009.
W połowie 2009 roku modernizacji poddany zostanie Atleon z silnikiem diesla Cummins ISB5-4H 4.5 litra. Dzięki wprowadzonym zmianom będzie on spełniał wymogi normy emisji spalin Euro 5.
W zakładzie Avila w Madrycie, gdzie Nissan wytwarza lekkie ciężarówki Alteon oraz Cabstar, otwarto fabryczne centrum przebudowy pojazdów, które będzie wykonywać zlecenia zgodnie z konkretnym życzeniem klienta. Przebudowa dokonywana będzie jeszcze w fabryce, co przyspieszy całą operację i podniesie jej jakość. Nissan rozpocznie sprzedaż przebudowanych pojazdów 1 października. Według szacunków w pierwszym pełnym roku działalności centrum wykonanych ma być 2.000 zleceń na przebudowę.
Nissan przedstawił w tym roku swój pięcioletni biznes plan, znany jako GT2012. Określa on strategię firmy dotyczącą przyszłego rozwoju i identyfikuje dział lekkich pojazdów użytkowych jako kluczowy element, determinujący osiągane przez firmę wyniki.
Nissan wyznaczył dla działu LCV dwa cele, które mają być osiągnięte globalnie do roku 2012:
- Podwojenie przychodów w porównaniu z rokiem podatkowym 2007
- Najwyższy poziom satysfakcji klienta.
Te dwa zobowiązania są również celami Europejskiego Działu Pojazdów LCV.
Podobnie jak prezentacja 13 nowych modeli, również zwiększenie przychodów ma być możliwe dzięki geograficznej ekspansji działu LCV. We wrześniu Nissan rozpoczyna sprzedaż swojej gamy pojazdów użytkowych w Rosji, która jest rynkiem o ogromnym potencjale. Do sprzedaży trafią na początek dwa modele - Cabstar oraz NP300 pick-up. Docelowo oferta ma składać się z sześciu produktów w roku 2012. Nissan stworzył już sieć ośmiu dealerów i planuje dalszy jej rozwój.
Poza Europą ekspansja geograficzna będzie miała formę wprowadzenia pojazdów użytkowych na rynku północnoamerykańskim (2010) oraz indyjskim (2010-2011).
Drugie zobowiązanie - satysfakcja klienta - zostanie dotrzymane dzięki wyższemu poziomowi jakości pojazdów, procesu zakupu oraz zarządzania obsługą posprzedażną. „Starannie przeanalizowaliśmy cały łańcuch wartości, od etapu projektowania auta aż po doświadczenia płynące z jego posiadania. Jesteśmy gotowi do zapewnienia poziomu jakości oraz poziomu usług, które z pewnością z nawiązką przekroczą oczekiwania naszych klientów" - zakończył Palmer.