Nowe technologie w oponach. Jaka będzie opona przyszłości?


2013-11-27
Wraz z rozwojem techniki także inżynierowie pracujący dla koncernów oponiarskich starają się unowocześniać i stwarzać coraz to nowe technologie oraz modele opon.

Ma to za zadanie nie tylko wyprzedzić konkurencje, ale także polepszyć osiągi czy zmniejszyć  wpływ produkcji opon na środowisko naturalne. Jakie są najnowsze technologie w dziedzinie opon?

Naturalne opony

Ostatnio byliśmy świadkami kilku odkryć w dziedzinie nauki, które być może przyczynią się w przyszłości do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, powstającego podczas procesu produkcji.

Ø  Kauczuk z mniszka

Obecnie niezbędny i kluczowy składnik mieszanki gumowej służącej do wyrobu opon pochodzi z drzew kauczukowców, które rośną w tropikalnym klimacie np. w Ameryce Południowej. Producenci opon np. z Europy czy Korei muszą importować ten składnik z odległych końców świata, co jest czasochłonne, a przy transporcie jak wiadomo emituję się CO2.
Producent opon Continental i Instytut Fraunhofer w Niemczech badają możliwość pozyskiwania kauczuku w dużych ilościach z popularnej na europejskim rynku rośliny, która rośnie na wielu trawnikach i łąkach – chodzi o mniszka.
Badania są ciągle w toku, ale już z pierwszymi sukcesami i jeżeli nie będzie przeszkód to już za około 5 lat pojawią się prototypy opon na bazie kauczuka ze wspomnianej rośliny.
Oznaczałoby to także, że kauczuk można byłoby masowo produkować w Europie bez udziału tropikalnych warunków atmosferycznych.

Ø  Opony ze zboża

 W ostatnich dniach także koncern produkujący opony Michelin ogłosił swoją nowinkę techniczną. Francuski producent wraz z dwoma publicznymi instytutami – Axens oraz IFP Energies nouvelles skupił się nad butadienem, który należy do czołowych składników przy produkcji opony. Obecnie uzyskiwany jest on w głównej mierze z paliw kopalnianych. Chcą oni pozyskiwać naturalną wersję wspomnianego składnika z m.in. patyków, buraków czy słomy. Projekt uzyskał nazwę Biobutterfly i będzie prowadzony przez kolejne osiem lat z budżetem o wartości 52 milionów euro.

 

Elastyczne opony

Być może już w przyszłości opony będą same dostosowywać się do jazdy w zależności od terenu czy warunków atmosferycznych. Brzmi to trochę dziwnie, ale za sprawą badań prowadzonych w Niemczech może się to urzeczywistnić.
Obecnie musimy dostosowywać opony do danego stylu i warunków jazdy. Zmieniamy opony na zimowe, letnie, sportowe, terenowe… by ogumienie uzyskiwało jak najlepsze osiągi. Czasami jednak korzystamy z różnych warunków w krótkim czasie. Wobec tego Inżynierowie z Uniwersytetu w Leipzig pokazali na targach w Hanowerze oponę, która automatycznie dostosowuje się do warunków. Opona ta miałaby zintegrowane czujniki, które ciągle zbierałyby informacje na temat temperatury i nawierzchni . Jest to na razie pomysł, choć zastrzeżone zostały już pierwsze patenty w tej dziedzinie. Na razie nie wiadomo, kiedy taka opona pojawi się na rynku.

Wszystkie nowe technologie na pewno przyczyniają się także do ewentualnych oszczędności dla producentów, jednak największym wygranym na pewno będzie środowisko naturalne, które ewentualnie będzie mniej degradowane.  

Nadesłał:

rezulteo_opony

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl