Nowe Volvo S60 – rzeźba nadwozia, która poruszy
Już 2 marca 2010 r. na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie odbędzie się premiera światowa całkowicie nowego Volvo S60. Z tym modelem Volvo wkracza na jeden z najbardziej konkurencyjnych segmentów motoryzacyjnych – prestiżowych sedanów.
Nowe Volvo S60 ma bardziej dynamiczny i sportowych charakter, niż jakikolwiek wcześniejszy model tej marki. Praktycznie wszystkie linie auta tworzą dynamiczny profil, który sprawia wrażenie bardziej nadwozia typu coupe niż sedan. Linia dachu, wyjątkowy kształt pokrywy silnika podkreślają sportowy charakter auta. Jednocześnie samochód jest przykładem najlepszego skandynawskiego wzornictwa.
„Projekt samochodu powstał w wyniku połączenia czystej pasji i chęci osiągnięcia najwyższego poziomu w dziedzinie rozwoju zawieszeń Volvo. Tym samym wkroczyliśmy w obszar, w którym nigdy jeszcze nie byliśmy" - powiedział Stefan Sällqvist, odpowiedzialny za prace nad zawieszeniem nowego Volvo.
Dynamiczne i komfortowe zawieszenie w nowym S60
Samochód będzie oferowany z dwoma typami zawieszenia. Na rynku europejskim standardem będzie sportowe. Z kolei na większości rynków Ameryki Północnej i Azji samochód zostanie wyposażony w komfortowe zawieszenie, a wariant sportowy będzie opcją dodatkową. Różnice pomiędzy oboma rodzajami zawieszenia widać w budowie amortyzatorów oraz konstrukcji przedniej i tylnej ramy pomocniczej zawieszenia. Wariant komfortowy ma nieco bardziej miękkie ustawienia, pozwalające na bardziej płynną jazdę na drogach o nawierzchniach gorszej jakości. Oba warianty S60, mogą zostać wyposażone w zaawansowane, samokorygujące, aktywne zawieszenie Four-C.
Volvo S60 jest pierwszym modelem z układem Pedestrian Detection
Nowy model Volvo został wyposażony w najnowsze rozwiązania techniczne poprawiające bezpieczeństwo oraz prawdziwie sportowe właściwości jezdne auta. Nowe Volvo S60 jako pierwsze otrzymało przełomowe rozwiązanie z dziedziny bezpieczeństwa czynnego, układ Pedestrian Detection oraz nowy, bardziej zaawansowany układ kontroli stabilizacji toru jazdy.
Oprócz układu City Safety znajdującego się w wyposażeniu standardowym, nowe Volvo S60 wyposażone będzie w układ wykrywania oraz reakcji na pieszych pojawiających się przed samochodem, ang. Pedestrian Detection. Układ Pedestrain Detection wykorzystuje rozwiązania na najwyższym światowym poziomie techniki i wykrywa pieszych mogących wtargnąć na drogę przed samochodem, ostrzegając kierowcę i w razie konieczności autonomicznie uruchamiając hamulce z pełną silą hamowania. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku motoryzacyjnym. W sytuacji kryzysowej układ ostrzega kierowcę poprzez migający sygnał świetlny pojawiający się przed nim na szybie czołowej oraz poprzez sygnał akustyczny, równocześnie układ hamulcowy zostaje przygotowany do zadziałania i nagłego uruchomienia hamulców z pełną siłą.
Układ Pedestrain Detection jest częścią układu Collision Mitiagtion Support z funkcją automatycznego hamowania i pozwala na uniknięcie uderzenia w pieszego przy prędkościach do 35 km/h, w przypadku gdy kierowca nie zareaguje. Przy wyższych prędkościach głównym celem jest maksymalne zmniejszenie prędkości uderzenia w pieszego. Uderzenie w pieszego z mniejszą prędkością oznacza znaczącą redukcję poważnych obrażeń u pieszego. Np. jeżeli w wyniku działania układu Pedestrian Detection prędkość zostanie zmniejszona z 50 km/h do 25 km/h ryzyko śmiertelnych obrażeń pieszego spada o ponad 20%, a w pewnych przypadkach nawet o 85%.
Nowe S60 jest pierwszym sedanem na rynku wyposażonym w system ASC (ang. Advanced Stability Control) podczas agresywnej jazdy poprawia prowadzenie auta, pokonywanie zakrętów i wykonywanie szybkich manewrów. Układ ASC posada czujniki poprzecznego przechylenia samochodu, dzięki czemu możliwe jest wykrycie tendencji do "zarzucenia" już w bardzo wczesnej fazie poślizgu. To oznacza, że układ DSTC zadziała wcześniej i precyzyjniej juz w początkowej fazie poślizgu bocznego, znacznie poprawiając prowadzenie pojazdu w zakrętach. Kolejnym nowym rozwiązaniem zastosowanym w nowym S60 jest układ CTC ang. Corner Traction Control, który sterując jednocześnie przyhamowywaniem kół po wewnętrznej stronie łuku kieruje więcej mocy do kół znajdujących się po zewnętrznej stronie łuku.
Układ hamulcowy na najwyższym technicznym poziomie to kolejna cecha wyróżniająca nowe Volvo S60. Ten prestiżowy sedan jest wyposażony w wiele układów, które współdziałając zapewniają najkrótszą możliwą drogę hamowania we wszystkich możliwych sytuacjach drogowych.
Wyjątkowa jakość wnętrza
Wnętrze nowego Volvo S60 zostało wykonane z najwyższą dbałością o detale. Chociaż skupiono się na szczegółach zorientowanych na kierowcę, to S60 nadal jest pięcioosobowym autem, oferującym komfortową przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Tylne siedzenie zostało zaprojektowane tak, aby osoba siedząca pośrodku czuła podparcie po bokach. Ponadto miejsce na kolana powiększono o 30 mm, a otwór bagażnika rozszerzono o 107 mm, w porównaniu do modelu S60 poprzedniej generacji.
Szeroka gama silników o mocach od 115 KM do 304 KM
W momencie wprowadzenia samochodu do sprzedaży, będzie on oferowany z czterema typami jednostek napędowych. Dwoma silnikami benzynowymi o pojemności 3.0l. i 2.0l o mocach 304 KM i 203 KM. A także dwoma jednostkami wysokoprężnymi o pojemności 2.4l. i 2.0l o mocach 205 KM i 163 KM. W pierwszym roku produkcji gama silników zostanie uzupełniona o kolejne 3 jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Pojemność skokowa benzynowych jednostek napędowych to 2.0l. oraz 1.6l. Gama silników wysokoprężnych zostanie uzupełniona o jednostkę DRIVe, o pojemności skokowej 1.6l., mocy 115 KM i średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,3 l/100 km. Modele wyposażone w jednostki wysokoprężne cechuje niskie zużycie paliwa - poniżej 6 l/100 km oraz niska emisja szkodliwych spalin, nawet do 115 g/km przypadku dwutlenku węgla.
Zestawienie silników dostępnych od uruchomienia produkcji
Silniki benzynowe | Pojemność skokowa | Układ cylindrów | Moc | Moment obrotowy |
T6 | 3.0 | 6 cyl. w rzędzie | 304 KM | 440 Nm |
2.0T | 2.0 | 4 cyl. w rzędzie | 203 KM | 300 Nm |
Silniki wysokoprężne | Pojemność skokowa | Układ cylindrów | Moc | Moment obrotowy |
D5 | 2.4 | 5 cyl. w rzędzie | 205 KM | 420 Nm |
D3 | 2.0 | 5 cyl. w rzędzie | 163 KM | 400 Nm |
Zestawienie silników wprowadzonych w pierwszym roku produkcji:
Silniki benzynowe | Pojemność skokowa | Układ cylindrów | Moc | Moment obrotowy |
T5 | 2.0 | 4 cyl. w rzędzie | 240 KM | 320 Nm |
T4 | 1.6 | 4 cyl. w rzędzie | 180 KM | 240 Nm |
T3 | 1.6 | 4 cyl. w rzędzie | 150 KM | 240 Nm |
Silniki wysokoprężne | Pojemność skokowa | Układ cylindrów | Moc | Moment obrotowy |
1.6 D DRIVe | 1.6 | 4 cyl. w rzędzie | 115 KM | 270 Nm |
Nowoczesne rozwiązania multimedialne
Nowe S60 to nie tylko bezpieczeństwo i dynamiczna linia stylistyczna, ale także nowoczesne rozwiązania multimedialne. Wszystkie informacje z radia, systemu nawigacyjnego, telefonu komórkowego oraz innych funkcji, będą prezentowane na 5 lub 7 calowym kolorowym wyświetlaczu, umieszczonym w górnej części konsoli centralnej,. Wyświetlacz został celowo umieszczony na takiej wysokości, aby kierowca nie musiał opuszczać wzroku z linii drogi. Samochód został także wyposażony w zaawansowany system muzyczny, Premium Sound, w którego skład wchodzi 5 cyfrowych wzmacniaczy oraz 12 głośników. Ponadto nowe Volvo S60, jako jeden z pierwszych modeli na świecie, został wyposażony w systemu MultEQ firmy Audyssey Laboratories, który eliminuje zakłócenia spowodowane akustyką kabiny i zapewnia czysty dźwięk.
Samochód będzie produkowany w fabryce Volvo Cars w Ghent (Belgia). Pierwsze modele zostaną dostarczone nabywcom latem 2010 roku. Do Polski model trafi w III kwartale 2010 roku. Wielkość sprzedaży nowego Volvo S60 docelowo wyniesie 90 000 egzemplarzy.