Nowy Ford Focus RS największą atrakcją na stoisku Forda podczas Salonu w Genewie
Nadeszła długo oczekiwana premiera nowego Forda Focus RS. Po prezentacjach prototypów podczas ubiegłorocznych wystaw w Paryżu i Londynie, zwiedzający Salon Samochodowy Genewa 2009 mają okazję obejrzeć produkcyjną wersję najszybszego modelu w ofercie Ford of Europe adresowanego do szerszego odbiorcy.
Legendarna marka Ford RS powraca na rynek po sześcioletniej przerwie. Tym razem sprawdzone założenia, według których powstawały usportowione modele Forda, połączono z najnowocześniejszymi rozwiązaniami.
Efektem jest auto godnie nawiązujące do tradycji marki RS - samochód o wyraźnie sportowym charakterze, dysponujący rewelacyjnymi osiągami, praktyczny, a przede wszystkim dostępny w przystępnej cenie.
Najnowszy Ford Focus, oferowany w trzech kolorach lakieru - w tym w odcieniu zieleni o nazwie Ultimate Green - z wnętrzem w kolorystyce harmonizującej z kolorem nadwozia, jest owocem pięcioletnich prac badawczych i konstrukcyjnych, prowadzonych przez dział Ford Team RS. Najnowszy model idealnie łączy wyrafinowane rozwiązania konstrukcyjne, stylistyczne i aerodynamiczne, niemal opracowywane „na miarę" specjalnie dla tego modelu, z funkcjonalnością i innymi powszechnie znanymi walorami praktycznymi Forda Focus.
Jost Capito, pełniący w firmie Ford funkcję dyrektora działu zajmującego się strategią, konstruowaniem i produkcją samochodów sportowych i wyczynowych Forda, w taki sposób charakteryzuje założenia, które doprowadziły do powstania tego modelu:
- Nowy Ford Focus RS jest pod każdym względem samochodem autentycznie sportowym. Podobnie jak jego poprzednik i wszystkie inne modele noszące w przeszłości znak Ford RS, jest to samochód adresowany do koneserów i entuzjastów szybkiej jazdy. Staramy się pozostawać wierni tradycji i podstawowym założeniom marki RS, założeniom, które każą nam tworzyć modele o autentycznie sportowym charakterze, które jednocześnie świetnie sprawdzają się w zwykłym codziennym użytkowaniu.
Jako prawdziwy kontynuator tradycji rodziny Ford RS i zarazem pełnoprawny członek rodziny Forda Focus, nowy Ford Focus RS stanowi ważny etap w historii rozwoju obu marek. Rozpoczęcie produkcji tego modelu w 2008 roku przypadło w 10 rocznicę premiery pierwszej generacji Forda Focus i zarazem zbiegło się z 40-leciem marki Ford RS. Jej bogate tradycje ukoronowały dwa tytuły Rajdowego Mistrza Świata w kategorii producentów.
- Marka RS ma centralne znaczenie dla fordowskiej tradycji produkcji szybkich wyczynowych wersji masowo produkowanych modeli. Z drugiej strony, Ford Focus odegrał ogromną rolę w budowaniu doskonałej reputacji Forda jako producenta samochodów o wzorowych wręcz własnościach jezdnych. Nowy Ford Focus RS czerpie z obu tych tradycji i jest godnym kontynuatorem najsłynniejszych modeli. To Ford RS w każdym calu i zarazem najprawdziwszy Focus - dobitnie podkreśla Jost Capito.
Indywidualnie zaprojektowany układ napędowy
Źródłem napędu najnowszego Forda Focus RS jest zaopatrzony w turbosprężarkę 2,5-litrowy silnik Duratec RS, który decyduje o imponujących osiągach tego modelu. Jednostka ta dysponuje mocą maksymalną 305 KM przy 6500 obr/min oraz maksymalnym momentem obrotowym równym 440 Nm, uzyskiwanym w przedziale 2300 - 4500 obr/min.
Jednostka napędowa Forda Focus RS charakteryzuje się wieloma specjalnie dla tego samochodu opracowanymi rozwiązaniami. Wśród nich są: nowy układ dolotowy i nowy układ wydechowy, które mają ułatwiać skuteczne chłodzenie silnika oraz poprawiać wymianę gazową, większa i wydajniejsza turbosprężarka pozwalająca na blisko 35-procentowy wzrost mocy silnika w porównaniu z Fordem Focus ST. Maksymalna wartość momentu obrotowego jest wyższa niż w jakimkolwiek produkowanym dotąd seryjnym Fordzie RS. Maksymalny moment obrotowy nowego Forda Focus RS - wynoszący 440 Nm - jest aż o 38% wyższy niż w przypadku Forda Focus ST.
Moment obrotowy jest przekazywany na koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o podwyższonym tarciu firmy Quaife. Jego charakterystykę konstruktorzy Ford Team RS precyzyjnie dostosowali do parametrów pracy 6-biegowej skrzyni przekładniowej Forda Focus RS.
- Sercem każdego udanego samochodu sportowego jest oczywiście silnik. Podczas prac nad jednostką napędową dla nowego Forda Focus RS nie było mowy o żadnych kompromisach czy pójściu na skróty. To silnik zaprojektowany i zbudowany na miarę i z myślą o tym właśnie samochodzie - zwraca uwagę Len Urwin, szef działu budowy silników Ford Team RS.
Osiągi godne tradycji RS
Okiełznanie tak ogromnej mocy i wykorzystanie jej w możliwie najlepszy, dający się kontrolować sposób, z zapewnieniem doskonałych własności jezdnych, było nie lada wyzwaniem dla konstruktorów Ford of Europe, mimo iż są oni mistrzami w konstruowaniu układów jezdnych imponujących precyzją i łatwością prowadzenia.
Najnowszy Ford Focus RS przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 263 km/h. Obecnie jest to najszybszy samochód, jaki kiedykolwiek był testowany na należącym do Ford of Europe niezwykle trudnym technicznie torze doświadczalnym w Lommel w Belgii. Pod tym względem nowy Ford Focus RS okazał się szybszy nawet od słynnego Forda GT.
Modyfikacje wprowadzone w układzie jezdnym obejmowały między innymi poszerzenie rozstawu kół o 40 mm, wybór bardziej agresywnej charakterystyki układu kierowniczego, zamontowanie specjalnie zaprojektowanych opon 235/35/R19 firmy Continental oraz liczne udoskonalenia w sferze aerodynamiki. Jednak największym osiągnięciem jest supernowoczesne zawieszenie noszące nazwę RevoKnuckle.
Ze względu na zastosowanie układu RevoKnuckle, Ford Focus RS jest jedynym modelem w rodzinie Forda Focus, w którym zrezygnowano z kolumn McPhersona o tradycyjnej konstrukcji. Układ RevoKnuckle jest rozwiązaniem, w którym w miejsce normalnego, jednoczęściowego przegubu zwrotnicy zastosowano przegub dwuczęściowy. Pierwszy z elementów przegubu jest mocowany na stałe do kolumny zawieszenia, drugi zaś obraca się zgodnie z kierunkiem jazdy.
Takie rozwiązanie układu zawieszenia dało konstruktorom większą swobodę w dopracowaniu geometrii zawieszenia, przede wszystkim pozwoliło na zmniejszenie niekorzystnego znoszenia powodowanego działaniem momentów skręcających pod wpływem sił bocznych. Stało się to możliwe przede wszystkim dzięki zmniejszeniu wielkości promienia zataczania, czyli mającej krytyczne znaczenie odległości między geometrycznym środkiem koła i pionową osią obrotu koła kierowanego.
Koncepcja RevoKnuckle początkowo powstała w odpowiedzi na coraz powszechniejszą tendencję stosowania silników wysokoprężnych dysponujących dużym momentem obrotowym (kiedyś typowych dla dużych aut terenowych) w mniejszych samochodach z przednim napędem. Układ RevoKnuckle w wykonaniu Forda jest jednak rozwiązaniem oryginalnym, i to zarówno pod względem samej konstrukcji jak i sposobu zamontowania w pojeździe. Rozwiązanie to zostało opracowane i opatentowane wspólnie przez dział Ford Research & Advanced Engineering (R&AE) i Team RS.
- Układ RevoKnuckle pozwala na pewien stopień regulacji zawieszenia, podobnie jak to ma miejsce w wyścigowych zawieszeniach z podwójnymi wahaczami trójkątnymi, przy czym stwarza możliwość wykorzystania układu opierającego się na kolumnach McPhersona, a więc rozwiązania stosunkowo niedrogiego w produkcji - wyjaśnia główny konstruktor Teamu RS, Dirk Densing.
Inne parametry charakteryzujące układ jezdny to przede wszystkim szerszy rozstaw kół, ulepszona charakterystyka tłumienia sprężyn zawieszenia oraz stabilizatory przechyłu o większej średnicy, zapewniające większą stabilność. Odpowiednią zwrotność gwarantuje bardziej dynamiczne przełożenie przekładni kierowniczej wynoszące 1,32:1. Jak przystało na samochód wyczynowy, zrzucono także zbędne kilogramy - masa własna Forda Focus RS wynosi 1468 kg.
Dla zapewnienia skuteczności hamowania z przodu zastosowano hamulce z tarczami wentylowanymi 336 mm x 30 mm, zaś z tyłu tarcze 302 mm x 11 mm. Integralnym elementem układu hamulcowego jest standardowo montowany układ ABS współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) pomiędzy przednie i tylne koła, oraz elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy (ESP). Zarówno układ EBD jak i ESP mają charakterystyki opracowane specjalnie na potrzeby sportowego Forda Focus RS - chodzi o to, by oba układy funkcjonowały przede wszystkim jako systemy bezpieczeństwa. Odpowiednio wysokie progi tolerancji mają umożliwić agresywną sportową jazdę i ingerować jedynie w sytuacjach autentycznego zagrożenia bezpieczeństwa.
Wszystkie te rozwiązania umożliwiły konstruktorom Forda osiągnięcie czegoś, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe, a mianowicie skonstruowanie samochodu z przednim napędem, napędzanego silnikiem o mocy ponad 300 KM, który nie tylko doskonale prowadzi się na co dzień, ale który w wielu sytuacjach jest szybszy od aut wyczynowych dysponujących napędem na cztery koła.
- Dzięki połączeniu wysiłków i doświadczenia naszych ekspertów z działu badań i działu konstrukcji układów jezdnych udało nam się stworzyć rozwiązanie, które, mówiąc krótko, wyznacza nowe granice tego, co można osiągnąć w samochodzie z przednim napędem - tłumaczy John Wheeler, główny inżynier Programu Focus RS.
Styl na miarę sportowych osiągów
Swoim wyglądem Ford Focus RS zdecydowanie podkreśla wyjątkową rolę superszybkiego samochodu sportowego. Patrząc na jego sylwetkę nie mamy wątpliwości, że jest to samochód na miarę aspiracji naszego pokolenia. Wrażenie, które robi, pozostaje na długo w pamięci nie tylko entuzjastów motoryzacji.
Ford Focus RS jest oferowany w trzech kolorach lakieru: białym Frozen White, granatowym Performance Blue oraz wyjątkowym seledynowym odcieniu Ultimate Green, inspirowanym kolorystyką samochodów startujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. We wszystkich trzech przypadkach elementy poprawiające aerodynamikę nadwozia są wykończone na połysk w kolorze czarnym, przez co dodatkowo spełniają rolę charakterystycznych akcentów stylistycznych.
Nowy kolor lakieru nawiązuje do firmowego zielonego koloru firmy paliwowej BP, która jest globalnym partnerem Forda i sponsorem zespołu Forda w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Kolor ten jest zarazem współczesną interpretacją barw, w których w latach 1970 Ford Escort RS startował w wielogodzinnych wyścigach na torze Le Mans.
Wygląd nowego modelu godnie uzupełniają 19-calowe aluminiowe obręcze kół, również stylizowane na koła samochodów startujących w rajdach WRC. Każda z obręczy jest zaopatrzona w znaczek RS.
Wnętrze Forda Focus RS pod każdym względem nawiązuje do sportowego charakteru samochodu. Wysoka jakość wykończenia i sportowe, stylowe wzornictwo idą w parze z dynamicznym charakterem samochodu.
We wnętrzu przede wszystkim dominują prawdziwe sportowe fotele Recaro, specjalnie zaprojektowane dla Forda Focus RS i pokryte materiałem ze specjalnych mikrowłókien, identycznych jak stosowane w samochodach wyczynowych. Pod względem kolorystycznym fotele nawiązują do koloru lakieru nadwozia, z akcentami wykonanymi ze skóry w tonacji Ebony i ze znaczkami „RS" i „ Recaro" naszytymi na oparciach obu przednich foteli. Specjalnie ukształtowane tylne siedzenia zostały wykończone w taki sam sposób jak przednie fotele sportowe i dodatkowo zaopatrzone w profile zapewniające dobre podparcie ciała z boku - dzięki temu nowy Ford Focus RS jest autentycznie samochodem czteromiejscowym.
Każdy element wzornictwa i wykończenia kabiny odzwierciedla sportowy charakter samochodu. Uwagę zwraca masywna trójramienna sportowa kierownica ze znaczkiem „RS" i krótka dźwignia zmiany biegów ze ścieżką wybierania sześciu przełożeń wyraźnie zaznaczoną niebieską obwódką. Sportowy charakter kokpitu podkreślają także aluminiowe stopki pedałów oraz trzy dodatkowe okrągłe wskaźniki zegarowe (w tym wskaźnik ciśnienia turbodoładowania), umieszczone na szczycie deski rozdzielczej i skierowane tarczami w stronę kierowcy.
Na życzenie nabywcy wnętrze może być wykończone w tonacji zielonej lub niebieskiej, w zależności czy nadwozie jest lakierowane w kolorze Ultimate Green czy Performance Blue. Natomiast klienci wybierający nadwozie w kolorze białym Frozen White mogą wybierać wnętrze w jednym lub drugim kolorze. Dostępne na życzenie fotele całkowicie pokryte czarną skórą Ebony można zamawiać do każdego z trzech kolorów nadwozia.
Po raz pierwszy w historii zmieniono nieznacznie wygląd liczącego sobie już 38 lat znaczka RS. Obecnie wykonanie znaczka bardziej nawiązuje do nowoczesnego charakteru nowego samochodu. Znaczek jest solidniejszy i wyraźniejszy. Otrzymał przy tym delikatniejsze chromowane obramowanie.
Aerodynamika
Niemal wszystkie elementy nadwozia Forda Focus RS zostały poddane szczegółowej analizie i drobnym modyfikacjom, które miały na celu uzyskanie niepowtarzalnego kształtu sylwetki. Jednak smukła, miejscami agresywna linia nadwozia to nie tylko kwestia dążenia do efektownego wyglądu.
Ważniejsze elementy stylistyczne spełniają także zadanie o charakterze funkcjonalnym, związane ze znacznie większymi wymogami dotyczącymi aerodynamiki oraz chłodzenia wewnętrznych podzespołów pojazdu.
Standardowy kształt nadwozia Forda Focus zaprojektowany w sposób przyczyniający się do generowania lekkich sił unoszących przód i tył pojazdu przy wyższych prędkościach został w modelu RS poważnie zmieniony pod względem aerodynamicznym poprzez dodanie z przodu profilu dzielącego strumień powietrza, umieszczenie z tyłu dwupłatowego spojlera przypominającego spojler używany w samochodach rajdowych WRC, a także przez utworzenie z tyłu specjalnych kanałów aerodynamicznych - wszystkie te zabiegi mają na celu wytworzenie większej siły docisku podczas jazdy z dużą prędkością, a także zwiększenie skuteczności procesów chłodzenia.
Dzięki wszystkim tym zabiegom poprawiającym aerodynamikę, które z powodzeniem przetestowano w tunelu aerodynamicznym, Ford Focus RS wytwarza znaczącą siłę docisku przy wysokich prędkościach jazdy, np. na torze. Potwierdzono, że w przypadku nowego Forda Focus RS siła dociskająca samochód do podłoża jest o 26% większa niż w przypadku Forda Focus ST. To duże osiągnięcie zważywszy na współczynnik oporu aerodynamicznego (Cx) wynoszący tylko 0,38.
- Prace nad nowym Fordem Focus RS otworzyły nam możliwość sprawdzenia założeń konwencji stylistycznej Kinetic Design w nowej sferze ultraszybkich samochodów sportowych, w których forma jest o wiele bardziej powiązana z funkcją. Ford Focus RS to skrajny przykład zastosowania rozwiązań Kinetic Design. W moim odczuciu najnowszy Ford Focus RS to udana próba maksymalnego wydobycia potencjału, jaki daje Ford Focus i zarazem konstrukcja, która definiuje zupełnie nową generację samochodów należących do kultowej marki RS - mówi Martin Smith, naczelny dyrektor działu projektowania Forda na obszar Europy, Azji i Pacyfiku.
Rewelacyjne osiągi i walory praktyczne na co dzień
Najnowszy Ford Focus RS jest w tej chwili najbardziej prestiżowym modelem rodziny Focus. Nie dziwi więc to, iż w codziennej eksploatacji spisuje się równie dobrze jak na trasach wyścigowych.
Jak na niezwykle szybki samochód sportowy, napędzany 305-konnym silnikiem, Ford Focus RS jest samochodem wyjątkowo ekonomicznym. Zużycie paliwa mierzone w cyklu europejskim wynosi 9,4 litra na 100 km*. Towarzyszący temu średni wskaźnik emisji CO2 wynosi 225 g na 1 km.
Starannie wyeliminowano niepożądane hałasy, szumy i wibracje, zaś charakterystyczne rasowe odgłosy samochodu sportowego poddano specjalnej obróbce akustycznej, dzięki czemu we wnętrzu daje się słyszeć odgłos towarzyszący pracy układu dolotowego powietrza, zaś układ wydechowy emituje tak pożądane przez koneserów basowe odgłosy wyróżniające sportowe modele RS.
Pod stylową, sportową linią nadwozia Forda Focus RS znajdujemy wszystkie rozwiązania, za sprawą których Ford Focus jest uważany za konstrukcję tak bardzo udaną. Przede wszystkim dotyczy to skutecznych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo czynne i bierne. Standardowe wyposażenie obejmuje cztery poduszki powietrzne, zaś podstawą konstrukcji nadwozia jest sztywna i wytrzymała klatka przedziału pasażerskiego, której przyznano 100-procentową ocenę w testach bezpieczeństwa EuroNCAP, zarówno dla ukośnych zderzeń czołowych, jak i w przypadku zderzeń bocznych.
W całym procesie opracowywania najnowszego Forda Focus RS jednym z czynników o znaczeniu absolutnie priorytetowym było zapewnienie odpowiednio wysokiej trwałości. Daleko idąca dbałość o najdrobniejsze szczegóły konstrukcyjne spowodowała, iż nowa wersja RS również cieszy się typową dla Forda Focus reputacją samochodu niezwykle trwałego, mimo wszystkich modyfikacji, jakich wymagał rasowy, sportowy charakter wersji RS.
Proces produkcji Forda Focus RS nie różni się zbytnio od technologii produkcji innych wielkoseryjnych wersji Forda Focus. Model RS powstaje na tej samej taśmie montażowej zakładów Forda w Saarlouis w Niemczech, na której montowane są wszystkie inne wersje Forda Focus. Tym samym zapewniona jest ta sama wysoka jakość wykonania, typowa dla pozostałych wersji Forda Focus. Ujednolicenie procesu produkcji sprzyja także zwiększeniu efektywności i zmniejszeniu kosztów produkcji.
- W przypadku osób, które decydują się na zakup tego samochodu, Ford Focus RS trafia nie tylko do serca i emocji, ale także przekonuje walorami czysto racjonalnymi. To samochód, który, jeżeli trzeba, dzięki swojej szybkości i własnościom jezdnym doskonale radzi sobie na torze, ale który także świetnie nadaje się do zwykłego jeżdżenia na co dzień - podkreśla John Wheeler, główny inżynier zatrudniony przy programie Focus RS.
Wspaniałe tradycje
Marka Ford RS narodziła się w 1968 roku w Niemczech, ale dopiero dwa lata później, w 1970 roku, Ford wprowadził na rynek swój pierwszy autentycznie sportowy model, opracowany - zgodnie z zasadą, która później stała się filozofią marki RS - jako sportowe rozwinięcie seryjnie produkowanego odpowiednika. Tym pierwszym był Ford Escort RS 1600.
Od samego początku marka RS było bardzo ważnym elementem tworzącym tożsamość Forda związaną ze sportem samochodowym. W 40-letniej historii znak RS nosiło tylko 22 najbardziej wyjątkowych seryjnych modeli Forda o wyraźnie sportowym charakterze. Cechą wspólną wszystkich tych pojazdów były wyjątkowe osiągi oraz bardzo dobre walory użytkowe w stosunku do ceny.
Na przestrzeni lat samochody Ford ze znakiem RS były konstrukcjami bardzo zróżnicowanymi. Były wśród nich modele z silnikiem z przodu i silnikiem umieszczonym centralnie, niektóre miały napęd na wszystkie koła, inne napęd na koła tylne, a jeszcze inne - napęd przedni. Były modele z silnikami 4-cylindrowymi jak i 6-cylindrowymi, przy czym zarówno stosowano jednostki wolnossące, jak i silniki z turbodoładowaniem.
W większości przypadków kształt nadwozia projektowano opierając się na testach w tunelu aerodynamicznym, począwszy od Forda Sierra i Forda Escort RS w wersji Cosworth aż po najnowszego Forda Focus RS. Każdy z tych modeli wykorzystywał rozwiązania, które wyznaczały nowe granice możliwości technologicznych. Praktycznie każdy z nich odnosił sukcesy w sporcie motorowym. Dziś każdy z modeli noszących znaczek RS może poszczycić się imponującym sportowym rodowodem, każdy zajmuje znaczące miejsce w historii motoryzacji i niemal każdy dziś cieszy się uznaniem ekspertów i zainteresowaniem wśród kolekcjonerów.
- Jedną z najwspanialszych rzeczy jakie wiążą się z każdym kolejnym modelem RS jest imponujący rodowód i bogata tradycja, która za nim stoi. Nowy Ford Focus RS jest w takim samym stopniu samochodem dla entuzjastów z żyłką sportową, jak każdy poprzedni model z tym znaczkiem. I tak jak każdy Ford RS przed nim, nowy Focus jest udanym połączeniem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, prawdziwie sportowego charakteru oraz walorów użytkowych - podsumowuje Jost Capito. Uwaga: Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata, gdzie pomiaru zużycia paliwa dokonuje się w nieco inaczej skonstruowanych cyklach.