Nowy Ford Ranger: zawsze swoim żywiole


Nowy Ford Ranger: zawsze  swoim żywiole
2009-02-19
Europejski debiut najnowszej generacji terenowego Forda Ranger wyznaczono właśnie na Salon Samochodowy Genewa 2009. W swoim najnowszym wcieleniu Ford Ranger łączy nowoczesną, elegancką sylwetkę z solidną budową i wytrzymałością.

To bardzo poważna propozycja dla tych użytkowników, którzy szukają mocnego i pojemnego samochodu do pracy i aktywnego wypoczynku, zapewniającego dobre własności jezdne zarówno na szosie jak i w trudnym terenie.

- Marka Forda Ranger jest doskonale znana i rozpoznawana w ponad 100 krajach całego świata - mówi Henrik Nenzen, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu pojazdów użytkowych Ford of Europe. - Nowy model ma stylową linię, zapewnia większy komfort i imponuje bardzo bogatym wyposażeniem. Właśnie dlatego jest idealną propozycją zarówno na weekendowe wypady w gronie rodzinnym, jak i do normalnej, ciężkiej pracy w ciągu tygodnia.

Nowoczesna, sportowa linia nadwozia i eleganckie wykończenie wnętrza sprawiają, że nowy Ford Ranger doskonale sprawdza się jako alternatywa dla normalnego samochodu osobowego w codziennym użytkowaniu i na weekendowe wypady. Jednocześnie jego uniwersalny charakter, znaczna ładowność i solidna konstrukcja czynią go niezawodnym partnerem w biznesie.

Nowy model jest produkowany w Tajlandii, a w europejskich salonach Forda pojawi się od kwietnia br. Oferta modelowa będzie bardzo rozbudowana, począwszy od wersji podstawowej XL aż po "topową" wersję noszącą nazwę Wildtrak.

Ford Ranger - nowe śmiałe oblicze i interesujący profil

Jeżeli chodzi o stylistykę przedniej części nadwozia, nowy Ford Ranger ma znacznie smuklejszą sylwetkę, która zarazem zdradza moc i podkreśla solidną budowę i bardzo dobre własności terenowe.

Wyraźnie dominującym elementem jest krata wlotu powietrza z dwiema poziomymi poprzeczkami dzielącymi kratę na trzy poziome pola i wyraźnie wytłoczonymi literami tworzącymi nazwę „RANGER". O nowym obliczu przodu decydują także dodatkowe pionowe wąskie otwory nawiewu po obu stronach kraty wlotu powietrza oraz dodatkowy wlot powietrza pod przednim zderzakiem oraz duże reflektory o charakterystycznym kształcie, zachodzące na boki nadwozia. We wnękach w dolnej części przedniego zderzaka znajdują się jeszcze wbudowane reflektory przeciwmgielne.

W parze z nowoczesną stylistyką Forda Ranger idzie nowoczesna konstrukcja. Przód nadwozia ma nieco smuklejszy i bardziej aerodynamiczny kształt, płynnie przechodzący w boki nadwozia, obejmując przy tym wydatnie zaznaczone obrzeża nadkoli. To jeden z kluczowych elementów decydujących o bardzo solidnym, wręcz agresywnym wyglądzie Forda Ranger, który zarazem podkreśla dynamikę i dobre własności jezdne, zarówno w wersji z napędem 4x2 jak i w wersji terenowej 4x4.

Szeroko zakrojony program testów w tunelu aerodynamicznym ukształtował także takie elementy stylistyczne jak lusterka boczne. Zostały one powiększone, co poprawia widoczność do tyłu, ale jednocześnie zoptymalizowano kształt obudowy lusterek (które w wersji Wildtrak mieszczą także dodatkowe kierunkowskazy, które tworzą diody LED) w sposób zapewniający zmniejszenie zawirowań strumienia powietrza i towarzyszących im szumów.

Ford Ranger jest oferowany z trzema różnymi wersjami kabiny: z kabiną pojedynczą, kabiną przedłużoną RAP (Rear Access Panel - dodatkowe wąskie tylne drzwi) oraz z kabiną podwójną (Double Cab). Kabina przedłużona RAP jest kabiną czterodrzwiową mającą dwoje normalnych drzwi z zawiasami z przodu i dwoje dodatkowych drzwi z zawiasami z tyłu. To oryginalne rozwiązanie ułatwiające zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach lub ułatwiające wkładanie ciężkich przedmiotów po złożeniu tylnych siedzeń, pojawiło się po raz pierwszy w Fordzie Ranger w 2002 roku. Nie zapomniano również o bezpieczeństwie - specjalna konstrukcja kabiny RAP zapewnia odpowiednio wysoką odporność na skutki uderzeń bocznych, mimo braku tradycyjnego słupka środkowego stosowanego w kabinie podwójnej. Warto zaznaczyć, że Ford Ranger jest dostępny także jako podwozie z kabiną, zarówno w wersji z kabiną pojedynczą jak i kabiną przedłużoną RAP.

Nowoczesne i modne detale stylistyczne
Innym ważnym detalem, tym razem z boku, jest wykończona na czarno szczelina z otworem nawiewu w miejscu, gdzie kończy się przedni błotnik. Otwór jest wypełniony umieszczoną głęboko siatką, na której widnieje chromowany znaczek „Ranger" w wersji Wildtrak lub dodatkowy kierunkowskaz w pozostałych wersjach.

Duże lusterka boczne różnią się drobnymi detalami wykończenia, w zależności od wersji wyposażeniowej. W wersji XL obudowy lusterek są formowane z tworzywa w kolorze czarnym, przy czym w wersji Ranger XLT mają one dodatkowo nakładki ozdobne w kolorze nadwozia. Natomiast podobne nakładki w wersjach Ranger Limited i Wildtrak mają wykończenie chromowane. Lusterka są składane, co ułatwia jazdę w miejscach gdzie przestrzeń jest ograniczona. Wszystkie wersje mają lusterka ogrzewane, co poprawia widoczność i zwiększa bezpieczeństwo.

Różnice między poszczególnymi wersjami są również widoczne w wykończeniu tylnego zderzaka. W wersji XL zderzak ma kolor czarny, zaś wersje wyższe mają zderzaki chromowane, przy czym w wersjach Limited i Wildtrak w zderzakach wbudowane są dodatkowo czujniki ułatwiające parkowanie tyłem.

Paleta kolorów lakieru nowego Forda Ranger obejmuje dziesięć atrakcyjnych i modnych odcieni, z których pięć pojawia się w ofercie po raz pierwszy. Są to kolory: Highland Green, Wining Blue, Lagoon Blue, Copper Red oraz Desert Bronze.

Nowy Ford Ranger otrzymał także tylne światła w zmienionym, bardziej nowoczesnym kształcie, który optycznie scala tylną burtę z wyprofilowanymi bokami skrzyni ładunkowej. Tylne światła mają bezbarwne klosze, co jeszcze bardziej zbliża stylistykę Forda Rangera do rozwiązań spotykanych w samochodach typowo osobowych.

Styl, przestrzeń, staranność wykończenia i komfort
Mimo bardzo solidnie prezentującego się nadwozia i bardzo dobrych własności terenowych dobrze wyciszone wnętrze nowego Forda Ranger zapewnia komfort typowy dla wysokiej klasy aut osobowych. Decydują o tym wygodne, ergonomiczne fotele, klimatyzacja oraz radioodtwarzacz z możliwością odsłuchiwania plików w formacie MP3. Nie mniej ważna jest jednak konstrukcja szkieletu nadwozia, która skutecznie zatrzymuje drgania i odgłosy pochodzące z układu jezdnego.

- Jednym z priorytetów wyznaczonych dla wszystkich naszych produktów jest maksymalne obniżenie poziomu hałasów, szumów i wibracji - wyjaśnia Henrik Nenzen. - Ford Ranger nie jest tu wyjątkiem i najnowsza generacja tego modelu zapewnia większy komfort niż kiedykolwiek przedtem.

Wszystkie wersje Forda Ranger w wyposażeniu standardowym mają radioodbiorniki AM/FM z odtwarzaczem płyt CD i możliwością odtwarzania plików MP3. Radioodtwarzacze mają funkcjonalne wyświetlacze cyfrowe z wbudowanym zegarem.

W dolnej części środkowej konsoli znalazły się dwa integralne gniazdka 12V oraz - we wszystkich wersjach z wyjątkiem podstawowej XL - dodatkowe gniazdo AUX umożliwiające podłączenie iPoda lub innego dodatkowego zewnętrznego odtwarzacza muzyki.

Ford Ranger dysponuje znaczną liczbą pomysłowych i funkcjonalnych schowków. Wśród nich jest specjalne zagłębienie na okulary w środkowej konsoli, kieszenie na przednich drzwiach mogące pomieścić 0,5-litrową butelką oraz wysuwany pulpit w kształcie tacki nad zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej naprzeciw pasażera.

Pulpit ten zajmuje całą szerokość deski rozdzielczej po stronie pasażera i wytrzymuje obciążenie do 10 kg. Tym samym idealnie sprawdza się jako pulpit do pracy, na którym można pisać, bądź rozłożyć mapę.

Duża centralna konsola składa się z dwóch sekcji. W górnym zagłębieniu jest miejsce na mniejsze drobiazgi takie jak telefon komórkowy. Niżej natomiast jest użyteczna przestrzeń na większe przedmioty, łącznie z 10 pudełkami mieszczącymi płyty kompaktowe.

Standardowe wyposażenie wszystkich czterech wersji Forda Ranger obejmuje także elektrycznie sterowane szyby. Do opuszczenia szyby po stronie kierowcy wystarczy jedno dotknięcie przycisku. Jest on dodatkowo podświetlany, przez co kierowca nie musi szukać go w ciemnościach.

W kabinie pojedynczej są dwa miejsca. Kabina przedłużona (RAP) mieści cztery osoby, zaś w kabinie podwójnej może podróżować nawet pięć osób. Tylne siedzenia w kabinie przedłużonej (RAP) można złożyć dla uzyskania w ten sposób miejsca na przechowywanie cennego sprzętu, który jest bezpieczniejszy we wnętrzu niż w otwartej skrzyni ładunkowej.

- Wydajna klimatyzacja, rozbudowane funkcje audio, wskaźniki podświetlane na czerwono oraz liczne elementy ozdobne sprawiają, że wnętrze Forda Ranger jest bardzo wygodne i prezentuje się nowocześnie - tłumaczy Henrik Nenzen. - Zapewnia także idealny kompromis dla użytkowników, którzy korzystają z Forda Ranger w pracy oraz coraz szerszej grupy osób, które będą korzystać z samochodu w czasie wolnym, a dla których nowy Ford Ranger jest stylową alternatywą doskonale pasującą do nowoczesnego, aktywnego stylu życia.

Ford Ranger - moc, własności jezdne i terenowe
Podobnie jak poprzedni model, także najnowszy Ford Ranger oferuje wybór jednostek napędowych, skrzyń biegów oraz wersji układu napędowego, przez co jest w stanie zaspokoić bardzo zróżnicowane potrzeby nabywców w zakresie parametrów eksploatacyjnych i możliwości jezdnych.

Ofertę jednostek napędowych tworzą dwa silniki Diesla Duratorq TDCi z turbodoładowaniem. Są to nowoczesne silniki z wtryskiem common-rail o pojemności 2,5 litra lub 3,0 litrów.

Oba silniki wysokoprężne mogą napędzać jedną lub obie osie (napęd 4x2 lub 4x4), przy czym napęd jest przenoszony na koła za pośrednictwem 5-stopniowej ręcznej skrzyni biegów lub 5-biegowej przekładni automatycznej.

Silnik Duratorq TDCi w wersji 2,5-litrowej rozwija moc 143 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 330 Nm. Poziom emisji CO2 wynosi odpowiednio 227 g/km dla wersji z napędem 4x2 oraz 244 g/km dla wersji z napędem na wszystkie koła (4x4). Zużycie paliwa mierzone w europejskim cyklu mieszanym wynosi 8,3 l/100 km dla wersji z napędem 4x2, zaś wersja uterenowiona 4x4 w podobnych warunkach zużywa 8,9 l/100 km.*

Silnik Duratorq TDCi o pojemności 3,0 litrów ma moc 156 KM. W szczytowym momencie płasko przebiegającej krzywej momentu obrotowego jednostka ta dysponuje maksymalnym momentem 380 Nm.

- Dla wszystkich naszych klientów wybierających Forda Ranger bardzo ważne jest, że oba silniki TDCi osiągają szczytowe wartości momentu obrotowego już przy 1800 obr/min - wyjaśnia Nenzen. - A to sprawia, że Ford Ranger doskonale sprawdza się na szosie, a także podczas holowania przyczep o masie nawet do 3000 kg (w przypadku gdy przyczepa jest zaopatrzona w hamulce), co jest najlepszym wynikiem w tej klasie samochodów.

Ford Ranger w wersji 4x4 dysponuje bardzo dużym prześwitem poprzecznym, przez co świetnie sprawdza się w trudnym terenie i przy pokonywaniu przeszkód wodnych. Równie istotne z punktu widzenia własności terenowych są duże kąty natarcia i zejścia Forda Ranger.

Ford Ranger - solidny i wytrzymały
W przypadku Forda Ranger wrażenie mocy i solidności, które podkreśla linia nadwozia jest jak najbardziej uzasadnione. Podstawą tego pojazdu jest bowiem niezwykle solidna i wytrzymała konstrukcja zarówno podwozia jak i nadwozia.

Najważniejsze znaczenie ma w tym przypadku rama podwozia specjalnie zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w półciężarówce o dobrych własnościach terenowych. Zastosowana w Fordzie Ranger konstrukcja ramy z zachodzącymi na siebie i krzyżującymi się profilami wzmacniającymi zapewnia znacznie większą sztywność i wyższą wytrzymałość niż ramy z belkami o profilu „H" lub otwartym profilu ceowym lub teowym.

Właśnie wytrzymała budowa ramy decyduje o dużej ładowności Forda Ranger, jego trwałości, możliwości holowania przyczep o dużej masie, a także o bardzo dobrych własnościach jezdnych i jakości jazdy.

Ford Ranger - skrzynia ładunkowa
O bardzo dobrych własnościach przewozowych Forda Ranger decyduje pojemna, otwarta skrzynia ładunkowa za ścianami bocznymi o zwiększonej wysokości. Tak skonstruowana skrzynia zwiększa ładowność i pozwala na przewożenie bardzo zróżnicowanych ładunków.

Najważniejsze cechy skrzyni ładunkowej Forda Ranger:

  • Funkcjonalnie rozmieszczone zaczepy do mocowania ładunku. Zaczepy są łatwo dostępne i proste w użyciu. Opracowując ich konstrukcję i rozmieszczenie, konstruktorzy korzystali z bogatych doświadczeń Forda w zakresie projektowania samochodów dostawczych i ciężarowych.
  • Wewnętrzne nadkola zostały zaopatrzone w wyżłobienia umożliwiające łatwe wsuwanie elementów mocujących półki lub regały, co ułatwia bezpieczne rozmieszczanie i przewożenie ładunku.

W zależności od zamontowanej kabiny nowy Ford Ranger dysponuje otwartą skrzynią ładunkową o jednej z trzech wielkości:

  • Kabina pojedyncza - 2290 mm na 1452 mm
  • Kabina przedłużona (RAP) - 1753 mm na 1452 mm
  • Kabina podwójna - 1530 mm na 1452 mm

Ford Ranger również prezentuje się najlepiej w swojej klasie pod względem dopuszczalnej masy holowanej przyczepy. Zarówno w wersji z silnikiem TDCi Duratorq o pojemności 2,5 litra jak i w wersji 3,0-litrowej Ford Ranger może holować przyczepy o masie całkowitej do 3000 kg. *Uwaga: Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata, gdzie pomiaru zużycia paliwa dokonuje się w nieco inaczej skonstruowanych cyklach.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl