Nowy Golf GTD już w sprzedaży
pektrum modeli Golfa poszerza się: pod koniec 2008 roku wprowadzono na rynek szóstą generację tego bestsellera. Wiosną 2009 zadebiutował nowy Golf Plus. Latem pojawił się aktualny Golf GTI. Dziś prezentujemy kolejny model: nowy Golf GTD.
170 KM (125 kW) czyni z niego najmocniejszego obecnie Golfa z silnikiem wysokoprężnym.
GTD ma długą tradycję i magiczne znacznie dla kierowców diesli (skrót jest swoistą grą słów: GT - Grand Turismo - co oznacza sportową - wyścigową wersję, a TD to skrót od turbo diesel). Przed 27 laty zadebiutował pierwszy GTD, który silnikiem z turbodoładowaniem zrewolucjonizował rynek samochodów z jednostkami wysokoprężnymi. Po raz pierwszy diesel był nie tylko oszczędny, lecz również sportowy. GTD przygotował zatem drogę do światowej kariery jednostki TDI - nowoczesnego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem z koncernu Volkswagen.
Nowa generacja Golfa GTD napędzana jest nowoczesnym silnikiem TDI z systemem Common Rail i jest mocniejsza (350 Nm), oszczędniejsza (5,3 litra), czystsza (139 g/km CO2) i bardziej cicha, niż kiedykolwiek. Jest również bardziej sportowa: 8,1 sekundy na klasyczny sprint do 100 km/h i prędkość maksymalna 222 km/h są tego najlepszym dowodem.
Techniczne rozwiązania zastosowane w tym modelu należą do najnowocześniejszych wśród obecnie oferowanych na rynku. Najważniejszym z nich jest naturalnie silnik TDI. Jego jednostkowy moment obrotowy wynosi 177,8 Nm na litr pojemności. Dzięki temu, praktycznie w każdej sytuacji czterocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder zapewnia moc silnika samochodu sportowego z sześcioma cylindrami! Równie nowoczesna jest sześciobiegowa DSG Volkswagena: podobnie jak w przypadku GTI, także Golf GTD będzie dostępny opcjonalnie z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną zamiast 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Żadna inna skrzynia automatyczna nie pracuje szybciej i efektywniej, niż DSG. Golf GTD z tą przekładnią osiąga prędkość 220 km/h, przyspiesza do 100 km/h w 8,1 sekundy i zużywa średnio tylko 5,6 litra oleju napędowego na 100 km (147 g/km CO2).
GTD z obniżonym o 15 milimetrów sportowym zawieszeniem, 17-calowymi kołami ze stopu metali lekkich („Seattle") i oponami w rozmiarze 225/45 także pod względem stylistyki i wyposażenia nawiązuje do GTI. Na przykład z przodu: oprócz emblematów GTD i GTI cechami odróżniającymi te sportowe Golfy od pozostałych jest zderzak z seryjnymi światłami przeciwmgielnymi, reflektory oraz osłona chłodnicy. Charakterystyczne dla GTI czerwone poprzeczne paski w osłonie chłodnicy w modelu GTD mają kolor srebrny. Z kolei z tyłu Golfa z silnikiem Diesla można rozpoznać po chromowanej podwójnej końcówce rury wydechowej z lewej strony dyfuzora. Tylne światła w obu najmocniejszych wersjach Golfów osłonięte są przyciemnionymi pokrywami.
Filozofia Volkswagena w odniesieniu do GTD znajduje swoje odbicie także we wnętrzu. A to oznacza doskonałą ergonomię, uzupełnioną zaprojektowanymi specjalnie dla Golfa GTD elementami wyposażenia. Należą do nich między innymi sportowe fotele o najwyższej jakości, takie same, jak w Golfie GTI. Gwarantują one wygodę zarówno podczas długich podróży, jak i w czasie wyścigów na torze.
Nadesłał:
ap
|