Nowy Volkswagen Polo - nadwozie
Debiutujące Polo piątej generacji pod względem optycznym pozostaje całkowicie wierne zasadom DNA designu Volkswagena. Pierwszym samochodem z tymi genami był przedstawiony w 2008 roku VW Scirocco. To coupé jest dzisiaj samochodem o najbardziej stabilnej wartości w Niemczech.
Drugim autem był zaprezentowany jeszcze w tym samym roku Golf. Teraz - jako trzeci model zaprojektowany zgodnie z DNA designu Volkswagena - pojawia się Polo.
Ścisła współpraca designerów, konstruktorów i specjalistów od produkcji
Warunkiem realizacji tej filozofii stylistycznej są nowoczesne metody projektowania i innowacyjne technologie. Styliści, konstruktorzy i specjaliści od produkcji Volkswagena współpracowali ze sobą ściślej niż dotychczas, by wprowadzić do klasy małych samochodów taką jakość wizualną i techniczną, jaka zazwyczaj spotykana jest tylko w samochodach z wyższego segmentu. Współpraca przebiega idealnie, szczególnie w ostatnich dwóch latach, głównie dzięki zespołowi zarządzającemu kierowanemu przez prof. dr Martina Winterkorna. W jego zespole łączą siły tacy eksperci, jak prof. dr Jochem Heizmann - Członek Zarządu Koncernu Volkswagen ds. Produkcji, dr Ulrich Hackenberg - Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju i Walter de Silva - szef designu koncernu Volkswagen.
Design i wymiary
Dzięki zdefiniowanemu przez Waltera da Silvę stylistycznemu DNA Volkswagena nowe Polo, w przeciwieństwie do wielu innych samochodów z klasy A0, prezentuje się jak dojrzały samochód.
Polo z charakterystycznym, nowym obliczem rodziny VW jest pełnowartościowym samochodem o długości 3.970 milimetrów (+ 54 mm w porównaniu z poprzednikiem) i szerokości 1.682 milimetry (+ 32 mm). Oferuje on miejsce dla pięciu osób i dużego bagażu (pojemność bagażnika od 280 do 952 litrów). Zwiększenie szerokości przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości (-18 mm do 1.485 mm) nadało temu autu nowy, bardziej dynamiczny wygląd. Sylwetka samochodu zdominowana jest przez ostre, precyzyjne linie bez szybko starzejących się ozdobników stylistycznych.
Walter de Silva tworzy styl „semplicità"
Walter de Silva wpisał „la semplicità" czyli „prostotę" do swojego credo. „La semplicità" w żadnym wypadku nie oznacza rezygnacji z czegokolwiek. Wręcz przeciwnie. Jak wyjaśnił Walter de Silva - „Elegancja i emocjonalność, sportowy charakter i dynamika, tak samo jak zawsze, pozostają głównymi kryteriami przy przygotowaniu projektu i kształtowaniu ostatecznej formy. Zgodnie z zasadą prostoty starannie dobieramy środki, które najlepiej wyrażają intencje stylistów i przemawiają do oglądających".
Punktem wyjścia wszystkich przemyśleń jest dochowanie wierności marce, jej historii i wartościom. „Niektóre charakterystyczne elementy stylistyczne - wyjaśnia de Silva - stały się typowe dla Volkswagena. Opanowanie architektury i równowaga proporcji tworzą podstawę. Podkreślenie poziomych linii stało się cechą wspólną dla wielu modeli, a przysłowiowe już zamiłowanie do szczegółów - głównym środkiem wyrazu. Nowe Polo stanowi odzwierciedlenie tych zasad stylistycznych. Ma proporcje świadczące o jego pewności siebie i bardziej dynamiczną sylwetkę. Zredukowane promienie, wąskie szczeliny i ekstremalnie ostre krawędzie nadwozia podkreślają logikę koncepcji stylistycznej VW".
Przód nadwozia
Płaska osłona chłodnicy i typowy pas reflektorów, teraz dopasowane specjalnie dla Polo, po raz pierwszy zaprezentowane zostały w Scirocco. Podkreślają one szerokość i nisko położony punkt ciężkości samochodu. W przód z czarną osłoną chłodnicy i światłami harmonijnie wpisuje się zderzak w kolorze nadwozia. Poniżej, jako trzecią poziomą linię umieszczono duży wlot powietrza. Jest on zakończony po bokach światłami dziennymi i reflektorami przeciwmgielnymi ze zintegrowanymi światłami doświetlającymi pobocze. Światła do jazdy w dzień oszczędzają 0,15 litra paliwa na 100 kilometrów w porównaniu z tradycyjnymi, stale włączonymi światłami. Kilka centymetrów nad nawierzchnią znajduje się, pomalowany w kolorze nadwozia, wąski przedni spojler, który ma duży wpływ na bardzo wysoki poziom ochrony pieszych.
Zależnie od wersji wyposażenia Volkswagen oferuje Polo z dwoma wariantami reflektorów. Wersja podstawowa Trendline posiada reflektory z żarówkami H4. W wersji Comfortline i Highline zastosowano podwójne reflektory H7. Pod względem stylistycznym reflektor ze zróżnicowanymi żarówkami stanowi harmonijne przedłużenie linii osłony chłodnicy. W reflektory wbudowane są kierunkowskazy.
Tył nadwozia
Geometryczny porządek i sportowy charakter to także cechy tylnej części nadwozia. Stylistyczna forma przednich reflektorów z załamaną ku górze linią powtarza się w tylnych światłach. Mają one wyjątkową grafikę widoczną w nocy. Sięgają aż na szerokie barki Polo, na których w okolicach bocznej „linii charakteru", opiera się dach. Podobnie jak w Golfie, jako uchwyt do otwierania bagażnika służy odchylające się logo VW. Na tylnej pokrywie umieszczony jest spojler dachowy.
Tył nowego Polo ma atletyczny wygląd. Projektanci ekstremalnie wykorzystali rozstaw kół (przód + 29, tył + 30 milimetrów) i przesunęli zewnętrzne krawędzie obręczy aż do nadkoli. Nowe Polo doskonale prezentuje się z bardzo dużymi kołami i oponami. Spektrum opcjonalnych opon sięga aż do rozmiaru 215/40 R17.
Sylwetka
Boczna linia zdominowana jest przez sportowy przedni i bardzo krótki tylny zwis, wyraźnie wymodelowaną „linię charakteru" oraz niższy, schodzący zdecydowanie ku tyłowi dach. Mocno zaznaczona linia barków wprowadza nowy podział bryły samochodu i podkreśla jego atletyczny wygląd. Od czwartej generacji, w pięciodrzwiowym Polo zastosowano tak zwaną potrójną stylistykę okien. Chodzi tu o trzecią, włączoną w słupek C boczną szybę. W nowym Polo ta cecha jest szczególnie zaznaczona. W obrębie słupków A i C linia okien załamuje się ku górze i nawiązuje do przednich i tylnych świateł. Mocno wyprofilowany kształt progu i podwozie poprawiają aerodynamikę. Także lusterka Polo zostały zoptymalizowane pod tym względem, w porównaniu z poprzednim modelem uzyskują o 20 procent mniejszy opór powietrza.
Jakość i bezpieczeństwo bierne
Nowe Polo cechuje się bardzo dobrą sztywnością nadwozia
Statyczna sztywność na skręcanie o wartości 180.000 Nm/º tego Volkswagena to doskonały wynik. Wartość tą udało się uzyskać między innymi dzięki zastosowaniu stali o najwyższej wytrzymałości oraz wprowadzeniu wzmocnień w punktach węzłowych nadwozia, dostosowanych do występujących w nich obciążeń. W całej karoserii Polo zastosowano wyjątkowo sztywne elementy węzłowe z profili o konstrukcji skorupowej.
Większa stabilność mimo mniejszej masy
Nowe Polo jest doskonałym przykładem innowacyjnych rozwiązań zmniejszających masę konstrukcji. Wysoka sztywność statyczna nie odbiła się niekorzystnie na masie samochodu, a wręcz przeciwnie. Świadczy o tym fakt, że mimo zwiększenia bezpieczeństwa nadwozie nowego Polo waży o 7,5 procent mniej, niż karoseria poprzedniej generacji Polo.
Doskonała sztywność dynamiczna
Wysoka sztywność dynamiczna jest istotnym czynnikiem wpływającym na komfort amortyzowania drgań i idealnie zbalansowaną akustykę. W nowym Polo uzyskano ją dzięki optymalnej strukturze nadwozia, doborowi materiałów i innowacyjnej technice spawania i klejenia. Ponadto wysokie wartości sztywności we wszystkich ważnych strefach nadwozia zapewniają dobrą izolację akustyczną, a tym samym bardzo niski poziom hałasu we wnętrzu.
Zachowanie podczas zderzenia
Jednym z celów, jakie postawili sobie konstruktorzy Polo, było uzyskanie pięciu gwiazdek w teście EuroNCAP przeprowadzanym według nowych, zdecydowanie bardziej surowych i rozbudowanych kryteriów. W strefie wokół nóg udało się obniżyć stopień deformacji przy zderzeniu czołowym aż o 50 procent! W przypadku zderzenia bocznego wartość ta została zmniejszona o 20 procent.
Zderzenie czołowe
Podczas zderzenia czołowego dwóch samochodów, gdy uderzenie następuje w prawą lub lewą połowę przodu nadwozia, sztywna kabina pasażerska zapewnia bezpieczniejszą przestrzeń dla kierowcy i pasażera. Ekstremalnie wytrzymały wspornik poprzeczny zderzaka dba, aby energia była odprowadzana także na tę stronę nadwozia, która nie została bezpośrednio uderzona. Dzięki temu obie belki wzdłużne mogą absorbować energię. Sposób w jaki redukowana jest prędkość przy zderzeniu czołowym znacznie zmniejsza obciążenia działające na pasażerów.
Dolna belka poprzeczna w strefie nóg jest wykonana jako element hartowany w prasie. Pozwoliło to z jednej strony na zmniejszenie o połowę masy, z drugiej na uzyskanie bardzo wysokiej wytrzymałości, co obniżyło o 50 % stopień deformacji. Ochronę bierną zapewniają także pedały, które w przypadku zderzenia zwalniają przestrzeń dla stóp i podudzi.
Strefa boczna karoserii z opierającymi się na niej drzwiami, nawet przy zderzeniach czołowych z bardzo małą płaszczyzną styczną z przeszkodą, gwarantuje dodatkową stabilność. W tak zwanych „ścieżkach odprowadzania obciążeń": słupku A, elemencie podszybia opierającym się na słupku B, ramie dachu i progu zastosowano wzmocnienia o najwyższej wytrzymałości.
Zderzenie boczne
Konstruktorzy Polo poświęcili szczególną uwagę skutecznej ochronie przy zderzeniach bocznych. Jeżeli nowe Polo uderzy bokiem w przeszkodę, energia zostanie odprowadzona przez specjalny, hartowany w prasie słupek B i profilowane wzmocnienie przebiegające ukośnie przez drzwi. Znacznie wzmocnione w porównaniu z poprzednikiem zostały także wsporniki poprzeczne siedzeń oraz progi. W ten sposób przy uderzeniu bocznym zarówno prędkość wnikających do wnętrza przeszkód lub elementów uderzającego samochodu, jak i stopień deformacji zredukowane zostały o 20 procent.
Bardzo niebezpieczne są wypadki, w których samochód uderza bokiem w drzewo. Te sytuacje symulowane są w testach zderzeniowych jako „zderzenie ze słupem". Przy takim uderzeniu, dzięki bardzo stabilnej ramie dachu i sztywnym progom, nadwozie Polo zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. W porównaniu z poprzednim modelem, także w tym przypadku stopień deformacji został zredukowany o 15 procent.
Uderzenie w tył
Tylna część nadwozia nowego Polo została wzmocniona przez wyjątkowo mocne belki wzdłużne. Chroniony jest także układ paliwowy. W połączeniu z bardzo stabilną kabiną pasażerską Volkswagen spełnia najwyższe wymagania także przy uderzeniu w tylną część nadwozia.
Ochrona pieszych
Równie duży nacisk, jak na ochronę pasażerów, położono na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Już na etapie projektowania do zadań postawionych przed konstruktorami włączono wymagania związane z ochroną pieszych.
W strefie przedniej maski, poprzez odpowiednie ukształtowanie wewnętrznej blachy, stworzona została maksymalna przestrzeń deformacji, aby zapobiec uderzeniu o twarde elementy silnika. Zawiasy pokrywy komory silnika również zostały zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa pieszych. Błotniki posiadają oddzielne elementy ulegające deformacji, natomiast zderzak został tak skonstruowany, aby zagwarantować maksymalną ochronę niezmotoryzowanych uczestników ruchu.
Systemy zabezpieczenia pasażerów przed skutkami zderzeń
Nowe Polo jest wyposażone seryjnie w zestaw poduszek powietrznych obejmujący poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową (wbudowane w oparcia przednich siedzeń), napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów, a także zagłówki zapobiegające urazom kręgosłupa oraz trzy zagłówki z tyłu i zaczepy do mocowania fotelików dziecięcych Isofix.
Najbezpieczniejsze Polo w historii
Dzięki zoptymalizowanej redukcji prędkości przy zderzeniu oraz niewielkiemu stopniu deformacji nadwozie stanowi doskonałą podstawę dla utrzymania obciążeń pasażerów na niskim poziomie. Dostosowane specjalnie do Polo systemy zabezpieczenia przed skutkami zderzeń również przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka obrażeń. Dzięki wszystkim tym rozwiązaniom nowe Polo jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie na świecie.