Nowy Volkswagen Polo - silniki i przekładnie


Nowy Volkswagen Polo - silniki i przekładnie
2009-08-13
W pierwszym roku nowe Polo będzie dostępne z siedmioma silnikami – czterema benzynowymi i trzema wysokoprężnymi.

Pięć z nich jest całkowicie nowych lub po raz pierwszy zostało zastosowanych w Polo; trzy z nich mogą być opcjonalnie połączone z innowacyjną, 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG. Wszystkie silniki spełniają wymagania nowej normy emisji spalin Euro5.

Jednostki benzynowe uzyskują moc między 44 kW/60 KM i 77 kW/105 KM. Nowością w palecie są dwa najmocniejsze silniki benzynowe - 1.4 o mocy 63 kW/85 KM oraz połączony seryjnie z 6-biegową przekładnią 1.2 TSI o imponującej mocy 105 KM.

Również czterocylindrowe silniki TDI z Common Rail o wysokim momencie obrotowym i mocy od 55 kW/75 KM do 77 kW/105 KM są nowością w Polo. Silnik o mocy 66 kW/90 KM dostępny będzie także w wersji BlueMotion. Volkswagen Polo BlueMotion zużywa zaledwie 3,6 litra paliwa na 100 km i emituje 96 g/km CO2.

Poniżej zestawienie wszystkich silników Polo dostępnych w 2009 roku:

Silniki benzynowe

Silnik

kW / KM

l/100 km

g/km CO2

Max. km/h

Przekładnia

1.2

44 / 60

5,5

128

157

5-biegowa

1.2

51 / 70

5,5

128

165

5- biegowa

1.4*

63 / 85

5,9

139

177

5- biegowa

1.2 TSI*

77 / 105

5,5**

129**

190

6- biegowa


Silniki wysokoprężne

Silnik

kW / KM

l/100 km

g/km CO2

Max. km/h

Przekładnia

1.6 TDI

55 / 75

4,2

109

170

5- biegowa

1.6 TDI*

66 / 90

4,2

109

180

5- biegowa

1.6 TDI***

66 / 90

3,6**

96**

180

5- biegowa

1.6 TDI

77 / 105

4,2

109

189

5- biegowa

* Opcjonalnie z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową

** Prognoza

*** Wartości dla TDI z pakietem BlueMotion

Silniki benzynowe w szczegółach

1.2 MPI o mocy 44 kW/60 KM i 51 kW/70 KM

Gamę silników Polo otwierają dwie sprawdzone jednostki trzycylindrowe o mocy 60 KM i 70 KM z wtryskiem wielopunktowym (MPI). Zostały one zoptymalizowane pod względem masy i akustyki, spełniają również wymagania normy Euro5. Dzięki nowym rozwiązaniom technicznym i modyfikacjom nadwozia uzyskano oszczędność 0,3 litra paliwa na 100 km w porównaniu z poprzednią wersją. Również emisja CO2 została zredukowana: z 138 do 128 g/km.

Oba czterozaworowe silniki 1.2 zastosowane w nowym Polo, w mieszanym trybie jazdy, zużywają 5,5 litra paliwa. Wersja 60-konna, ważąca 1.067 kg* osiąga prędkość maksymalną 157 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 16,1 sekundy. Wersja 70-konna rozpędza się do 165 km/h, a na sprint do setki potrzebuje 14,1 sekundy (*z kierowcą ważącym 68 kg, bagażem 7 kg i zbiornikiem paliwa wypełnionym w 90%).

Swoją maksymalną moc silnik 1.2 MPI 60 KM rozwija przy 5.200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 108 Nm dostępny jest przy 3.000 obr./min. Polo o mocy 70 KM osiąga najwyższą moc przy 5.400 obr./min, maksymalny moment obrotowy 112 Nm jest dostępny także przy 3.000 obr./min. Silnik 1.2 MPI 60 KM łączony jest wyłącznie z podstawową wersją wyposażenia Trendline. Jednostka o mocy 70 KM może być zamawiana również w połączeniu z wyposażeniem Comfortline.

1.4 MPI o mocy 63 kW/85 KM

Jednostka 1.4 MPI z nową elektroniką silnika i układem wtryskowym osiąga moc 85 KM przy 5.000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 132 Nm przy 3.800 obr./min. Oferowana jest również z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG, po raz pierwszy dostępną dla modelu Polo.

Obok komfortu i dobrych właściwości dynamicznych ważący tylko 95 kilogramów silnik wyróżnia się przede wszystkim ekonomicznością. Seryjne Polo 1.4 MPI z 5-biegową przekładnią spala średnio tylko 5,9 litra paliwa na 100 km, natomiast wartość emisji CO2 wynosi 139 g/km, to jest o 0,4 litra paliwa i 11 g/km CO2 mniej w porównaniu z poprzednikiem. Podobnie jak przy jednostkach trzycylindrowych, trójdrożny katalizator silnika czterocylindrowego został wyposażony w zoptymalizowaną powłokę z metali szlachetnych, pozwalającą na spełnienie wymagań normy Euro5.

Jeżeli chodzi o dynamikę - Polo 1.4 MPI wypada nadzwyczaj dobrze. Prędkość maksymalna wynosi 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h trwa 12,1 sekundy. Bardzo dobra jest także elastyczność silnika: od 80 do 120 km/h Polo na piątym biegu przyspiesza w 18 sekund.

1.2 TSI o mocy 77 kW/105 KM

Nowe Polo z silnikiem 1.2 TSI zadebiutuje jeszcze w tym roku. Ta czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem jest całkowicie nową konstrukcją. Realizuje filozofię „downsizingu" zastosowaną w cieszących się popularnością silnikach 1.4 TSI i 2.0 TSI. Oznacza maksymalną moc przy minimalnym zużyciu paliwa. VW Polo 1.2 TSI o mocy 105 KM rozwija prędkość 100 km/h już po 9,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 190 km/h. Przy tym zużywa tyle paliwa, co 60-konna wersja podstawowa (5,5 litra) i emituje 129 g/km CO2. W porównaniu z silnikiem 1.6 poprzedniego modelu, zastąpionym przez 1.2 TSI, udało się obniżyć średnie zużycie paliwa aż o 1,2 litra. Emisja CO2 została obniżona odpowiednio o 30 g/km.

Najwyższą moc 1.2 TSI osiąga przy 5.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 175 Nm dostępny jest między 1.500 a 3.500 obr./min. Seryjnie Polo 1.2 TSI będzie oferowane z 6-biegową przekładnią manualną, jako opcja będzie dostępna skonstruowana przez Volkswagena 7-biegowa przekładnia DSG.

Silniki wysokoprężne w szczegółach

1.6 TDI o mocy 55 kW/75 KM, 66 kW/90 KM i 77 kW/105 KM

Silniki wysokoprężne z wtryskiem Common Rail dla piątej generacji Polo są całkowicie nowymi konstrukcjami. Osiągają moc 75 KM, 90 KM i 105 KM. Przewidziana jest także wersja 90-konna z pakietem BlueMotion, która zużywa tylko 3,6 litra paliwa na 100 km. Seryjnie wszystkie Polo TDI będą posiadały filtr cząsteczek stałych (DPF).

Podobnie jak 2.0 TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, także czterocylindrowe silniki o pojemności 1.6 litra charakteryzują się doskonałymi właściwościami akustycznymi, dobrą dynamiką oraz ekstremalnie niskim zużyciem paliwa i emisją CO2. Wszystkie warianty Polo 1.6 TDI spełniają wymagania nowej normy Euro5.

Pod względem technicznym silniki TDI o pojemności 1.598 cm3 reprezentują najwyższy standard. System Common Rail wtryskuje olej napędowy bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 1.600 bar.

1.6 TDI o mocy 55 kW/75 KM

Jednostka 1.6 TDI o mocy 75 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 195 Nm między 1.500 a 2.000 obr./min,. Zużycie paliwa wynosi 4,2 litra na 100 km, a emisja CO2 - 109 g/km. Maksymalna moc dostępna jest przy 4.000 obr./min. Polo 1.6 TDI w tej wersji przyspiesza do setki w 13,9 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h. Przy seryjnej 5-biegowej przekładni manualnej na przyspieszenie od 80 do 120 km/h, na najwyższym biegu, nowe Polo potrzebuje dokładnie 18 sekund.

1.6 TDI o mocy 66 kW/90 KM

By obniżyć koszty utrzymania, zużycie paliwa i emisję CO2, Volkswagen oferuje nowe Polo 1.6 TDI z pakietem BlueMotion. W tym przypadku moc wynosi 90 KM, a dzięki innowacyjnemu połączeniu rozwiązań obniżających spalanie - między innymi automatycznego systemu Start-Stop - zużycie paliwa wynosi zaledwie 3,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Odpowiada to emisji dwutlenku węgla na poziomie 96 g/km. W wersji standardowej, bez pakietu BlueMotion, Polo 1.6 TDI o mocy 90 KM spala 4,2 litra oleju. Maksymalny moment obrotowy 230 Nm jest dostępny między 1.500 a 2.500 obr./min.

1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM

To najbardziej dynamiczna, 105-konna wersja silnika 1.6 TDI. Moment obrotowy 250 Nm osiągany jest w zakresie od 1.500 do 2.500 obr./min. Polo z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 10,4 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 189 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,2 litra na 100 km.

Dwusprzęgłowa przekładnia DSG

7-biegowa DSG

Seryjnie nowe Polo wyposażone jest w precyzyjnie zmieniające przełożenia i dobrze zestopniowane przekładnie 5-biegowe. W przypadku jednostki 1.2 TSI jest to 6-biegowa przekładnia manualna. Maksymalną efektywność, dynamikę i komfort zapewnia 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Poprzez możliwość dostosowania parametrów i charakterystyki przekładnia ta może być oferowana w połączeniu z różnymi typami silników. Będzie ona dostępna jako opcja do Polo 1.4 MPI o mocy 85 KM, 1.6 TDI o mocy 90 KM i 1.2 TSI o mocy 105 KM.

Budowa i działanie 7-biegowej DSG

W pierwszej na świecie 7-biegowej DSG dla samochodów produkowanych w wielkich seriach zastosowano dwa suche sprzęgła z hydraulicznie regulowanym ciśnieniem. Moc silnika przenoszona jest przez wał korbowy i dwumasowe koło zamachowe na podwójne sprzęgło. Jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste, drugie biegi parzyste i bieg wsteczny. Rezultatem takiego mechanizmu jest brak przerwy w sile ciągu przy zmianie przełożenia. Rozwiązanie to łączy w sobie dużą wygodę i wyjątkowo komfortową i dynamiczną zmianę biegów.

Osiągnięcie takich właściwości stało się możliwe dzięki inteligentnemu elektrohydraulicznemu sterowaniu przekładnią, dwóm sprzęgłom oraz dwóm wałkom. Dzięki temu najbliższy wyższy bieg będzie cały czas czekał w „gotowości" na aktywowanie. Jeżeli Polo jedzie na szóstym biegu, siódmy bieg jest już włączony, ale jeszcze „nieaktywny". Gdy tylko osiągnięty zostanie idealny punkt na zmianę przełożenia, sprzęgło odpowiedzialne za szósty bieg otworzy się automatycznie, a drugie zamknie i w ten sposób aktywny będzie siódmy bieg. Dochodzi wówczas do nakładania się operacji otwierania i zamykania obu sprzęgieł tak, że cały proces zmiany przełożenia przebiega niezwykle komfortowo w ciągu kilku setnych sekundy - szybciej, niż zrobiłby to najbardziej profesjonalny kierowca.

Interesujące informacje o 7-biegowej DSG

  • W 7-biegowej DSG pracuje 1,7 litra oleju
  • 7-biegowa DSG waży 70 kilogramów
  • Maksymalny moment obrotowy silników, które są łączone z 7-biegową DSG wynosi 250 Nm
  • DSG zadebiutowała na rynku w 2003 roku - po raz pierwszy 6-biegowa DSG w Golfie R32
  • W 2003 roku w DSG wyposażono Bugatti Veyron 16.4 o mocy 1001 KM
  • Pod koniec 2007 roku rozpoczęła się seryjna produkcja 7-biegowej DSG - pierwsze zastosowanie w Golfie TSI 90 kW
  • W 2009 roku 7-biegowa DSG będzie po raz pierwszy zamontowana w Polo

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl