Ntykoncepcja jest kobietą?


2017-10-27
30 października obchodzimy Światowy Dzień Kobiecości, zwany czasem Światowym Dniem Spódnicy. W ramach uczczenia tego święta, oprócz założenia spódnicy, warto zastanowić się nad nieco bardziej nowoczesnym pojmowaniem kobiecości. Jego początek często wiążemy z wynalezieniem antykoncepcji hormonalnej.

Zaczęło się od pigułki

Wynalezienie i wprowadzenie do sprzedaży tabletki antykoncepcyjnej stanowiło wielki postęp w działaniach na rzecz równouprawnienia kobiet. Do tego momentu dominująca forma antykoncepcji, czyli prezerwatywa, wymagała zaangażowania mężczyzny i często stosowanie jej było zależne wyłącznie od jego woli. Wcześniej nierzadko kobiety zachodziły w nieplanowaną ciążę, sprawiając, że stawały się przywiązane do domu i męża. Pigułka umożliwiła kobietom przejęcie kontroli nad swoją płodnością. Dzięki niej, kobiety mogły samodzielnie zdecydować, czy chcą mieć dzieci, a jeśli tak, to kiedy i ile. Pozwoliła im pogodzić plany macierzyńskie z ambicjami życiowymi, społecznymi, zawodowymi. Tabletki antykoncepcyjne dały kobietom wolność do decydowania o swoim życiu.

Świadome swoje seksualności

Współcześnie pojmowana kobiecość to przede wszystkim świadomość własnej wartości, poczucie kontroli nad swoim życiem, decyzyjność w kwestii planów na przyszłość. Kobiety, zwłaszcza te młodsze, są też coraz bardziej świadome swojej seksualności i nie traktują jej jako czegoś krępującego. Seksualność kobiet przestaje być tematem „tabu”. Jednak obszarem, nad którym warto wciąż pracować, jest kwestia antykoncepcji. Według różnych rankingów, ciągle jedną z najpopularniejszych metod zapobiegania ciąży jest… stosunek przerywany. Tak naprawdę z antykoncepcją nie ma on nic wspólnego: wskaźnik Pearla dla tej metody wynosi około 15-28, co oznacza, że na 100 par wybierających stosunek przerywany, aż 15 do 28 ryzykuje zajście w ciążę. Powoli jednak ta świadomość się zmienia. Coraz więcej kobiet jest dobrze zorientowanych w nowoczesnych metodach antykoncepcyjnych oraz wie, na jakie możliwości i opcje może się zdecydować. Według badania zrealizowanego przez Neurohm w ramach kampanii „Antykoncepcja szyta na miarę”, aż 93 procent kobiet uważa, że powinny wybrać środek antykoncepcyjny wspólnie z ginekologiem.

Antykoncepcja dla każdej kobiety

Na rynku preparatów antykoncepcyjnych królują te przeznaczone właśnie dla kobiet. Jak tłumaczy prof. Violetta Skrzypulec – Plinta, specjalista ginekolog – położnik, endokrynolog, seksuolog, kierownik Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, obecnie każda kobieta może wybrać antykoncepcję szytą na miarę, która odpowiada jej stylowi życia. – Antykoncepcja różni się między sobą sposobem przyjmowania, dawkami hormonów, długością działania antykoncepcyjnego. Najpopularniejszą jest antykoncepcja doustna w postaci tabletek, o przyjmowaniu których należy pamiętać codziennie. Wymagana jest zatem systematyczność, dobra pamięć lub aplikacja przypominająca „czas na pigułkę”. Są tabletki zawierające jedynie sam progestagen – polecane szczególnie kobietom po 35. roku życia, palącym papierosy lub karmiącym (można stosować już 6 tyg. po porodzie) oraz tabletki dwuskładnikowe mające w swym składzie: progestagen z estrogenem. Ich skuteczność jest bardzo wysoka. W Polsce od niedawna jest dostępna tabletka o bardzo niskiej zawartości estrogenu. Jest to dobre rozwiązanie dla młodych kobiet o prawidłowym BMI, które nie potrzebują wysokiej dawki hormonów. Należy pamiętać, że dobrze dobrana antykoncepcja hormonalna będzie przynosić szereg korzyści pozaantykoncepcyjnych jak m.in.: regulację cyklu i obfitości krwawień, redukcję napięć przedmiesiączkowych, zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jajnika czy trzonu macicy – wymienia ekspertka. – Prócz tabletek, dostępne na rynku są plastry antykoncepcyjne stosowane raz na tydzień, ringi dopochwowe – zakładane na 3 tygodnie, implant podskórny aplikowany raz na trzy lata lub systemy wewnątrzmaciczne chroniące przed nieplanowaną ciążą przez 3 lub 5 lat – dodaje.

W spódnicy czy w spodniach – 30 października każda kobieta powinna być dumna ze swojego modelu kobiecości, ponieważ sama go wybrała i ukształtowała.

 

Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.antykoncepcjanamiare.pl

O kampanii:

Antykoncepcja szyta na miarę, to kampania edukacyjno-informacyjna, której celem jest budowanie świadomości kobiet na temat doustnej antykoncepcji hormonalnej oraz na temat jej prawidłowego doboru. Ideą projektu jest uspójnienie oraz poszerzenie wiedzy o antykoncepcji doustnej. Inicjatywę merytorycznie wspiera ekspert z zakresu psychologii i ginekologii. Więcej informacji o kampanii oraz o hormonalnej antykoncepcji doustnej można znaleźć na stronie: www.antykoncepcjanamiare.pl.

O badaniach:

Analiza przeprowadzona przez Neurohm to badanie ankietowe, wykonywane metodą BIOcode - narzędziem mierzącym Czas Reakcji. Dzięki temu można określać, na ile deklaracja jest faktycznie zgodna z tym, co dany respondent myśli. Jest to tzw. Emocjonalna Pewność Postawy. W badaniu analizowano podejście kobiet, które stosują, na co dzień tabletki antykoncepcyjne, do antykoncepcji doustnej i jej różnych rodzajów. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Gedeon Richter Polska.

Nadesłał:

MCConsultants

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl