Obawy związane z realizacją projektów badawczych podcinają skrzydła innowacyjnej gospodarce
Biurokratyczne bariery, niepewność związana z wywiązaniem się z założeń programowych oraz niewystarczające kompetencje w zespołach projektowych to główne powody, dla których polscy przedsiębiorcy nie decydują się na prowadzenie badań naukowych nad innowacyjnymi rozwiązaniami w ramach projektów.
Warszawa, 21 maja 2013 r. – Wyniki tegorocznego raportu Komisji Europejskiej[1], dotyczące poziomu innowacyjności gospodarek poszczególnych krajów, okazały się co najmniej niepokojące – Polska zamyka ten ranking jako „innowator o skromnych wynikach”. W przeprowadzonym badaniu wzięto pod uwagę 24 czynniki, w tym wysokość wydatków publicznych na badania naukowe, inwestycje prywatnych firm w badania, jakość szkolnictwa wyższego, a także relacji przemysłu z nauką. Niski poziom innowacyjności krajowej gospodarki potwierdza stopień nakładów finansowych na działalność B+R w Polsce – w 2011 roku stanowiły one tylko 0,77 proc. PKB, przy średniej dla Unii Europejskiej na poziomie 1,26 proc.[2] Do 2020 roku poziom ten ma wzrosnąć do 1,7 proc.[3] Otwartą kwestią pozostaje więc pytanie, jak przekonać biznes do inwestowania środków na ten cel.
Polscy przedsiębiorcy rzadko angażują się w projekty badawcze. Powodów tego stanu rzeczy jest wiele. Pierwszym bywa często bariera mentalna. – Lokalni biznesmeni patrzą na projekty poprzez pryzmat korzyści finansowych. Zapominają lub nie mają świadomości, że realizując takie działania osiągają dodatkowe profity, jak np. nawiązanie relacji z partnerami biznesowymi z kraju i ze świata czy promocja własnego produktu oraz kompetencji, które trudno przeliczyć na pieniądze, ale które w dłuższej perspektywie mogą przynieść wymierny sukces – mówi Joanna Stalewska, Prezes Zarządu AMbER Project Group, spółki świadczącej eksperckie usługi doradcze i szkoleniowe w obszarze projektów badawczych i wspierających badania.
Dla większości przedsiębiorców podstawowym problemem jesthttp://www.amberproject.pl/ Kontakt: Joanna Stalewska Milena Łuszczyk [1] InnovationUnion Scoreboard 2013, Komisja Europejska, 2013 r. [2] Dane Eurostatu [3] EUROPA 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komisja Europejska, 2010 r.
Prezes Zarządu
AMbER Project Group
tel.: 602 592 622
mail: joanna.stalewska@amberproject.pl
Account Executive
Monday PR
tel.: 728 547 921
mail: milena.luszczyk@mondaypr.pl
Nadesłał: