Od przyjacielskiej pomocy do kompleksowego programu CSR.


Od przyjacielskiej pomocy do kompleksowego programu CSR.
2008-11-07
Minął trzeci rok współpracy BPSC SA z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach Trzy lata aktywnego wspierania katowickiej ASP to wymierne korzyści dla jej studentów oraz niebanalny sposób na wykreowanie nowego wizerunku firmy.

12 absolwentów uczelni uzyskało wsparcie finansowe w ramach dorocznego konkursu na najciekawszą pracę dyplomową, 22 wybrane dzieła zostały zakupionych przez Zarząd BPSC. Innymi formami wsparcia były również stypendia ułatwiające kontynuację studiów za granicą, czy możliwość współpracy z działem marketingu firmy. Młodzi twórcy zrewanżowali się wykorzystaniem swego niebanalnego potencjału twórczego, który wytyczył kierunek zmian wizerunku firmy. 

Współpraca jednego z największych producentów oprogramowania wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem z katowicką uczelnią ma swe korzenie w osobistych znajomościach Ignacego Miedzińskiego, Prezesa Zarządu BPSC z twórcami związanymi z powstaniem katowickiej uczelni. Sztuka obecna była w firmie od zawsze, jej logo oraz nazwę flagowego produktu, systemu IMPULS, stworzył nieżyjący już artysta plastyk – Tomasz Struk. To właśnie rozmowy o sytuacji młodych śląskich twórców zainspirowały Zarząd BPSC do czynnego zaangażowania się w ideę wsparcia i promowania absolwentów katowickiej ASP.  Efektem jest realizowany od 3 lat program, którego celem jest nie tylko bezpośrednie wspieranie i promocja młodych twórców, ale także zachęcanie do podobnych działań przedsiębiorców – klientów i kooperantów BPSC.  

- Nasz program wspierania Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach doskonale pokazuje jak ważne w działaniach prospołecznych są konsekwentne działanie oraz jasno wytyczony cel – mówi Ignacy Miedziński, Prezes Zarządu BPSC SA – Mimo, że u podstaw tej współpracy nie stały skomplikowane analizy jej wpływu na wizerunek firmy, a naturalna chęć pomocy bliskiemu nam środowisku, po trzech latach osiągnęliśmy etap oczekiwanej przez obie strony dojrzałości programu. Dzięki temu nasza aktywność w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu zyskała kolejny istotny wymiar – dodaje Prezes Miedziński. Osią programu stał się konkurs na najlepszy Dyplom, od którego rozpoczęła się współpraca z uczelnią. Właśnie wokół konkursu realizowana jest większość działań. Jego założenia i regulamin powstały we współpracy z wykładowcami Akademii. Ze względu na bardzo zróżnicowane potrzeby młodych ludzi, zapadła decyzja o przyznawaniu nagród pieniężnych. Słuszność tej decyzji potwierdziły późniejsze rozmowy z laureatami konkursu, którzy uzyskane w ten sposób wsparcie przeznaczyli przede wszystkim na zakup materiałów do swoich kolejnych prac. Proces wyboru nagradzanych prac pozostawiony został władzom uczelni.

Nagrody wręczane są co roku, podczas wernisażu otwierającego wystawę prezentującą wybrane prace dyplomowe. Promocja wystawy realizowana jest również przy wsparciu BPSC. Poza oczywistymi korzyściami finansowymi, jakie odnoszą młodzi ludzie rozpoczynający dopiero swoją karierę zawodową, wygrana w konkursie to także szansa na zaistnienie w świadomości otoczenia. Gośćmi wernisażu są przedstawiciele środowisk biznesowych, lokalnych władz oraz mediów. Konkurs relacjonowany jest szeroko przez regionalne media – w prasie radiu telewizji pojawiają się wywiady z laureatami, prezentowane są ich sylwetki.  Spośród dzieł wszystkich absolwentów danego roku akademickiego kilka zostaje zakupionych, stając się ozdobą siedziby BPSC. Jest to często pierwsza okazja dla młodych twórców do zaistnienia na wolnym rynku sztuki, np. poprzez konieczność wyceny własnej twórczości czy prowadzenia rozmów z potencjalnym nabywcą. Dzieła sztuki znajdujące się w budynku firmy, obok swej funkcji estetycznej dają również okazję do promocji artystów w kontaktach z przedstawicielami biznesu przybywającymi na spotkania. Realizowanych jest wiele innych projektów zmierzających do zaprezentowania młodej sztuki.

Jedna z wersji firmowej prezentacji zawiera reprodukcje promowanych dzieł. Zainteresowani sylwetkami artystów odsyłani są do specjalnie stworzonego serwisu internetowego, gdzie prezentowani są laureaci konkursów oraz ich dokonania. Kolejną wspólną inicjatywą było wydanie kalendarza promującego młodych twórców – znalazły się w nim najlepsze dyplomy katowickiej ASP z ostatnich 5 – lat. Prace zostały wybrane przez rektora ASP – Pana Mariana Oslislo. Kalendarz miał pokazać ogromną różnorodność i wszechstronność dzieł powstających w tym ośrodku akademickim. Kilkaset kalendarzy zostało rozdystrybuowany wśród partnerów, klientów BPSC oraz przedstawicieli mediów. Kalendarz został bardzo dobrze przyjęty – znacząco wzrosła liczba zapytań o możliwość kontaktu z prezentowanymi twórcami. Również przypadająca w tym roku dwudziesta rocznica istnienia BPSC stała się okazją do zaangażowania studentów ASP. Zostali zaproszeni do udziału w konkursie na statuetkę upamiętniającą jubileusz firmy.

Poziom oraz ilość złożonych prac zaskoczył wszystkich, również wykładowców ASP. Ostatecznie przyznane zostały dwie równorzędne nagrody. Prace złożone w konkursie zostały zaprezentowane podczas obchodów jubileuszu 20 – lecia firmy, w którym uczestniczyło ponad 500 gości. Kontakt z absolwentami uczelni jest kontynuowany po rozpoczęciu ich karier artystycznych – na wsparcie mogą również liczyć projekty, w których biorą udział. Przykładem jest sponsoring, organizowanej w katowickiej galerii Szyb Wilson, wystawy zatytułowanej Hałda You Do. Swoje prace zaprezentowało tam jedenastu młodych twórców. Jedna z absolwentek, Katarzyna Budka od roku współpracuje z działem promocji BPSC kreując nowy kierunek graficznej tożsamości firmy. Na wsparcie mogą również liczyć te osoby, które planują kontynuować studia na innych, często zagranicznych, uczelniach. Realizowany program jest wynikiem, satysfakcjonującej obie strony, równowagi między oczekiwaniami uczelni oraz możliwościami średniej wielkości firmy.

Wielowymiarowość współpracy, jak również jej otwartość na nowe elementy jest dobrą podstawą do długofalowych działań, przynoszących obu stronom korzyści składające się na nowoczesne pojmowanie mecenatu.  Podejmowane od 3 lat działania zostały docenione przez władze katowickiej uczelni, BPSC zostało uhonorowane tytułem „Sponsora Młodej Sztuki” - Model współpracy, jaki wspólnie wypracowaliśmy na przestrzeni ostatnich trzech lat jest tym, do którego zawsze dążymy w kontaktach ze światem biznesu – mówi Marian Oslislo, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach – Wsparcie, jakie otrzymujemy nie ogranicza w żaden sposób swobody naszej działalności – zarówno w sferze organizacyjnej jak i artystycznej. Niezmiernie ważny jest również aspekt rynkowy, z jakim stykają się nasi studenci, zakup dzieł przez BPSC pokazuje im, że ich praca ma wymierną wartość ustalaną na naturalnych, wolnorynkowych zasadach. Myślę, że otwarta formuła tego programu wsparcia uczelni przyniesie w najbliższych latach jeszcze wiele zaskakujących form – zauważa Rektor Oslislo. 

Informacja dodatkowe: W 1946 roku powstał w Katowicach oddział wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Sześć lat później, na pół wieku, włączono go do krakowskiej ASP. W 2001 roku placówka usamodzielniła się i od tego czasu jest pełnoprawną Akademią Sztuk Pięknych.O kształcie i kierunkach rozwoju katowickiej szkoły zawsze decydowali wybitni artyści. Pracowali tutaj między innymi: Czesław Rzepiński, Aleksander Rak, Andrzej Pietsch, Andrzej S. Kowalski, Rafał Pomorski, Tadeusz Grabowski. Aktualnie pracuje tutaj 80 wykładowców, 24 z nich to profesorowie. Wśród nich między innymi: Marian Oslislo, Roman Kalarus, Tomasz Jura, Józef Budka, Jan Szmatloch, Adam Romaniuk, Stanisław Kluska, Jacek Rykała, Ireneusz Walczak, Andrzej Tobis, Zbigniew Blukacz, Kazimierz Cieślik, Jerzy Wutke, Michał Kliś i Andrzej Sobaś.O wartości szkoły decydują przede wszystkim wyniki absolwentów. A pierwsze lata samodzielności dla młodej katowickiej Akademii to doskonały okres. Dwa razy z rzędu (Krzysztof Rzeźniczek w 2006 i Kalina Zielkowska w 2005 roku) jej absolwenci otrzymali Grand Prix w Konkursie dla Wybitnych Młodych Artystów Malarzy organizowanym przez Fundację im. Franciszki Eibisch. Sukcesy młodych, ale już szeroko znanych artystów: Ksawerego Kaliskiego (multimedia), Aleksandra Kozery, Kaliny Zielkowskiej, Grzegorza Hańderka (Grand Prix Triennale Grafiki Polskiej 2006) oraz II, III i V nagroda w Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, czy też II nagroda dla Michała Minora w konkursie Międzynarodowego Triennale Grafiki „Najlepszy Dyplom – Grafika Polska 2005”, a także zwycięstwo Magdaleny Drobczyk w konkursie na plakat 20. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie i III miejsce Szymona Kobylarza w telewizyjnej Dolinie Kreatywnej, a także zwycięstwo Natalii Jakóbiec w prestiżowym International Design Award 2007, to najlepszy dowód na to, że w szkole panuje twórcza atmosfera, a pozytywna energia otwiera umysły i kształtuje wrażliwość młodych ludzi.
Co ważne, uczelnia jest otwarta nie tylko dla studentów. ASP w Katowicach organizuje szkolenia i warsztaty dla firm komercyjnych. Szkoła prowadzi także Akademię Weekendową, czyli zajęcia dla dorosłych miłośników sztuki.
 BPSC SA od prawie 20 lat zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Sztandarowym produktem firmy jest zintegrowany pakiet klasy MRPII/ERP Impuls 5. System należy w tej chwili do ścisłej czołówki oferowanych na rynku rozwiązań tej klasy, będąc jednocześnie najbardziej popularnym polskim systemem. Dzięki swojej kompleksowości i elastyczności wykorzystywany jest przez prawie 400 średnich i dużych przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki. Firma zatrudnia ponad 200 osób - najwyższej klasy specjalistów w doskonały sposób łączących wiedzę na temat nowych technologii ze znajomością potrzeb współczesnych przedsiębiorstw. W ubiegłym roku BPSC rozpoczęła budowanie grupy kapitałowej, obejmując 75% udziałów w ukraińskiej spółce Kompass Plus oraz tworząc spółkę Proximus zajmującą się sprzedażą oprogramowania towarzyszącego ERP w sektorze przemysłu, energetyki i przedsiębiorstw użyteczności publicznej. W skład Grupy Kapitałowej BPSC wchodzi także spółka ITalents specjalizująca się w leasingu pracowników branży teleinformatycznej. BPSC jest laureatem prestiżowych konkursów: Lider Polskiego Biznesu, Lider Rynku oraz Euro Leader. Zostało wyróżnione także Cezarem i Diamentem Śląskiego Biznesu. Według rankingu firmy audytorskiej Deloitte w latach 2003 - 2005 spółka należała do grona 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej (Technology FAST 50). W 2005 roku znalazła się także w grupie 500 najdynamiczniejszych spółek technologicznych z całej Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (Technology Fast 500). Od 2005 roku posiada tytuł Gazeli Biznesu. W 2006 roku system Impuls 5 zajął pierwsze miejsce w konkursie Produkt Roku. Rok później BPSC otrzymała nagrodę Złoty Bit – IT w Budownictwie. Na początku 2008 roku miesięcznik „MSI” przyznał spółce tytuł Najlepszego Dostawcy dla Przemysłu w kategorii Polski System MRPII/ERP. W tym samym roku BPSC otrzymało także tytuł Partnera Roku Oracle. Wśród klientów BPSC są m.in. Enion SA, Morliny - Grupa Animex, Kler, Sokpol, OSM Piątnica, WSP Społem Kielce, Krajowa Spółka Cukrowa, BIG – STAR, Stalexport-Transroute Autostrada, FPiN Wapienica, Grupa Kapitałowa GLINIK.  Więcej informacji na stronie: www.bpsc.com.pl

Dodatkowe informacje: Dariusz Wala BPSC SA GSM 660 719 399 TEL  032 349 36 09 dwala@bpsc.com.pl

Nadesłał:

dwala

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl