Opony przyszłości według Goodyear zaprezentowane po raz pierwszy w Polsce
Czy inteligentne opony i autonomiczne pojazdy zastąpią kierowców? Czy Polacy są gotowi na rozwój współdzielonej mobilności? Na te i inne pytania dotyczące prognozowanych trendów w obszarze motoryzacji odpowiadali eksperci, biorący udział w konferencji zorganizowanej przez Goodyear w Warszawie.
Kiedy ponad 120 lat temu Charles Goodyear tworzył pierwszą technologię produkcji gumy, nawet nie przypuszczał, że jego wynalazek w przyszłości zrewolucjonizuje nie tylko branżę motoryzacyjną, ale odegra też ważną rolę w transporcie lotniczym, a nawet kosmicznym. Co więcej, jeszcze parę lat temu wielu ludzi nie dawało wiary, że opona może być czymś więcej niż tylko łącznikiem między drogą a pojazdem.
Współczesne opony potrafią wiele. Dopasowują się do pokonywanych nawierzchni, są zdolne do jazdy nawet po przebiciu, wyposażone w specjalne technologie oferują cichszą i przyjemniejszą podróż, a dzięki specjalnym mieszankom umożliwiają bezpieczniejszą jazdę. Jednak Goodyear po raz kolejny udowadnia, że opony mogą jeszcze więcej, a ich rola w przyszłości może być kluczowa dla jakości życia ludzi.
Przez 120 lat istnienia firmy, Goodyear konsekwentnie wspiera rozwój nowatorskich form mobilności. W kolejnych latach koncern zamierza skoncentrować działania na czterech kluczowych obszarach, które określa mianem F.A.C.E., czyli: floty, autonomiczne pojazdy i połączone z internetem oraz auta elektryczne.
Według szacunków do 2050 roku większość ludności świata będzie mieszkać w miastach, co będzie się wiązało ze znacznym obciążeniem sieci transportowych, ale także środowiska. Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura komunikacyjna będzie zatem kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem. Produkty, takie jak Oxygene, wyposażone w sztuczną inteligencję i system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – które umożliwiają łączenie się opony z Internetem Rzeczy, komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, wydają się idealnym rozwiązaniem problemów motoryzacji przyszłości. Ogromne znaczenie dla miejskiej motoryzacji jutra może mieć też zdolność opony koncepcyjnej Goodyear do oczyszczania powietrza. Specjalny bieżnik ogumienia Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. Co więcej, Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.
„Zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) pozwala na łączenie różnych dziedzin w jedną całość. Można powiedzieć, że sztuczna inteligencja nabiera holistycznego charakteru, tzn. coraz więcej modułów – jak sensoryka, uczenie maszynowe – jest łączonych w jednym projekcie w systemy kontekstowe, które pozwalają na lepsze dostosowanie się produktu do warunków zewnętrznych. Ten trend jest coraz bardziej widoczny w medycynie, finansach, ale prym w tym wiedzie motoryzacja. Opona Goodyear Oxygene doskonale wpisuje się w cykl tych przemian” – komentuje dr Aleksandra Przegalińska, futurolog, ekspert ds. sztucznej inteligencji.
Z myślą o przyszłości bliższej i dalszej
Projektując opony koncepcyjne, inżynierowie Goodyear z Centrum Innowacji w Luksemburgu myślą nie tylko o dalszej przyszłości, ale przygotowują też rozwiązania dla pojazdów, które już niebawem mogą zagościć w powszechnym użyciu.
Prototyp EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive, który ma szansę pojawić się na drogach już w przyszłym roku, został opracowany z myślą o rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych. Dzięki innowacyjnej rzeźbie bieżnika oferuje użytkownikom dłuższe przebiegi, ale także cichszą i bardziej komfortową jazdę. Konstrukcja o dużej nośności gwarantuje większą trwałość opony, ale także wysokie osiągi i niższe opory toczenia, co przekłada się na dłuższy zasięg pojazdów.
Z kolei Eagle F1 Asymetric 3, wyposażona w kompletny system czujników i algorytmy pracujące w chmurze, została opracowana z myślą o flotach. Prototyp inteligentnej opony Goodyear umożliwia stałą łączność i współdzielenie danych w czasie rzeczywistym, co pozwala optymalnie eksploatować opony, wdrażać bezpieczniejszą i bardziej efektywną kosztowo motoryzację oraz maksymalizować czas bez przestojów. Czujniki w inteligentnym ogumieniu Goodyear zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i w czasie rzeczywistym dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki tym algorytmom, informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty.
Czy konsumenci są gotowi na nadchodzącą rewolucję w motoryzacji? Zdaniem Katarzy Panek, z firmy Panek S.A., świadczącej usługi car-sharing, widać dużą zmianę w podejściu nie tylko polskiego społeczeństwa. „Jesteśmy świadkiem przemian, które rozgrywają się na naszych oczach każdego dnia. Dwa lata temu o naszej usłudze mówiliśmy, że jest rewolucyjna, dziś jest normalna, dla wielu osób codzienna. Polskie społeczeństwo jest gotowe na zmiany, doskonale potrafi się do nich dostosować, mało tego, jesteśmy jednym z najbardziej kreatywnych narodów w Europie”.
Goodyear
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia około 64 000 osób i wytwarza swoje wyroby w 48 zakładach w 22 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron, w stanie Ohio i Colmar-Berg, w Luksemburgu, które dostarczają najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Więcej informacji na temat Goodyear i produktów firmy znajduje się na stronie https://www.goodyear.eu.
W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A., która jest największym tego typu zakładem w Europie, zatrudniającym prawie 3 tys. osób.