Poradnik jest oparty na wywiadach z dyrektorami ds. marketingu (Chief Marketing Officer - CMO) przedsiębiorstw o wysokiej pozycji rynkowej, takich jak Dow Chemical, JetBlue Airways, MasterCard, PayPal, Quiznos, The Hershey Company i Viking River Cruises. Opracowanie zawiera wskazówki na temat procedur pomagających CMO w czerpaniu jak największych korzyści biznesowych z danych, technologii i treści.
Szefowie działów marketingu stoją obecnie w obliczu wielu zmian dotyczących technologii, działalności biznesowej i zachowań klientów, które znacznie zwiększają złożoność każdego działania marketingowego. W tym nowym środowisku biznesowym CMO muszą krytycznie spojrzeć na dotychczasowe procesy oraz wykorzystać dostępne dane, technologie i treści do zapewnienia klientom lepszej obsługi, a także w celu zobrazowania wpływu marketingu na wyniki biznesowe. Aby pomóc specjalistom ds. marketingu w skutecznym zarządzaniu taką transformacją, poradnik udostępnia praktyczne porady opracowane na podstawie szczegółowych wywiadów z dwudziestoma CMO pracującymi w przedsiębiorstwach różnych branż i różnej wielkości.
Mimo że nie istnieje jednolity model biznesowy, który pasowałby do wszystkich firm, w wyniku wywiadów wyłoniono cztery wspólne aspekty wpływające na decyzje dyrektorów ds. marketingu: kompetencje, spójność, elastyczność i odpowiedzialność.
Kompetencje: Respondenci stwierdzili, że aby prowadzić bardziej skuteczny i nowoczesny marketing, uczynili z rozwoju kompetencji pracowników swój priorytet. Najlepsi CMO dużo inwestują w pomoc pracownikom w zdobywaniu nowych umiejętności - np. w zakresie pozyskiwania ważnych informacji o klientach, drążenia danych czy tworzenia treści.
Spójność: Poradnik pokazuje, że aby zapewnić zaangażowanie klientów we wszystkich punktach kontaktu, pracownicy na wszystkich stanowiskach i szczeblach przedsiębiorstwa powinni stosować takie same procesy i kierować się wspólną kulturą organizacyjną.
Elastyczność: Aby spełnić wymagania klientów oczekujących wyjątkowej obsługi, przedsiębiorstwo powinno posiadać wydajne zespoły złożone z pracowników różnych działów, a także charakteryzować się elastycznością umożliwiającą sprawne testowanie nowych rozwiązań i najlepszych procedur.
Odpowiedzialność: Aby działy marketingu były w stanie udowodnić swój pozytywny wpływ na wyniki biznesowe, przewodnik zaleca wprowadzenie odpowiednich wskaźników już na samym początku oraz budowę kultury osobistej odpowiedzialności w oparciu o te wskaźniki.