Oracle oraz Economist Intelligence Unit publikują badanie rynku Utilities


Oracle oraz Economist Intelligence Unit publikują badanie rynku Utilities
2010-10-11
Zgodnie z wynikami najnowszych badań przeprowadzonych przez instytut Economist Intelligence Unit, Polska ma potencjał stworzenia modelowego pod względem konkurencyjności rynku energetycznego w regionie.

Sponsorowane przez firmę Oracle badania przeprowadzone przez instytut Economist Intelligence Unit (EIU) wykazały, że postęp w otwieraniu na konkurencję zakładów użyteczności publicznej i rynków tych usług w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) jest nadal wolniejszy niż w innych krajach Unii Europejskiej (UE).

Okazało się też, że spośród wszystkich analizowanych krajów CEE najbardziej konkurencyjny sektor usług energetycznych mają Czechy. Następne w rankingu są Węgry, Słowacja, Rumunia, Polska i Rosja.

· Z raportu pt. „Changing direction: Reform of the energy utility sectors in Central and Eastern Europe" (Zmiana kierunku: reforma sektorów usług energetycznych w Europie Środkowo-Wschodniej) wynika, że w Europie Środkowo-Wschodniej proces otwierania rynku przebiega najwolniej. Po części jest to efekt tego, że sektory usług użyteczności publicznej w tym regionie są obarczone pochodzącym z minionych lat brzemieniem nieefektywności, niedoinwestowania i braku koncentracji na klientach.

· Przedmiotem badań podsumowanych w raporcie były postępy krajów CEE w przekształcaniu zakładów energetycznych i gazowni z monolitycznych monopoli w niezależne, konkurencyjne firmy ukierunkowane na klientów.

· Raport EIU podkreśla, że Polska posiada wszelkie możliwości ku temu, aby już w niedługiej przyszłości stworzyć modelowy pod względem konkurencyjności rynek energetyczny w regionie. W rzeczywistości Polska przebyła już część drogi w tym kierunku, gdyż ma przepisy, które dają klientom wybór między dostawcami i opracowała strategię przyciągania inwestorów. Jednakże długotrwałe niedoinwestowanie, szczególnie w dziedzinie ochrony środowiska oraz ograniczona zdolność produkcyjna co najmniej do 2014r. spowalniają proces powstawania sektora w pełni konkurencyjnego.

· Aby ocenić skalę postępów w liberalizacji osiągniętych przez sektory usług użyteczności publicznej w krajach CEE, instytut EIU przeprowadził wywiady z członkami dyrekcji zakładów użyteczności publicznej, przedstawicielami instytucji regulacyjnych oraz przemysłowymi użytkownikami energii. Uzyskane w ten sposób opinie zestawiono z wynikami badań techniką desk research oraz analiz danych na temat rynków otwierających się na konkurencję.

· Najważniejsze wnioski z raportu:

- Głównym czynnikiem stymulującym liberalizację jest potrzeba modernizacji zakładów oraz przyciągnięcia potrzebnego w tym celu kapitału. Otworzyło to przed inwestorami strategicznymi możliwość wejścia na te rynki oraz udostępnienia wraz z kapitałem zaawansowanych procedur zarządzania i specjalistycznej wiedzy technicznej.

- Konkurencja okazała się bardziej zaawansowana na rynkach energetycznych niż na gazowych. Jest to głównie efekt tego, że sektor energetyczny dysponuje bardziej zróżnicowanymi źródłami paliwa i lepszym dostępem do surowców. W przypadku gazu istnieją tylko dwie możliwości zdobycia paliwa - dostęp do zasobów z produkcji krajowej lub importowanych. Obydwa te źródła są jednak na ogół zdominowane przez rządy lub przez instytucje będące monopolistycznymi beneficjentami rządów.

- Koncentracja źródeł dostaw gazu (głównie w Rosji) umożliwia dostawcom dyktowanie cen, co utrudnia konkurencję w sektorze gazowym. Jeśli importerzy gazu muszą płacić taką samą cenę za paliwo, gdyż wszyscy kupują z tego samego źródła, pozostawia to stosunkowo mało miejsca na konkurencję cenową na poziomie sprzedaży detalicznej lub użytkownika.

- W badanym regionie konkurencja jest bardziej zaawansowana w przemysłowych sektorach rynku niż w sektorze gospodarstw domowych - podobnie jest w innych regionach. W większości spośród sześciu objętych badaniami krajów ceny dla gospodarstw domowych są nadal regulowane, gdyż rządy starają się chronić obywateli przed wzrostem taryf. Bardziej prawdopodobne jest, że rządy pozostawią swobodę działania dużym użytkownikom przemysłowym, zezwalając im na wybór własnych dostawców i na negocjowanie własnych cen.

- Zasady unijne dotyczące konkurencji, ochrony konsumentów oraz ochrony środowiska przyczyniają się do wzrostu konkurencji rynkowej w pięciu spośród badanych krajów. Może to być jedną z przyczyn tego, że jedyny nie należący do UE kraj w badanej grupie, czyli Rosja, pozostaje daleko w tyle za innymi w dziedzinie liberalizacji swoich rynków energetycznych.

- Niechęć rządów do narażania wyborców na wyższe, nieuregulowane ceny gazu i energii elektrycznej jest ważnym czynnikiem nawet w czasach dobrej koniunktury, ale liczy się jeszcze bardziej w trudnej sytuacji gospodarczej.

- W przeciwieństwie do sytuacji w większości krajów zachodnich, w sześciu krajach z regionu CEE nie działają grupy interesu zajmujące się ochroną interesów konsumentów. Osłabia to siłę głosu konsumentów, utrudniając wprowadzenie koncentracji na klientach zarówno w przepisach dotyczących usług użyteczności publicznej, jak i w procedurach zarządzania zakładami świadczącymi takie usługi.

· Z badań wynika, że w regionie nastąpił jednak pewien postęp w kierunku uwolnienia się od obowiązującej wcześniej kontroli państwa nad sektorem usług użyteczności publicznej; mimo tego wciąż pozostaje wiele do zrobienia w tej dziedzinie. We wszystkich sześciu krajach podjęto pierwsze formalne kroki w kierunku liberalizacji. Należy do nich m.in. zezwolenie na prywatyzację zasobów produkcyjnych, rozbicie poprzednio monolitycznych firm na oddzielne jednostki produkcyjne i przesyłowe/dystrybucyjne, wprowadzanie zreformowanych przepisów umożliwiających nowym podmiotom konkurowanie na rynku oraz utworzenie mechanizmów regulacyjnych zapewniających uczciwe warunki zarówno dla konkurujących firm, jak i dla klientów.

· Ponadto we wszystkich krajach zaobserwowano znaki świadczące o tym, że są one świadome zbliżania się czasów konkurencji i że podjęły kroki mające na celu modernizację funkcji związanych z kontaktami z klientem. Coraz bardziej upowszechniają się też różnego rodzaju inicjatywy ekologiczne zmierzające do oszczędzania energii i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko.

Wypowiedzi towarzyszące

· Zmiany rynkowe w branży użyteczności publicznej są źródłem wielu wyzwań dla świadczących te usługi zakładów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wymagają wdrażania elastycznych rozwiązań umożliwiających szybkie przygotowanie się do spełniania przyszłych wymagań biznesowych, w tym wdrażania nowych modeli i usług biznesowych" - powiedział Martin Dunlea, dyrektor w dziale rozwiązań dla sektora usług użyteczności publicznej w firmie Oracle. „W tym celu zakłady użyteczności publicznej muszą się zmodernizować i wdrożyć w całym swoim przedsiębiorstwie ujednoliconą platformę aplikacji biznesowych, która pozwoli im sprostać rosnącej presji ze strony rynku, a także wykorzystać wszystkie dostępne możliwości".

· „Postępy osiągnięte do tej pory przez zakłady użyteczności publicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej są zachęcające. Dzięki połączonej presji ze strony przepisów UE, wymogów ochrony środowiska oraz imperatywów ekonomicznych sektory te są na najlepszej drodze do osiągnięcia konkurencyjności porównywalnej z tą prezentowaną przez ich odpowiedniki z Europy Zachodniej" - powiedziała Aviva Freudmann, dyrektor badawczy instytutu EIU na region Europy kontynentalnej, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Informacje dodatkowe

· Raport „Changing direction: Reform of energy utility sectors in Central and Eastern Europe"

· Pakiet Oracle Utilities

Economist Intelligence Unit

Instytut Economist Intelligence Unit jest oddziałem grupy The Economist Group wydającej tygodnik The Economist, odpowiedzialnym za gromadzenie informacji biznesowych. Instytut dysponuje ogólnoświatową siecią ponad 650 analityków i współpracowników, którzy na bieżąco oceniają warunki polityczne, gospodarcze i biznesowe w ponad 200 krajach oraz opracowują prognozy na ten temat. Jako największy na świecie dostawca danych analitycznych na temat poszczególnych krajów, instytut Economist Intelligence Unit pomaga kadrze kierowniczej przedsiębiorstw w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych poprzez szybkie udostępnianie niezawodnych i bezstronnych analiz na temat światowych tendencji rynkowych oraz strategii biznesowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem www.eiu.com lub w serwisie społecznościowym www.twitter.com/theeiu.

O Korporacji Oracle

Oracle jest największym na świecie dostawcą kompletnego, otwartego i zintegrowanego oprogramowania biznesowego oraz zestawów sprzętowych. Więcej informacji na stronie www.oracle.com

Znaki towarowe

Oracle i Java są zarejestrowanymi znakami towarowymi korporacji Oracle i/lub jej filii.

Inne nazwy mogą być znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz odpowiednich osób uprawnionych.

Kontakt

Katarzyna Pilarska, PR Manager Oracle Polska, tel. 0 602 410 795

Oracle Polska na Facebooku

http://www.facebook.com/OraclePolska

Blog Oracle Polska

http://oracle-pl.blogspot.com/

Nadesłał:

Oracle

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl