2017-05-12
Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wymusza na podmiotach infrastruktury państwa dostosowanie się do nowych warunków.
Przepływ informacji, realizacja celów, a nawet podstawowe funkcjonowanie zarówno podmiotów strategicznych, jak i administracyjnych jest dzisiaj uzależnione od sieci internetowej i nowych technologii. W tym kontekście partnerstwo publiczno-prywatne jest najlepszym rozwiązaniem otrzymania odpowiedniej jakości usług publicznych.
- „Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada w swoim zakresie wiele dziedzin, które bezpośrednio realizują zadania związane z cyfryzacją oraz informatyzacją państwa zarówno kolej, drogi, ale również poczty. (…). Polska z jednej strony ma już najnowsze osiągnięcia i niektórych przypadkach wyprzedzamy Europę czy świat w naszych osiągnięciach informatycznych, a z drugiej strony mamy też ogromne dysproporcje w zakresie dostępności do internetu i właśnie tutaj Poczta Polska ma ogromne zadanie przed sobą, ponieważ posiada największą sieć placówek, dzięki temu możemy zapewnić bezpłatny dostęp do internetu tam gdzie istnieje problem z jego dostępnością np. w małych miejscowościach, na terenie własnych urzędów” – mówi Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.
Obecnie zapewnienie bezpieczeństwa narodowego to stawienie czoła zagrożeniom już nie tylko fizycznym atakom, zamachom, ale przede wszystkim wrogim aktom cybernetycznym. Niestety połączone ze sobą poprzez internet instytucje wystawiają się w ten sposób na nowe zagrożenia. Począwszy od kradzieży danych, poprzez ataki hakerskie po przejęcie kontroli nad całymi systemami takimi jak na przykład sieć elektryczna czy telefonia. Nowa rzeczywistość wymaga od organów państwa przygotowania się i odpowiedniego zabezpieczenia przeciwko tym nowym zagrożeniom. Jest to możliwe dzięki planowaniu wyprzedzającym ewentualne ataki oraz zapewnieniu systemów gwarantujących bezpieczeństwo. Tego typu działania wymagają przygotowania odpowiedniej kadry oraz współpracy pomiędzy sektorem państwowym i prywatnym.
Jednym ze strategicznych potencjalnych partnerów dla sektora państwowego może być Poczta Polska z racji odpowiedniego doświadczenia, i własnych dokonań na gruncie cyfryzacji. Poczta Polska dysponuje odpowiednim potencjałem, aby płynnie wspomóc instytucje w ich rozwoju cyfrowym oraz zapewnić im bezpieczeństwo w tym zakresie. Poczta ma być partnerem państwa w obszarze cyfryzacji usług administracyjnych. Spółka chce brać czynny udział w misji modernizacji kraju i przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu Polaków.
- „Duże projekty modernizacyjne na świecie nie odbywają się bez zaangażowania państwa. Proces modernizacji państw w oparciu o rozwój technologii cyfrowych bardzo często odbywa się z wykorzystaniem przede wszystkim struktur, które posiada państwo - Poczta Polska jest właśnie taką strukturą” – mówi Prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.
Planowana jest integracja publicznych systemów informatycznych z pocztową platformą Envelo, dzięki czemu załatwianie spraw urzędowych przez obywateli będzie szybsze, a obieg dokumentów w instytucjach państwowych sprawniejszy.
Już dziś, dzięki platformie, każdy obywatel może aktywować Profil Zaufany (eGO) - darmowy podpis elektroniczny, który pozwala na załatwianie spraw urzędowych w elektronicznych serwisach administracji publicznej, jest on potwierdzeniem tożsamości użytkownika internetu, który chce załatwiać sprawy urzędowe przez ePUAP bez konieczności wizyty w urzędzie. Profil umożliwia sprawdzenie przez kierowców punktów karnych, złożenie wniosku o dowód osobisty czy prawo jazdy, rozliczenie podatków czy dopisanie do listy wyborców. Jest to jeden z pierwszych, bardzo ważnych efektów porozumienia, jakie w sierpniu ub. roku podpisały z Ministerstwem Cyfryzacji Poczta Polska, należąca do niej spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe - Envelo oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Poczta jest w tym momencie pierwszym niebankowym podmiotem, który umożliwia aktywację Profilu Zaufanego. Co ważne, usługa jest bezpłatna.
Poczta Polska równocześnie jest gotowa do pełnej obsługi pocztowej i logistycznej administracji publicznej i Spółek Skarbu Państwa, a także wsparcia strategicznych programów publicznych, takich jak Rodzina 500+, Narodowy Program
Mieszkaniowy czy pobór abonamentu RTV. Spółka będzie też kontynuować świadczenie publicznych usług pocztowych w ramach funkcji operatora wyznaczonego, co oznacza doręczanie korespondencji pięć dni w tygodniu oraz utrzymanie wymaganej terminowości usług, gęstości sieci placówek i godzin ich otwarcia. Innym ważnym obszarem misji publicznej Poczty pozostaną działania na rzecz obronności państwa i reagowania w sytuacjach kryzysowych.
Współpraca pomiędzy sektorami państwa, biznesu, czy spółek skarbu Państwa to nie tylko kwestia zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Obecnie sektor państwowy nie posiada możliwości aby egzystować samodzielnie, czy tez samodzielnie tworzyć pewne systemy. Nowe technologie powstają najczęściej w sektorze prywatnym, również firmy zatrudniają najlepszych specjalistów w dziedzinie bezpieczeństwa oraz rozwoju. Dlaczego zatem nie wykorzystywać na co dzień do zarządzania procesami organizacyjnymi państwa systemów stworzonych przez podmioty prywatne? Zwłaszcza, że obecnie poziom technologii wymusza korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm do zarządzania nawet strategicznymi obszarami funkcjonowania państwa. Taka współpraca musi być oczywiście nadzorowana przez odpowiednie służby, a przedsiębiorstwa chcące współpracować z sektorem publicznym powinny posiadać odpowiednie certyfikaty. Jednak wszyscy muszą sobie zdawać sprawę, że współpraca jest możliwa a nawet konieczna.
Nadesłał:
iwonamichalowska
|
|