Passat BlueMotion
Pierwszy Volkswagen Passat BlueMotion przed dwoma laty udowodnił, że w klasie samochodów średnich możliwe jest osiągnięcie wartości zużycia paliwa niewiele powyżej 5,0 litrów. Teraz nowy Passat BlueMotion przekracza tą granicę.
Passat BlueMotion w nowej wersji, oferowany jako Limousine i Variant, napędzany jest nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem i wtryskiem Common Rail. Ten dwulitrowy TDI Passata BlueMotion uzyskuje moc 81 kW/110 KM (przy 4.200 obr./min) i zastępuje silnik 1,9 TDI z pompowtryskiwaczami o mocy 77 kW/105 KM.
Maksymalny moment 250 Nm jest dostępny od 1.500 obr./min. Siła przekazywana jest przez manualną przekładnię 5-biegową.
Nowy TDI z obiema wersjami nadwozia Passata BlueMotion spala tyko 4,9 litra paliwa na 100 kilometrów. Odpowiednio niskie są też emisje dwutlenku węgla - 128 g/km (Variant: 129 g/km). Nowy Passat BlueMotion spełnia zatem wymagania normy Euro5. Prędkość maksymalna limuzyny wynosi 198 km/h, Varianta - 196 km/h. I jeszcze jedna bardzo ważna wartość: dla nowego Passata BlueMotion stacje benzynowe mogą być oddalone od siebie teoretycznie aż o 1.429 kilometrów.
Cena wyjściowa Passata BlueMotion w wersji Trendline to 88.690 zł.
Nowy system Start - Stop
Druga generacja Passata BlueMotion posiada seryjnie oferowany system Start - Stop, szczególnie sprawdzający się w ruchu miejskim. Nowością w najoszczędniejszym Passacie wszechczasów są także wydłużone biegi, wały przegubowe o niewielkim tarciu, opony Super - Rowi (ze zredukowanym oporem toczenia) i koła z ekstremalnie lekkiej stali. Grubość materiału tych kół została w niektórych miejscach zmniejszona, by obniżyć masę. Passata BlueMotion można zamówić w Polsce w połączeniu z trzema wersjami wyposażenia - Trendline, Comfortline, Highline. Wszystkie wersje posiadają filtr cząsteczek stałych.
System Start - Stop jest obsługiwany całkowicie intuicyjnie
Interesujący jest sposób działania nowego systemu Start - Stop. Został on po raz pierwszy zastosowany w takiej formie w Volkswagenie. Jego obsługa jest intuicyjna i dlatego po kilku kilometrach staje się równie naturalna dla kierowcy jak zmiana biegów lub ruchy kierownicą.
Kierowca podjeżdża do czerwonego światła, przyhamowuje i zatrzymuje Passata BlueMotion, drążek zmiany biegów ustawia na luz (jak powinien robić w każdym innym samochodzie) i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Powoduje to natychmiastowe wyłączenie silnika. Na wskaźniku wielofunkcyjnym ukazuje się symbol Start - Stop. Gdy tylko światła sygnalizacji zmienią się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik uruchamia się, symbol Start - Stop gaśnie. Wystarczy wybrać bieg i ruszyć. Zasadniczo kierowca nie musi wykonywać żadnej dodatkowej operacji, a może zaoszczędzić w mieście nawet do 0,2 litra paliwa na 100 kilometrów.